Home             Verhalen over techniek
 

De eerste testrit met de Traction

Bij de eerste testrit van de Traction lopen de spanningen behoorlijk op!


Eerste ervaring
Na het ophalen van de Traction was het al snel duidelijk dat er veel aan moest gebeuren. De carrosserie was redelijk hard zoals dat wel eens wordt gezegd. Hiermee wordt bedoeld dat er weinig laswerk verricht hoeft te worden. De overige delen zoals de motor, koelsysteem, remsysteem en nog veel meer verkeerden in een zeer slechte staat. De motor nog aan het lopen proberen te krijgen maar dat leverde alleen een stel verbogen klepstelen op. Ook het koelsysteem proberen te vullen maar de koelvloeistof liep er net zo gemakkelijk uit als dat ik het er in goot. Hierna volgt een restauratie van enkele jaren.

Restauratie
De restauratie van de Traction is achteraf gezien veelomvattend geweest. Vooral als je naar perfectie streeft, wat natuurlijk niet altijd mogelijk is, gezien de ouderdom van de auto en de verkrijgbare onderdelen. Alles in eigen beheer uitgevoerd tot wat onderdelen die toch wel een specialistische bewerking nodig hadden. De kop van hardstalen klepzetels laten voorzien en een radiator die vervangen moest worden omdat die behoorlijk lek bleek te zijn.
Het remsysteem volledig vervangen behalve de remcilinders, die konden na opnieuw gehoond te zijn, weer gebruikt worden. Alle brandstofleidingen vervangen inclusief de carburateur. De elektrische installatie gedeeltelijk vervangen en dat was vooral noodzakelijk in de motorruimte.

Het verdere verloop
De carrosserie werd volledig gestript en van diverse beschermende lagen voorzien. Dit werd in delen uitgevoerd vanwege ruimtegebrek. De deuren hadden aan de onderzijde wat zwakke plekken wat de nodige aandacht vereiste. Ook de kofferbak kende wat zwakke plekken zoals ook de afvoer van het regenwater onder de voorruit. De volledige bekleding werd grotendeels vervangen alleen de stoel en bankbekleding bleek nog in zeer goede staat te verkeren en zelfs nog origineel te zijn.
De isolatie van de gehele Traction vervangen als ook de
hemelbekleding.

En dan het spannende startmoment
Er komt een moment dat er in de Traction gereden kan worden en dat is niet het moment dat deze helemaal klaar is. Technisch klaar zullen we maar zeggen en dat is best een spannend moment.
Alles naar eer en geweten afgesteld maar je weet het maar nooit. En dan komen de vragen, geen lekkage van het koelsysteem, is de brandstof wel genoeg doorgepompt, staat de ontsteking wel goed afgesteld en ook de kleppen? Dan blijven er nog veel vragen over die alleen beantwoord kunnen worden als je daadwerkelijk gaat starten en rijden.
Het starten ging wonderbaarlijk goed. Een paar keer starten waarna de motor meteen liep, zelfs het stationair toerental bleek in orde te zijn. Koppeling ingedrukt en de eerste versnelling gekozen en daarna proberen weg te rijden. Zelfs dat ging goed. In een rustig straatje kun je dat wel uitproberen. De spanning die je op dat moment ervaart is eigenlijk niet te beschrijven. De eerste keer rijden in je Traction!  Dan nu weer een stapje verder en geprobeerd in de tweede versnelling te komen en hier ging het mis. De afstelling naar de versnellingsbak toe bleek niet in orde te zijn. Gelukkig was dit het enige onvolkomenheidje die ik vast kon stellen.

De restauratie gaat verder
De druk die je ervaart, of de Traction wel of niet wil rijden of starten, is na de testrit niet meer zo groot. Het vertrouwen wat je op deze manier opbouwt draagt ook bij tot het zelfvertrouwen en een goede afloop van het restauratie project. Er is na de eerste start en rij indrukken nog veel werk verricht voordat
de totale restauratie afgerond kon worden. Uiteindelijk is alles goed gekomen maar ervaar ik nog steeds de spanning als er gestart moet worden.

Uit de garage duwen gaat nog wel.

Het startmoment met het bekende motorgeluid als hij loopt.

De eerste rit in een doodlopend straatje met weinig verkeer. Verder dan de eerste versnelling kon ik niet komen vanwege een verkeerde afstelling.

Langzaam valt de spanning van je af en stijgt de vreugde. Zelfs rijden zonder deuren motorkap en spatborden is geen probleem.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 26-02-2018