Home              Verlichting overzicht
 

       "Dagrijlampen"

Het doel van dagrijlampen is dat we overdag goed gezien worden en het bevordert daardoor de veiligheid. Ze mogen niet verblinden en wit licht uitstralen. Door led verlichting toe te passen is de stroombelasting beduidend minder en is het geen probleem deze continue te gebruiken. Ze gaan aan wanneer de motor gestart wordt. Wij wijken van het led gebruik iets af maar krijgen daar andere voordelen voor terug.

Hoe meer lampen hoe mooier?
Veel Traction liefhebbers hebben hele batterijen aan lampen aan de voorzijde gemonteerd zonder dat ze er veel aan hebben omdat de stroomvoorziening dit meestal niet toelaat. Dit hoeft geen probleem te zijn als we een wisselstroomdynamo gebruiken. Die heeft meestal genoeg reserve in huis om wat extra lampen van stroom te voorzien. Deze trend om veel lampen op de auto te hebben stamt eigelijk uit de jaren 60 en waarschijnlijk heeft de rallywereld daartoe ook een steentje bijgedragen. De Morris en Austin Mini zijn daar een duidelijk voorbeeld van want die werden vaak van veel  lampen voorzien. Het is natuurlijk een kwestie van smaak en soms geeft het ook een aparte uitstraling.

De lampfunctie
Als we de betekenis van deze lampen willen verklaren (foto rechts) kunnen we aannemen dat hier breedstralers zijn gemonteerd (de buitenste lampen). Verstralers kunnen de middelste zijn omdat die wat groter zijn en de middelste misschien extra dimlicht. Het blijft een beetje gokken natuurlijk.

Een batterij aan verlichting. Sier of kunnen ze ook nog gebruikt worden?


Het effect van laaggeplaatste lampen

Verstralers zijn vaak ook niet effectief omdat deze te laag zijn gemonteerd. Om toch wat meer rendement uit deze lampen te halen moeten we de verstralers wat hoger plaatsen. Om dit te realiseren zal van de gebruikelijke bevestigingsmethode moeten worden afgeweken. Veel mogelijkheden zijn er niet maar er zijn wel oplossingen. Belangrijk is vooral de stevigheid van de eventuele toegepaste constructie. Deze mag absoluut niet trillen of bewegen want dat resulteert in een onrustige, ook wel dansende verlichting genoemd.
Voor mistlampen is het een vereiste dat deze laag zijn geplaatst. Omdat de mist vaak niet tot op de grond reikt kunnen deze lampen een verbetering van het zicht geven doordat ze onder de mist door schijnen.

Een betere bevestigingsplaats
Op naaststaande foto zien we een oplossing voor verstralers of  "dagrijlampen". Door normale koplampen te kiezen, wel wat kleiner natuurlijk, hebben we een lichtbron met vergelijkbare lichtopbrengst zoals  bij moderne auto's. Door voor een spatbordmontage te kiezen hebben we een plaats die vrij stabiel is zodat het dansen van het uitgestraalde licht niet aan de orde is.

Het aansluiten van de lampen
Door gebruik te maken van een handige relaisschakeling kunnen we deze lampen als dagrijlampen schakelen en gebruiken. Hiermee voldoen we helemaal  aan de wettelijke eisen, Het heeft hoofdzakelijk te maken dat bij dagrijlampen alleen over led- en xenon verlichting wordt gesproken. Verder kunnen we niet helemaal voldoen aan de plaats waar ze gemonteerd moeten worden. Bij zelfmontage van originele dagrijlampen zouden we dan alleen van die onooglijke modellen moeten toepassen en dat is natuurlijk geen gezicht bij een Traction.


Aansluitstrook motorruimte

Normaal vind je hier een aansluitstrook met vier aansluitmogelijkheden. Omdat in veel gevallen de massa voor de verlichting te wensen over laat is er een strook gemonteerd met vijf aansluitingen zodat er een extra massa aansluiting bij kon komen. Deze wordt nu gebruikt voor de koplampen, knipperlichten en eventuele accesoires zoals mistlampen claxon enz..
Van deze aansluitstrook (rechts) kunnen we ook de informatie halen die we nodig hebben voor de aansturing van de "dagrijlampen".

Aansluitschema en werking

  • Wanneer de motor gestart wordt gaan de "dagrijlampen" ,zoals we deze noemen, aan.
  • Deze "dagrijlampen" worden uitgeschakeld bij het gebruik van dimlicht
  • Altijd stadslichten ook bij dimlicht. 
  • Bij grootlicht komen deze "dagrijlampen" er weer bij en dat bevordert het zicht aanmerkelijk bij een duistere onbekende omgeving.

Opmerking voor gebruik extra verlichting bij grootlicht
Over deze mogelijkheid wordt wettelijk niet gezegd of dat mag, alleen mogen  bij gebruik van deze verlichting (grootlicht en extra verlichting) de tegenliggende weggebruikeres niet  verblind worden en dat geldt natuurlijk ook voor het voorrijdend wegverkeer, maar dat wisten we al.

Groter schema
Voor een groter schema en wat extra informatie, zoals het type lamp welke gebruikt is enz, klik dan op het schema.

Lampmontage en -afstelling
De plaats van de lampen op de spatborden is proefondervindelijk bepaald met daarvoor de noodzakelijke spatbordsteunen. Deze steunen kunnen zelf gemaakt worden. Met deze steunen kunnen de lampen in horizontale richting versteld worden. De lampen zelf kunnen vertikaal bijgesteld worden. Met deze mogelijkheden kan een goede of gewenste lichtafstelling worden verkregen.


Twee normale extra koplampen die als "dagrijlampen" fungeren. Het uitgestraalde licht moet wel wit zijn! Deze spatbordmontage is vrij uniek te noemen en komt dan ook niet zo heel vaak voor.

Aansluitstrook rechts, schuin onder de dynamo.
Het voordeel van deze schakeling is dat de verlichting niet vergeten kan worden om deze in te schakelen.

Wettelijke montagevoorschriften
Dagrijlampenmontage zoals deze wettelijk staat voorgeschreven, zien we hier op de foto rechts.

De afmeting 600mm, dus de afstand tussen de ledlampen, is ook afhankelijk van de breedte van de auto en mag verminderd worden tot 400mm wanneer de auto smaller is dan 1300mm.
In de hoogte: boven het wegdek, tenminste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
De dagrijlampen moeten wit licht uitstralen.


Bij deze maatgeving  is de minimale afstand van 600mm niet te verwezelijken bij een Traction.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015