Home          Motor overzicht        

Drukgroep - Afstellen


Drukgroep functie algemeen
Afstelgereedschap
Het ijken van veren
Eenvoudige meetmethode
Afstelling
Afstelling in het kort
Drukvingers
Drukgroep met veren- of diafragmakoppeling?
Drukgroep functie algemeen
De drukgroep is een belangrijke schakel tussen de motor en versnellingsbak. Hij zorgt ervoor dat een draaiend deel (motor) gekoppeld kan worden, in combinatie met de koppelingsplaat, aan een stilstaand onderdeel (wielen). Pas als de verbinding tot stand is gebracht, dus vliegwiel koppelingsplaat en drukplaat, wordt het weer een vast geheel. Het geheel wordt dan samengeklemd door drukveren. 
Doordat de koppelingsplaat frictiemateriaal bevat is slip onder deze omstandigheden onmogelijk. De verbinding kan alleen verbroken worden door het vliegwiel en drukplaat uit elkaar te bewegen. Hiervoor is een constructie bedacht die door middel van drie vingers, de drukplaat tegen de veerkracht in van de schroefveren, van het vliegwiel beweegt. De drukgroep kan voor behoorlijk wat  problemen zorgen en dat kan spontaan zijn of pas na langdurig gebruik. Problemen van de drukgroep zijn meestal terug te voeren in combinatie met de koppelingsplaat. Bij goed gebruik van beide onderdelen kunnen deze een autoleven meegaan.
Anders wordt het wanneer met slippende koppeling wordt gereden door bijvoorbeeld de voet op het koppelingspedaal te laten rusten tijdens het rijden. Ook het koppelingspedaal ingedrukt houden wanneer voor een verkeerslicht  moet worden gewacht is ook zo’n slechte gewoonte (extra slijtage van onder andere de drukvingers). Met veel vermogen bij een verkeerslicht wegrijden is ook niet zo goed voor deze onderdelen. Door al deze slechte behandelingen is het verstandig bepaalde afstellingen vaker te controleren om slip te voorkomen. De versnelde slijtage geeft ook meer speling en dat dient dan gecompenseerd te worden door onder andere nieuwe afstellingen van bijvoorbeeld de koppelingskabel.

De twee rode pijlen op de foto geven de richting aan wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Door de hefboomwerking van de drukvingers wordt tegen de druk van de drukveren in de koppelingsplaat van het vliegwiel gehaald.

Voor de drukgroep hebben we geen afstelmogelijkheid wanneer deze nog vast zit aan het vliegwiel. Deze zal dus eerst uitgebouwd dienen te worden. De aandachtspunten die we hier tegenkomen zijn de drukvingers en drukveren. De vingers die enigsinds rond moeten zijn kunnen platte kanten hebben gekregen wat abrubt wegrijden tot gevolg heeft. De schroefveren kunnen gedeeltelijk hun veerkracht verliezen waardoor er ongelijkheid kan ontstaan. Het gevolg hiervan is het niet soepel kunnen wegrijden vanuit stilstand. Dit kan gepaard gaan met trillingen en/of schokken. Dit kan weer verdere gevolgen hebben zoals het loswerken van de klinknagels van het frictiemateriaal wat op de koppelingsplaat is bevestigd. Als laatste en zeker niet minder belangrijk kan het druklager genoemd worden, die de drukvingers bedient en bij beginnende slijtage een rommelend geluid kan laten horen, dit alles heeft te maken met de toch wel behoorlijke kracht die nodig is om de drukveren te bedienen.

Afstelgereedschap
De drukgroep afstellen is niet zo’n eenvoudige klus. Het met de hand afstellen zonder speciaal gereedschap moet worden ontraden. De hulpgereedschappen zijn niet meer te koop en het zal dus zelf gemaakt moeten worden. Voor die enkele keer dat we deze gereedschappen nodig zullen hebben loont het de moeite eigenlijk niet. Voor diegene die toch de moeite willen nemen kunnen de maatgevingen terugvinden in het werkplaats handboek, koppelingafstelling afbeelding 24. Foto rechts geeft enigsins een indruk van het testgereedschap 1701-T.
De werking is eenvoudig. Eerst wordt een basisafstelling gedaan gevolgd door een controle voor de juistheid.
Door een voetpedaal te bedienen worden de drukveren belast en kunnen door het ronddraaien van een nok boven op dit toestel de drukvingers  gecontroleerd worden en of deze zich op gelijke hoogte bevinden.
De werking is een beetje te vergelijken met een remschoenpasser die al draaiend de ronding meet, in ons geval dus de hoogte van de drukvingers. Met dit toestel kun je snel en nauwkeurig de drukgroep afstellen en is voor seriewerk ideaal te noemen.

