Drukgroep functie algemeen
Afstelgereedschap
Het ijken van veren
Eenvoudige meetmethode
Afstelling
Afstelling in het kort
Drukvingers
Drukgroep met
veren- of diafragmakoppeling?
|
|
Drukgroep
functie algemeen
De drukgroep is een belangrijke schakel tussen de motor en
versnellingsbak. Hij zorgt ervoor dat een draaiend deel (motor)
gekoppeld kan worden, in combinatie met de koppelingsplaat, aan een
stilstaand onderdeel (wielen). Pas als de verbinding tot stand is
gebracht, dus vliegwiel koppelingsplaat en drukplaat, wordt het weer
een vast geheel. Het geheel wordt dan samengeklemd door
drukveren.
Doordat de koppelingsplaat frictiemateriaal bevat is slip onder deze
omstandigheden onmogelijk. De verbinding kan alleen verbroken worden
door het vliegwiel en drukplaat uit elkaar te bewegen. Hiervoor is
een constructie bedacht die door middel van drie vingers, de
drukplaat tegen de veerkracht in van de schroefveren, van het
vliegwiel beweegt. De drukgroep kan voor behoorlijk wat problemen
zorgen en dat kan spontaan zijn of pas na langdurig gebruik.
Problemen van de drukgroep zijn meestal terug te voeren in
combinatie met de koppelingsplaat. Bij goed gebruik van beide
onderdelen kunnen deze een autoleven meegaan. Anders
wordt het wanneer met slippende koppeling wordt gereden door
bijvoorbeeld de voet op het koppelingspedaal te laten rusten tijdens
het rijden. Ook het koppelingspedaal ingedrukt houden wanneer voor
een verkeerslicht moet worden gewacht is ook zo’n slechte
gewoonte (extra slijtage van onder andere de drukvingers). Met veel
vermogen bij een verkeerslicht wegrijden is ook niet zo goed voor
deze onderdelen. Door al deze slechte behandelingen is het
verstandig bepaalde afstellingen vaker te controleren om slip te
voorkomen. De versnelde slijtage geeft ook meer speling en dat dient
dan gecompenseerd te worden door onder andere nieuwe afstellingen
van bijvoorbeeld de koppelingskabel. |
De twee rode pijlen op
de foto geven de richting aan wanneer het koppelingspedaal wordt
ingedrukt. Door de hefboomwerking van de drukvingers wordt tegen de
druk van de drukveren in de koppelingsplaat van het vliegwiel
gehaald.
|
Voor de drukgroep hebben
we geen afstelmogelijkheid wanneer deze nog vast zit aan het
vliegwiel. Deze zal dus eerst uitgebouwd dienen te worden. De
aandachtspunten die we hier tegenkomen zijn de drukvingers en
drukveren. De vingers die enigsinds rond moeten zijn kunnen platte
kanten hebben gekregen wat abrubt wegrijden tot gevolg heeft. De
schroefveren kunnen gedeeltelijk hun veerkracht verliezen waardoor
er ongelijkheid kan ontstaan. Het gevolg hiervan is het niet soepel
kunnen wegrijden vanuit stilstand. Dit kan gepaard gaan met
trillingen en/of schokken. Dit kan weer verdere gevolgen hebben
zoals het loswerken van de klinknagels van het frictiemateriaal wat
op de koppelingsplaat is bevestigd. Als laatste en zeker niet
minder belangrijk kan het druklager genoemd worden, die de
drukvingers bedient en bij beginnende slijtage een rommelend geluid
kan laten horen, dit alles heeft te maken met de toch wel
behoorlijke kracht die nodig is om de drukveren te bedienen. |
|
|
Afstelgereedschap
De drukgroep afstellen is niet zo’n eenvoudige klus. Het met de
hand afstellen zonder speciaal gereedschap moet worden ontraden. De
hulpgereedschappen zijn niet meer te koop en het zal dus zelf
gemaakt moeten worden. Voor die enkele keer dat we deze
gereedschappen nodig zullen hebben loont het de moeite eigenlijk
niet. Voor diegene die toch de moeite willen nemen kunnen de
maatgevingen terugvinden in het werkplaats handboek,
koppelingafstelling afbeelding 24. Foto rechts geeft enigsins een
indruk van het testgereedschap 1701-T.
De werking is eenvoudig. Eerst wordt een basisafstelling gedaan
gevolgd door een controle voor de juistheid. Door
een voetpedaal te bedienen worden de drukveren belast en kunnen door
het ronddraaien van een nok boven op dit toestel de
drukvingers gecontroleerd worden en of deze zich op gelijke
hoogte bevinden.
De werking is een beetje te vergelijken met een remschoenpasser die
al draaiend de ronding meet, in ons geval dus de hoogte van de
drukvingers. Met dit toestel kun je snel en nauwkeurig de drukgroep
afstellen en is voor seriewerk ideaal te noemen.
