Werking
contactslot
Door middel van een sleutel wordt inwendig van het contactslot een kleine trommelconstructie
verdraaid. In deze trommel bevinden zich twee plaatjes,
aangedrukt met 4 kleine veertjes, die zorgen ervoor dat een
viertal contactpunten paarsgewijs worden doorverbonden. Het
schakelgevoel komt wanneer we de trommel met de sleutel
verdraaien. Door kleine
kuiltjes in de contacten, waar de twee plaatjes met hun bolling
in terecht komen, zorgen voor dit klikgevoel.
Constructie
De constructie van het contactslot is vrij robuust en is wat de
schakelfunctie betreft te zien als een eenvoudige dubbelpolige
schakelaar. Ondanks zijn robuustheid treden er na verloop van
tijd toch problemen op zoals inloopslijtage op de contacten.
Slijtage
contactslot
Door veelvuldig gebruik wordt als het ware een groef in het
materiaal van de grondplaat getrokken waardoor er een bepaalde
overgangsweerstand optreedt. Het schakelcontact wordt hierdoor
dan ook minder bedrijfszeker. Het schakelcontact-gevoel
verdwijnt hierdoor ook enigszins. Omdat de voedingsspanning voor
de ontsteking over een van deze contacten loopt kan de
ontsteking uitvallen of slecht kunnen gaan functioneren.
Reparatie
Door de eenvoud van het schakelmechanisme is een contactverbetering mogelijk en kunnen we tevens de betrouwbaarheid
vergroten door de grondplaat iets op te zuiveren. Door twee
schroefjes te verwijderen wordt de schakelaar opgedeeld en zien
we de de trommel, de veertjes, contactplaatjes en de grondplaat
met zijn schroefbevestigingen.
Door het opzuiveren kunnen de inloopgroeven grotendeels
verdwijnen waardoor er weer een beter contact ontstaat.
Slotje van
het contactslot vervangen
Wanneer de grondplaat van het sleutelgedeelte is verwijderd zien
we de trommel zitten met de contactplaatjes en daaronder de
veertjes. Wanneer we de trommel nu verwijderen zien we twee
kleine metaalstaafjes onderin liggen. Dit zijn de borgstaafjes
van het slotje. Nu kunnen we vanaf deze zijde het slotje eruit
drukken. Het monteren van het geheel kan alleen maar met de
sleutelzijde naar boven toe gericht gebeuren. Het slotje als
laatste in de contactslotbehuizing drukken tot er een klik
gevoeld wordt voor de borging.
Aansluiting
contactslot
Als we een willekeurige schema bekijken van de elektrische
aansluitingen van het contactslot van de Traction Avant dan zien
we niet hoe deze schakelaar inwendig schakelt. Deze
onduidelijkheid geeft dan ook twijfel wanneer we bezig zijn om
het contactslot te vervangen. Op het contactslot missen we dan
ook enige informatie of bepaalde coderingen. Dat maakt het er er
niet gemakkelijker op. Zorg zelf voor duidelijke merktekens voor
dat je met het vervangen of reparatie van het contactslot
begint.
Enige
aanwijzigingen aansluiten contactslot
1) De
draad die van de amperemeter af komt is de eerste voedingsdraad
en moet dan via het contactslot verbinding gaan maken met de
ontsteking (bobine). Op dit punt zit nog een draad en die komt
van de brandstofmeter af.
2)
De tweede verbinding die gemaakt moet worden komt van het
aansluitblok onder het schutboard. De andere zijde van het
contact wordt verbonden met het kaartleeslampje (indien
gemonteerd) en dashboard verlichtingsschakelaar.
Dit zijn
algemene aansluitgegevens die in de praktijk enigszins af kunnen
wijken.
Voor zover bekend zijn er gedurende de productie van de Traction
Avant twaalf verschillende elektrische schema's samengesteld
waarbij de allereerste Tractions van voor 1935 geen contactslot
bezaten.
Figuur 4
Grondplaat met de
schroefbevestigingen. Door slijtage van de contacten wordt de
betrouwbaarheid minder en de storingsgevoeligheid groter. De
ontsteking heeft hier het meeste onder te lijden met de
mogelijke verschijnselen zoals onregelmatig lopen van de
motor, regelmatig afslaan van de motor, ploffen in de uitlaat
door onvolledige verbranding (falende ontsteking) enz..
Figuur 5
Na een kleine schuursessie waren de meeste inloopsporen
verdwenen. Linksonder op de foto zien we nog een heel klein
restandje terug van de slijtagesporen maar verder is deze
grondplaat weer geschikt voor een lang contactleven.
Aansluiten
elektronische spanningsregelaar
Wanneer een elektronische spanningsregelaar wordt toegepast komt
op het punt, waar ook de ontsteking (bobine) op zit, een draad
erbij als voedingsdraad voor de spanningsregelaar!
De voeding van de spanningsregelaar loopt dus via het
contactslot om ontlading van de accu te voorkomen wanneer
de motor niet loopt.
|

Contactslot met
centrale moer, voor- en achterzijde.

Twee schroefjes eruit en we zien
de binnenzijde van het contactslot. Duidelijk zijn hier de
inloopgroeven te zien veroorzaakt door de twee
contactplaatjes.

Contactslot onderdelen behalve het slotje zelf die kan door
twee borgstaafjes te verwijderen eruit genomen worden.

Figuur 4

Figuur 5
|