Home                 Hang- en sluitwerk overzicht
 

Deur- en kofferbakslotje 

De sloten van een Traction Avant zijn simpel en robuust maar kunnen ook problemen geven.


Afsluiten Traction Avant
Je komt het niet vaak tegen bij auto's maar een Traction Avant kun je afsluiten met één slot. Het is even wennen want het slot zit ook nog aan de bijrijderskant en dit is waarschijnlijk zo gemaakt uit het oogpunt van veiligheid. De overige deuren kun je vergrendelen door de deurklink aan de binnenzijde tegengesteld als voor het open doen te bewegen. Een uitzondering is er voor de bestuurderskant want hier moet de deurklink, na de vergrendelingshandeling,  aan de buitenzijde worden vasthouden, om deze ook te sluiten. Het afsluiten van de bestuurdersdeur kan natuurlijk ook aan de binnenzijde plaatsvinden zoals bij de overige deuren is gedaan.
Alleen de kofferbak of klep heeft een eigen slot die met dezelfde sleutel kan worden bediend.

Foto 1
Door het borgpennetje te verwijderen kan het slot uitgeschoven worden.

Sloten en sleutels
De sloten worden meestal als een set aangeschaft zodat met één sleutel en een reservesleutel alles bediend kan worden. Ook zijn er meerdere sloten met een sleutel te bedienen zoals we dat ook zien bij de Citroën DS en HY. Het is dus een universeel slot voor meerdere Citroën auto's toepasbaar.

Onderhoud sloten
Normaal gesproken behoeft het slot geen onderhoud maar door vuil kan het slot wat gaan haperen ondanks dat deze vrij robuust is uitgevoerd. Door wat WD40 in het slot te spuiten wordt deze gesmeerd en vochtafstotend gemaakt waardoor deze voor langere tijd weer kan functioneren. Gebruik geen grafietpoeder als smeermiddel omdat dit kan gaan klonteren waardoor lamellen in het slot kunnen gaan plakken en dus vast gaan zitten.

Foto 2
De pijl geeft de plaats aan waar de borgveer van het slot moet zitten. Na verwijdering van de borging kan het slotje zelf verwijderd en eventueel vervangen worden.

Foto3
Borgveer die het slotje op zijn plaats houdt. Het is een heel iel dun borgveertje die aan de uiteinden een soort weerhaakje heeft.

Mogelijk probleem en eenvoudige oplossing
Toch kunnen ondanks zijn robuustheid problemen optreden en dat heeft hoofdzakelijk te maken met het gebruik van verschillende materialen. Door gebruik van zout in de wintermaanden, voor het strooien van de wegen, zal elektrolyse in het slot optreden, waardoor het minst edele metaal zich gaat opofferen. In ons geval is dat ijzer en dat betekent, dat een klein borgringetje dat het slot op zijn plaats houdt, wegroest en dus verdwijnt. Het slot kan dan zonder demontage uit de deurklink genomen worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Door plaatsing van een nieuw borgveertje kan het slot weer hersteld worden.

Slotje vervangen van de Traction
Door wat handigheid en de deurklink in een bepaalde stand te verdraaien kan de deurklink inclusief het slotje  er uit genomen worden. Dan blijft het borgveertje over dat als het ware met een soort weerhaakje op zijn plaats gehouden wordt. Met een kleine schroevendraaier kan dan deze borgveer losgewipt worden waarna het slotje er uit genomen kan worden.

Foto 4
Hier zien we, na verwijdering van de borgveer, uiteindelijk het slotje met de bijpassende sleutels. De sleutelcodering zit in de schuifplaatjes.

Foto 5
Kleine slotverschillen
Ondanks dat de slotjes qua afmetingen, werking en bevestiging gelijk zijn is er toch een klein verschil en dat is te zien aan de achterzijde. In plaats van een rond draaiexcentriek zien we ook een uitvoering met een rechthoekig uitsteeksel.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 17-10-2016