Het
ijken van veren
Voor het eiken van
veren gebruiken we toestel 2420-T. Dit is nodig om veren van gelijke
sterkte te kunnen bepalen. De veren worden gerangschikt in
verschillende kleuren voor verschillende belastingen. De kleuren
kunnen groen geel en orange zijn voor de respectievelijke
belastingen 47à48, 48à49 en 49à50 kilogrammen. Deze gegevens
gelden voor een drukgroep uitgevoerd met 6 veren. (*)
|
Testgereedschap 1701-T
Niet alle onderdelen zijn hier te zien. |
|
|
|
Eenvoudige
meetmethode
Als we
het afstelgereedschap 1701-T niet bezitten, dan kunnen we het
vereenvoudigde hulpgereedschap MR 3457-11 gebruiken.
Het is slechts
een hulpmiddel voor een eenvoudige controle of afstelling. De
afstelling van de drukvingers wordt gemeten met een schuifmaat en
moet 59.8 mm bedragen. Dit is gemeten van de bovenzijde drukvingers
tot de onderzijde van de grondplaat. Zonder een van de twee
afstelgereedschappen is het onmogelijk om tot een goede afstelling
te komen. Wat we nu in het laatste geval nodig hebben is dus een vlakke
grondplaat en de stelblokjes MR 3457-11 (zie tekening rechts). Deze drie
stelblokjes moeten met uiterste precisie gemaakt worden voor een
optimaal afstel resultaat.
|
|
Afstelling
Allereerst wordt de drukgroep door middel van drie stelblokjes
(MR-3457-11) op een testtafel of stevige vloer-of grondplaat vastgezet. Het vastzetten
van de drukgroep met de drie boutjes moet met gelijke kracht gebeuren. De afstelling dus de hoogte van de
drukvingers moet bij een juiste afstelling 59,8 mm bedragen en dat is inclusief de stelblokjes MR-3457-11, dit vanaf de vloerplaat gemeten
met een schuifmaat. De afstelling kan verkregen worden door de drie
stelbouten van de drukvingers op de drukgroep te verdraaien. De controle of afstelling
enige malen herhalen en bij een juist verkregen
instelling kunnen we deze drie boutjes van de drukgroep borgen met wat lak.
|
Drukgroep doorsnede. |
Afstelling in het
kort
De bouten A
moeten met hetzelfde koppel worden aangedraaid. Verder is het
belangrijk schroefveren te nemen met gelijke veerkracht voor een
gelijke krachtverdeling.
Zorg er ook voor dat het stelblokje B
goed aanligt op het vlak C.
Dus goed
schoonmaken voor je deze plaatst.
Bij het afstellen
van de drukvingers deze een paar keer indrukken zodat deze zich
enigsins kunnen zetten.
Nogmaals gezegt, het blijft een hulpmiddel en bij niet al te grote
veerverschillen goed te gebruiken.
|
|
|
|
|
Drukvingers
Duidelijk
zien we op de linker afbeelding dat er platte kanten aan de vingers
zitten terwijl op de rechter afbeelding de mooie ronding te zien is
zoals het hoort. Dat geeft een betere overgang van stilstand naar
rijden zonder schokken. Wanneer we de werkzaamheden zelf uitvoeren
zoals het afstellen, kunnen we wanneer dat nodig is, de platte kanten van de drukvingers
op een slijpsteen rond slijpen. Let wel op dat dit niet scheef
gebeurt! |
|
|
Drukvingers
met platte kanten en drukvingers met een ronding zoals het hoort. |
|
|
Wat je zeker niet
moet doen !!
Laat onder het rijden de voet niet op het koppelingspedaal rusten.
Wachtende voor het verkeerslicht het koppelingspedaal niet ingedrukt
houden (schakelhandel in de versnelling).
Wat
je altijd moet doen !!
Zorg voor een goede koppelingafstelling en controleer dit
regelmatig (zie ook "Koppeling
afstelling" op deze website).
|
|
Drukgroep met veren- of diafragmakoppeling?
De constructie van deze eerst genoemde van koppelen is een klassieker en heeft
zo zijn specefieke problemen. Het afstellen van dit type drukgroep
verlangt nogal wat hulpgereedschap en vaardigheid terwijl de
bediening hiervan nog al zwaar te noemen is. De drukgroep die wat
makkelijker te bedienen is en praktisch geen afstelling verlangt is
de diafragmakoppeling. Deze koppelt aanmerkelijk soepeler en kan
ook in de Traction Avant toegepast worden. Voor velen is deze vorm
van koppelen een verademing. Het is te vergelijken met het bedienen
van de koppeling in een moderne auto. |
Drukgroep met diafragmakoppeling |
(*)
Voor meer informatie en voorbeelden kunnen we vinden we in het Traction
werkplaatshandboek handeling
no.116 en blz. 24 en 24a. |
|
|
|