Het ijken van veren
Voor het eiken van veren gebruiken we toestel 2420-T. Dit is nodig om veren van gelijke sterkte te kunnen bepalen. De veren worden gerangschikt in verschillende kleuren voor verschillende belastingen. De kleuren kunnen groen geel en orange zijn voor de respectievelijke belastingen 47à48, 48à49 en 49à50 kilogrammen. Deze gegevens gelden voor een drukgroep uitgevoerd met 6 veren. (*)


Testgereedschap 1701-T  Niet alle onderdelen zijn hier te zien.

 

Eenvoudige meetmethode
Als we het afstelgereedschap 1701-T niet bezitten, dan kunnen we het vereenvoudigde hulpgereedschap MR 3457-11 gebruiken.
Het is slechts een hulpmiddel voor een eenvoudige controle of afstelling. De afstelling van de drukvingers wordt gemeten met een schuifmaat en moet 59.8 mm bedragen. Dit is gemeten van de bovenzijde drukvingers tot de onderzijde van de grondplaat. Zonder een van de twee afstelgereedschappen is het onmogelijk om tot een goede afstelling te komen. Wat we nu in het laatste geval nodig hebben is dus een vlakke grondplaat en de stelblokjes MR 3457-11 (zie tekening rechts). Deze drie stelblokjes moeten met uiterste precisie gemaakt worden voor een optimaal afstel resultaat.

 
Afstelling
Allereerst wordt de drukgroep door middel van drie stelblokjes (MR-3457-11) op een testtafel of stevige vloer-of grondplaat vastgezet. Het vastzetten van de drukgroep met de drie boutjes moet met gelijke kracht gebeuren. De afstelling dus de hoogte van de drukvingers moet bij een juiste afstelling 59,8 mm bedragen en dat is inclusief  de stelblokjes MR-3457-11, dit vanaf de vloerplaat gemeten met een schuifmaat. De afstelling kan verkregen worden door de drie stelbouten van de drukvingers op de drukgroep te verdraaien. De controle of afstelling enige malen herhalen en bij een juist verkregen instelling kunnen we deze drie boutjes van de drukgroep borgen met wat lak.


Drukgroep doorsnede.


Afstelling in het kort  
De bouten
A moeten met hetzelfde koppel worden aangedraaid. Verder is het belangrijk schroefveren te nemen met gelijke veerkracht voor een gelijke krachtverdeling.
Zorg er ook voor dat het stelblokje
B goed aanligt op het vlak C.  Dus goed schoonmaken voor je deze plaatst.
Bij het afstellen van de drukvingers deze een paar keer indrukken zodat deze zich enigsins kunnen zetten. 
Nogmaals gezegt, het blijft een hulpmiddel en bij niet al te grote veerverschillen goed te gebruiken. 

Drukvingers
Duidelijk zien we op de linker afbeelding dat er platte kanten aan de vingers zitten terwijl op de rechter afbeelding de mooie ronding te zien is zoals het hoort. Dat geeft een betere overgang van stilstand naar rijden zonder schokken. Wanneer we de werkzaamheden zelf uitvoeren zoals het afstellen, kunnen we wanneer dat nodig is, de platte kanten van de drukvingers op een slijpsteen rond slijpen. Let wel op dat dit niet scheef gebeurt!

Drukvingers met platte kanten en drukvingers met een ronding zoals het hoort.

Wat je zeker niet moet doen !!
Laat onder het rijden de voet niet op het koppelingspedaal rusten.
Wachtende voor het verkeerslicht het koppelingspedaal niet ingedrukt houden (schakelhandel in de versnelling).

Wat je altijd moet doen !!
Zorg voor een goede koppelingafstelling en controleer dit regelmatig (zie ook "Koppeling afstelling" op deze website).

Drukgroep met veren- of diafragmakoppeling?
De constructie van deze eerst genoemde van koppelen is een klassieker en heeft zo zijn specefieke problemen. Het afstellen van dit type drukgroep verlangt nogal wat hulpgereedschap en vaardigheid terwijl de bediening hiervan nog al zwaar te noemen is. De drukgroep die wat makkelijker te bedienen is en praktisch geen afstelling verlangt is de diafragmakoppeling. Deze koppelt aanmerkelijk soepeler en kan ook in de Traction Avant toegepast worden. Voor velen is deze vorm van koppelen een verademing. Het is te vergelijken met het bedienen van de koppeling in een moderne auto.

Drukgroep met diafragmakoppeling

(*) Voor meer informatie en voorbeelden kunnen we vinden we in het Traction werkplaatshandboek handeling no.116 en blz. 24 en 24a.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015