Home          Deur overzicht                 

Deurreparatie

De roestplek in de hoek van de deur was eerst bijgewerkt met een soort smeertin. Een tijdelijk oplossing zo is gebleken.

Roest in deuren
Roest in deuren van onze Traction is een bekend en  veel voorkomend verschijnsel.  Opmerkelijk is wel, dat de roest optreedt op specifieke plaatsen van de deur. Meestal zijn dat de plaatsen naar de deurstijl toe. Doordat de openingen onder in de deur het water moeten afvoeren blijft er altijd in de hoeken wat water achter. Dat komt niet alleen omdat de deur een beetje schuin aan de onderzijde is maar ook omdat de waterafvoergaten niet in de hoeken van de de deur geplaatst zijn. Hierdoor blijft er altijd wel wat water achter ook als deze waterafvoeropeningen open zijn. De constructie van de deur zelf werkt ook aan het roestprobleem mee omdat de deurplaat een felsrand heeft waardoor vocht in dit gedeelte achter blijft.
Alleen roestig plaatwerk vervangen is niet voldoende om de roest in de toekomst tegen te gaan. Ook het weggeroeste gedeelte opvullen met tin is alleen maar uitstel en de roest zal dan ook na verloop van tijd gewoon weer terugkeren zij het dan naast de opgebrachte tin.
Bij reparatie, dus bij het inlassen van een nieuw stukje plaatwerk, zal eerst een intensieve droging moeten plaatsvinden voor we tot impregnatie over kunnen gaan zodat roest tot het verleden zal gaan behoren. Droging door verwarming is aan te bevelen.

Foto's beneden
Hier zien we enkele voorbeelden van wat er zoal weg kan roesten. In de praktijk kan de schade heel wat groter zijn waarbij soms hele deurplaten moeten worden vervangen. 

Door vocht indringing en de werking van verschillende gebruikte materialen kun je hier de problemen zien. Een zwakke plek blijft dus een zwakke plek zo blijkt ook nu weer. Alleen door een goede  reparatie en  conservering kan men dit voorkomen.

Door eerst de plamuurlaag te verwijderen kwam een tinreparatie naar voren. Een reparatie op zo'n plaats wordt wel vaker toegepast maar blijkt op wat langere termijn dus niet te voldoen. Het is een soort smeertin die, met een brander  in een wat opgeruwd oppervlakte wordt aangebracht. 

Hier zien we binnenzijde van de deur waar ook wat blaasjes waren ontstaan. Na verwijdering van de verf en tinrestanten ontstond een heus gat. 

Nadat de meeste rommel verwijderd was bleef er een behoorlijk gat over. 
Met een staalborstel op een boormachine kan de meeste roest verwijderd worden.
Dit was nog maar het begin.

Ook de onderzijde van de deur had flink te leiden gehad. Ogenschijnlijk was hier eerst niets te zien totdat er met een schroevendraaier wat roest was verwijderd. De gaten bleven maar komen.

En als dan alles in kaart is gebracht, moet je gaan bekijken tot hoever er nog materiaal weggehaald moet worden om te kunnen lassen. In roest zit veel zuurstof en dat gaat spetteren bij het lassen!

Een gat met er omheen nog wat zwakke plekjes die als we een goede basis willen hebben ook weggeknipt moet worden. Als knippen lastig is kan er ook geslepen worden met dunne slijpschijfjes van 1mm dikte.

Een nieuw stukje plaatmateriaal pasklaar gemaakt op de klassieke manier met overlap en verzet. Hiervoor is een speciale tang gebruikt die ook gaatjes kan ponsen.

Je kan ook het plaatje kops vastlassen, waarbij wel wat ruimte moet zitten tussen de deur en het plaatje. Ook voor deze situatie zijn hulpmiddelen voor het fixeren ervan te gebruiken, die je later weer kunt verwijderen.

Het plaatje ingelast en ook de andere gaten behandeld. De speciale tang is linksonder op de foto nog te zien. 
Met een lamellen schuurschijf kan je het teveel aan laswerk wegslijpen.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.beDeurbegrenzing Traction Avant
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-11-2015