Het
kan iedereen overkomen
Plotseling inhouden van de Traction, vermogenverlies, niet meer op
toeren willen komen van de motor en soms ook nog ploffen in de
uitlaat. Een van de verschijnselen waarbij je je afvraagt wat kan
dat nu weer zijn?
Twijfel over
het mogelijke probleem
Zoals in het verhaal geschetst wordt kan er een moment komen dat de
motor kortstondig inhoudt en dat steeds vaker herhaald. Er kan ook
vermogen- verlies optreden. Een slechte condensator geeft
vergelijkbare verschijnselen. Het is ook een probleem die je op het
verkeerde been kan zetten zodat je ook kan gaan denken dat het iets
met de carburateur te maken heeft, zoals een vuiltje in de
sproeier of een waterdruppel die in de vlotterkamer heen en weer
rolt. Maar om zekerheid te krijgen over dit probleem is het het
makkelijkst eerst even de ontsteking te controleren voordat je iets
anders onderneemt. Lees ook het verhaal over de "Hoogspanningstester"
die op een eenvoudige manier laat weten of er daadwerkelijk een vonk
aanwezig is.
Controle
ontsteking
Wanneer het bovengenoemde verhaal overeenkomt met je eigen
waarneming, begin dan met het volgende: gebruik eerst de
hoogspanningstester en bij geen signaal haal dan het rotorkapje van
de verdeler en torn de motor met de slinger tot de rotor-nok op
maximaal lichten staat. Je kan gelijk zien of het contact echt open
gaat of niet. Zorg met een voelermaatje dat de ruimte tussen de
contacten 0,4 mm bedraagt en klaar is kees! Een klein beetje vet of
een heel klein beetje olie van de oliepeilstok op het fibernokje en
je kan er, bij wijze van spreken, weer jaren tegen. Later wanneer de
onderhoudsbeurt weer moet plaatsvinden kan het hele
ontstekingssysteem gecontroleerd en eventueel afgesteld worden.
Mogelijke
oorzaak
Uitstel van onderhoud is een van de grootste veroorzakers van het
niet meer open gaan van de contactpuntjes. Het probleem komt
spontaan en de oplossing is eigenlijk eenvoudig. Het
zijn twee dingen die het niet meer open
gaan van de contactpuntjes kunnen veroorzaken. In de eerste plaats het slijten van het
fibernokje vaak door gebrek aan smering en in de tweede plaats door
het inbranden van de contacten zelf. Door het onderling verschuiven
van de contacten kan het gebeuren dat deze vroegtijdig tegen elkaar
komen of zelfs vast gaan zitten.
|

Geeft de hoogspanningstester geen gunstige informatie,
torn dan de motor totdat de nok B het hoogste punt bereikt
heeft. Stel dan A af op 0,4 mm. Aan het ontstekingsmoment
hoef je verder niets te doen. Dat kan eventueel later nog
gecontroleerd worden.
|