Het effect van laaggeplaatste lampen
Verstralers zijn vaak ook niet effectief
omdat deze te laag zijn gemonteerd. Om toch wat meer rendement uit
deze lampen te halen moeten we de verstralers wat hoger plaatsen.
Om dit te realiseren zal van de gebruikelijke
bevestigingsmethode moeten worden afgeweken. Veel mogelijkheden zijn
er niet maar er zijn wel oplossingen. Belangrijk is vooral de
stevigheid van de eventuele toegepaste constructie. Deze mag
absoluut niet trillen of bewegen want dat resulteert in een
onrustige, ook wel dansende verlichting genoemd.
Voor mistlampen is het een vereiste dat deze laag zijn geplaatst.
Omdat de mist vaak niet tot op de grond reikt kunnen deze lampen een
verbetering van het zicht geven doordat ze onder de mist door
schijnen.
Een betere
bevestigingsplaats
Op naaststaande foto zien we een oplossing voor verstralers of
"dagrijlampen". Door normale koplampen te
kiezen, wel wat kleiner natuurlijk, hebben we een lichtbron met
vergelijkbare lichtopbrengst zoals bij moderne auto's. Door voor een spatbordmontage te kiezen hebben we een plaats die
vrij stabiel is zodat het dansen van het uitgestraalde licht niet
aan de orde is.
Het aansluiten
van de lampen
Door gebruik te maken van een handige
relaisschakeling kunnen we deze lampen als dagrijlampen schakelen
en gebruiken. Hiermee voldoen we helemaal aan de wettelijke eisen, Het heeft hoofdzakelijk
te maken dat bij dagrijlampen alleen over led- en xenon verlichting
wordt gesproken. Verder kunnen we niet helemaal voldoen aan de
plaats waar ze gemonteerd moeten worden. Bij zelfmontage van
originele dagrijlampen zouden we dan alleen van die onooglijke
modellen moeten toepassen en dat is natuurlijk geen gezicht bij een
Traction.
Aansluitstrook motorruimte
Normaal vind je hier een aansluitstrook met vier aansluitmogelijkheden.
Omdat in veel gevallen de massa voor de verlichting te wensen over
laat is er een strook gemonteerd met vijf aansluitingen zodat er een
extra massa aansluiting bij kon komen. Deze wordt nu gebruikt voor de
koplampen, knipperlichten en eventuele accesoires zoals mistlampen
claxon enz..
Van deze aansluitstrook (rechts) kunnen we ook de informatie halen
die we nodig hebben voor de aansturing
van de "dagrijlampen".
Aansluitschema
en werking
-
Wanneer de motor gestart
wordt gaan de "dagrijlampen" ,zoals we deze noemen, aan.
- Deze
"dagrijlampen" worden uitgeschakeld bij het gebruik van
dimlicht
- Altijd
stadslichten ook bij dimlicht.
- Bij grootlicht komen
deze "dagrijlampen" er weer bij en dat bevordert het zicht aanmerkelijk bij
een duistere onbekende omgeving.
Opmerking
voor gebruik extra verlichting bij grootlicht
Over deze mogelijkheid wordt wettelijk niet gezegd of dat mag, alleen
mogen bij gebruik van deze verlichting (grootlicht en extra
verlichting) de tegenliggende weggebruikeres niet verblind
worden en dat geldt natuurlijk ook voor het voorrijdend wegverkeer,
maar dat wisten we al.
Groter schema
Voor een groter schema en wat extra informatie, zoals het type lamp
welke gebruikt is enz, klik dan op het schema.
Lampmontage
en -afstelling
De plaats van de lampen op de spatborden is proefondervindelijk
bepaald met daarvoor de noodzakelijke spatbordsteunen. Deze steunen
kunnen zelf gemaakt worden. Met deze steunen kunnen de lampen in
horizontale richting versteld worden. De lampen zelf kunnen vertikaal
bijgesteld worden. Met deze mogelijkheden kan een goede of gewenste
lichtafstelling worden verkregen.
|
|
Wettelijke
montagevoorschriften
Dagrijlampenmontage zoals deze wettelijk staat voorgeschreven, zien
we hier op de foto rechts.
De afmeting 600mm, dus de afstand tussen de
ledlampen, is ook afhankelijk van de breedte van de auto en mag
verminderd worden tot 400mm wanneer de auto smaller is dan 1300mm.
In de hoogte: boven het wegdek, tenminste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
De dagrijlampen moeten wit licht uitstralen.
|
Bij deze maatgeving
is
de minimale afstand van 600mm niet te verwezelijken bij een
Traction.
|