Afsluiten
Traction Avant
Je komt het niet vaak tegen bij auto's maar een Traction Avant kun je afsluiten met één slot. Het is even wennen want het
slot zit ook nog aan de bijrijderskant en dit is waarschijnlijk zo
gemaakt uit het oogpunt van veiligheid. De overige deuren kun je
vergrendelen door de deurklink aan de binnenzijde tegengesteld
als voor het open doen te bewegen. Een uitzondering is er voor de bestuurderskant
want hier moet
de deurklink, na de vergrendelingshandeling, aan de
buitenzijde worden vasthouden, om deze ook te sluiten. Het afsluiten van de
bestuurdersdeur kan natuurlijk ook aan de binnenzijde
plaatsvinden zoals bij de overige deuren is gedaan.
Alleen de kofferbak of klep
heeft een eigen slot die met dezelfde sleutel kan worden bediend.
Foto 1
Door het borgpennetje te
verwijderen kan het slot uitgeschoven worden.
Sloten en
sleutels
De sloten worden meestal als een set aangeschaft zodat met één
sleutel en een reservesleutel alles bediend kan worden. Ook
zijn er meerdere sloten met een sleutel te bedienen zoals we dat
ook zien bij de Citroën DS en HY. Het is dus een universeel
slot voor meerdere Citroën auto's toepasbaar.
Onderhoud
sloten
Normaal gesproken behoeft het slot geen onderhoud maar door vuil
kan het slot wat gaan haperen ondanks dat deze vrij robuust is
uitgevoerd. Door wat WD40 in het slot te spuiten wordt deze
gesmeerd en vochtafstotend gemaakt waardoor deze voor langere tijd
weer kan functioneren. Gebruik geen grafietpoeder als
smeermiddel omdat dit kan gaan klonteren waardoor lamellen in
het slot kunnen gaan plakken en dus vast gaan zitten.
Foto 2
De pijl geeft de plaats aan waar
de borgveer van het slot moet zitten. Na verwijdering van de
borging kan het slotje zelf verwijderd en eventueel vervangen
worden.
Foto3
Borgveer die het slotje op zijn
plaats houdt. Het is een heel iel dun borgveertje die aan de
uiteinden een soort weerhaakje heeft.
Mogelijk
probleem en eenvoudige oplossing
Toch kunnen ondanks zijn robuustheid problemen optreden en dat
heeft hoofdzakelijk te maken met het gebruik van verschillende
materialen. Door gebruik van zout in de wintermaanden, voor het
strooien van de wegen, zal elektrolyse in het slot optreden, waardoor het minst edele metaal zich gaat opofferen. In ons
geval is dat ijzer en dat betekent, dat een klein borgringetje dat het slot op zijn plaats houdt, wegroest en dus verdwijnt. Het slot kan dan
zonder demontage uit de deurklink genomen worden en dat is
natuurlijk niet de bedoeling. Door plaatsing van een nieuw
borgveertje kan het slot weer hersteld worden.
Slotje vervangen van de Traction
Door wat handigheid en de deurklink in een bepaalde stand te
verdraaien kan de deurklink inclusief het slotje er uit
genomen
worden. Dan blijft het borgveertje over dat als het ware met een
soort weerhaakje op zijn plaats gehouden wordt. Met een kleine
schroevendraaier kan dan deze borgveer losgewipt worden waarna
het slotje er uit genomen kan worden.
Foto 4
Hier zien we, na verwijdering van
de borgveer, uiteindelijk het slotje met de bijpassende
sleutels. De sleutelcodering zit in de schuifplaatjes.
Foto 5
Kleine slotverschillen
Ondanks dat de slotjes qua afmetingen, werking en bevestiging
gelijk zijn is er toch een klein verschil en dat is te zien aan
de achterzijde. In plaats van een rond draaiexcentriek zien we
ook een uitvoering met een rechthoekig uitsteeksel.
|

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5
|