Snelle
controletest conditie motor
|
De Tractionmotor is al
behoorlijk gedateerd. De meeste hebben
daarom al één of zelfs meerdere revisies achter de rug. Omdat de
Traction in de loop der jaren meestal van eigenaar is
gewisseld, weet de nieuwe eigenaar bij lange na niet hoe de conditie
van zijn motor is. Om toch inzicht te krijgen over de conditie vind
je hier een snelle en eenvoudige conditietest.
|
|
Snelle
controletest conditie motor.
Soms vraag je je wel eens af is de motor nog wel in orde en kan hij nog wel
een tijdje mee zonder dat er een revisie voor de deur staat. Hoe
weet ik of alles nog goed werkt? Om te weten te komen hoe het
met je motor is gesteld moet je de volgende vragen in onderstaand lijstje
beantwoorden. Het is natuurlijk geen
100% waterdichte test, maar geeft toch een behoorlijke indruk over
de conditie van de motor.
We moeten er onder andere wel van uitgaan dat andere onderdelen
zoals de ontsteking, carburateurafstelling, kleppenafstelling en distributieketting in
orde zijn.
De controletest omvat en controleert de volgende onderdelen:
- Cilinders
- Zuigers
- Zuigerveren
- Afdichting klepstelen
- Kleppen
Ingrijpende
gebeurtenis
Een motorrevisie is een behoorlijk ingrijpende gebeurtenis en door
de meeste onder ons niet uit te voeren. Technische vaardigheid
en kennis van zaken is wel het minste wat je nodig hebt. Daarbij
komt nog dat er ook speciaal gereedschap voor nodig is. Soms kan een
deelrevisie uitkomst bieden en is dan afhankelijk van een juiste
expertise. Door onkunde kan daarom teveel of soms ook te weinig
revisie uitgevoerd worden waardoor er later alleen maar
teleurstelling overblijft. Een slecht uitgevoerde revisie is
natuurlijk ook mogelijk. Om je hier een beetje van te vrijwaren is een eenvoudige test opgesteld waarbij de grootste boosdoeners
aan het licht komen.
|
.jpg)
Voordat je aan een
revisie begint, controleer dan eerst de conditie van je motor! |
Een motor hoeft niet per definitie honderd procent te zijn om nog
goed te kunnen functioneren.
|
|
Conditietest
motor |
Aankruisen wat van
toepassing is |
Ja |
Neen |
1 |
Verwijder het
kleppendeksel en controleer of er vuil of sluds aanwezig zijn.
(Veel korte ritjes en koude starts). |
|
|
2 |
Start de motor en geef
gas. Komt er bij het gas geven blauwe rook uit de uitlaat.
(Afdichtingstest zuiger en zuigerveren). |
|
|
3 |
Ga in de tweede
versnelling rijden en breng de motor op toeren. Bij ongeveer
maximaal toeren het gaspedaal loslaten. Komt hierna blauwe rook uit de
uitlaat?
(Test afdichting klepstelen). |
|
|
4 |
Is het
olieverbruik meer dan 1 liter per 1000 gereden kilometers.
(controleer dit als het kan tijdens een vakantie bij een rustige
rijstijl). |
|
|
5 |
Heb je moeite om een
snelheid van 110 km/h te halen?
(compressie- vermogen test). |
|
|
Totaal |
|
|
Heb je alle
vragen met nee beantwoord, dan kun je rustig verder rijden
en heeft de motor nog een behoorlijke conditie. Zijn er enkele met
"Ja" beantwoord, lees dan verder in onderstaand lijstje
voor uitleg. |
|
Uitleg op de vragen uit het lijstje
wanneer er met ja is geantwoord:
-
1) Vervuiling hoeft voor een
motor niet te betekenen dat hij er slecht aan toe is. Schoonmaken en
eventueel olie verversen kan al een hele verbetering zijn.
-
2) Wanneer er bij het gasgeven
rook uit de uitlaat komt, duidt dit meestal op versleten
zuigerveren, gladde plekken op de cilinderwand, beschadigde
zuigerwand en veren door roest enz.
-
3) Blauwe rook zal niet altijd
direct zichtbaar zijn tijdens het loslaten van het gaspedaal. Anders
wordt het wanneer je een lange helling afrijdt. Als er dan rook uit
de uitlaat komt dan zal de klepsteelafdichting niet meer voldoende
afsluiten. Meestal zijn deze rubbers verhard of versleten door
overmatige motorvervuiling en/of ouderdom.
-
4) Olieverbruik kan verschillende
oorzaken hebben. Verkeerde olie gebruikt, lang met te hete motor
rijden door slecht koelsysteem, versleten zuigerveren, gladde
plekken op de cilinderwand, compressieverlies enz.
-
5) Een motor met slechte
compressie geeft vermogensverlies waardoor de maximale snelheid vaak
niet gehaald wordt.
|
Compressieverlies:
Compressieverlies wordt veroorzaakt door verschillende factoren.
Allereerst treedt compressieverlies op door slijtage van de
zuigerveren. Gelijktijdig verliezen de cilinders het hoonpatroon die
verantwoordelijk is voor de smering. Doordat de zuigerveren door
slijtage wat ruimer in de groef komen te liggen wordt ook de
slotopening van de zuigerveer groter. De verbrandingsgassen kunnen
nu makkelijker naar beneden en dat zien we op de foto terug in de
vorm van de koolaanslag. Compressieverlies en het daar opvolgende
olieverbruik is het resultaat.
|
|
Opmerking
punt 2:
Is er twijfel over het testresultaat, controleer dan de
compressie met een compressiemeter. Zijn alle vier de cilinders
boven de 6 atm. en is het onderlinge verschil tussen de cilinders
ongeveer 1 atm., dan hoef je je nog geen zorgen te maken. De motor
is dan nog in een redelijke conditie.
Ook hier kan een compressietest uitsluitsel geven. Zie opmerking
punt 2.
Wanneer er inderdaad compressieverlies aanwezig is dan zal zich dat
ook kunnen openbaren door meer brandstofverbruik.
Brandstofverbruik is dus een goede indicatie voor de goede werking
van de motor. Indien het verbruik tussen de 1:8 of beter is dan
kunnen we aannemen dat de Tractionmotor nog aardig presteert en
zeker goed te noemen is.
|
Tip:
Houd zo veel mogelijk de kruissnelheid aan zoals aangegeven staat in
het instructieboekje van 80 km/h en niet wat een GPS navigatiesysteem
aangeeft! Het verlengt de levensduur van de motor!
(Kruissnelheid = maximale snelheid).
|
|

|