Home              Motor overzicht
 
  Snelle controletest conditie motor

De Tractionmotor is al behoorlijk gedateerd. De meeste hebben daarom al één of zelfs meerdere revisies achter de rug. Omdat de Traction in de loop der jaren  meestal van eigenaar is gewisseld, weet de nieuwe eigenaar bij lange na niet hoe de conditie van zijn motor is. Om toch inzicht te krijgen over de conditie vind je hier een snelle en eenvoudige conditietest. 


Snelle controletest conditie motor.
Soms vraag je je wel eens af is de motor nog wel in orde en kan hij nog wel een tijdje mee zonder dat er een revisie voor de deur staat. Hoe weet ik of alles nog goed werkt? Om te weten te komen hoe het met je motor is gesteld  moet je de volgende vragen in onderstaand lijstje beantwoorden. Het is natuurlijk geen 100% waterdichte test, maar geeft toch een behoorlijke indruk over de conditie van de motor.
We moeten er onder andere wel van uitgaan dat andere onderdelen zoals de ontsteking, carburateurafstelling, kleppenafstelling en distributieketting in orde zijn.
De controletest omvat en controleert de volgende onderdelen:

  • Cilinders
  • Zuigers
  • Zuigerveren
  • Afdichting klepstelen
  • Kleppen

Ingrijpende gebeurtenis
Een motorrevisie is een behoorlijk ingrijpende gebeurtenis en door de meeste onder ons niet uit te voeren. Technische vaardigheid en kennis van zaken is wel het minste wat je nodig hebt. Daarbij komt nog dat er ook speciaal gereedschap voor nodig is. Soms kan een deelrevisie uitkomst bieden en is dan afhankelijk van een juiste expertise. Door onkunde kan daarom teveel of soms ook te weinig revisie uitgevoerd worden waardoor er later alleen maar teleurstelling overblijft. Een slecht uitgevoerde revisie is natuurlijk ook mogelijk. Om je  hier een beetje van te vrijwaren is een eenvoudige test opgesteld waarbij de grootste boosdoeners aan het licht komen.


Voordat je aan een revisie begint, controleer dan eerst de conditie van je motor!


Een motor hoeft niet per definitie honderd procent te zijn om nog goed te kunnen functioneren.

Conditietest motor

Aankruisen wat van toepassing is

Ja

Neen

1

Verwijder het kleppendeksel en controleer of er vuil of sluds aanwezig zijn. 
(Veel korte ritjes en koude starts).
   

2

Start de motor en geef gas. Komt er bij het gas geven blauwe rook uit de uitlaat.
(Afdichtingstest zuiger en zuigerveren).
   

3

Ga in de tweede versnelling rijden en breng de motor op toeren. Bij ongeveer maximaal toeren het gaspedaal loslaten. Komt hierna blauwe rook uit de uitlaat?
(Test afdichting klepstelen).
   

4

Is het olieverbruik meer dan 1 liter per 1000 gereden kilometers. 
(controleer dit als het kan tijdens een vakantie bij een rustige rijstijl).
   

5

Heb je moeite om een snelheid van 110 km/h te halen?
(compressie- vermogen test).
   

Totaal

   
Heb je alle vragen met nee beantwoord, dan kun je rustig verder rijden en heeft de motor nog een behoorlijke conditie. Zijn er enkele met "Ja" beantwoord, lees dan verder in onderstaand lijstje voor uitleg.


Uitleg op de vragen uit het lijstje wanneer er met ja is geantwoord:

  • 1) Vervuiling hoeft voor een motor niet te betekenen dat hij er slecht aan toe is. Schoonmaken en eventueel olie verversen kan al een hele verbetering zijn.

  • 2) Wanneer er bij het gasgeven rook uit de uitlaat komt, duidt dit meestal op versleten zuigerveren, gladde plekken op de cilinderwand, beschadigde zuigerwand en veren door roest enz.

  • 3) Blauwe rook zal niet altijd direct zichtbaar zijn tijdens het loslaten van het gaspedaal. Anders wordt het wanneer je een lange helling afrijdt. Als er dan rook uit de uitlaat komt dan zal de klepsteelafdichting niet meer voldoende afsluiten. Meestal zijn deze rubbers verhard of versleten door overmatige motorvervuiling en/of ouderdom.

  • 4) Olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben. Verkeerde olie gebruikt, lang met te hete motor rijden door slecht koelsysteem, versleten zuigerveren, gladde plekken op de cilinderwand, compressieverlies enz.

  • 5) Een motor met slechte compressie geeft vermogensverlies waardoor de maximale snelheid vaak niet gehaald wordt.

Compressieverlies:
Compressieverlies wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Allereerst treedt compressieverlies op door slijtage van de zuigerveren. Gelijktijdig verliezen de cilinders het hoonpatroon die verantwoordelijk is voor de smering. Doordat de zuigerveren door slijtage wat ruimer in de groef komen te liggen wordt ook de slotopening van de zuigerveer groter. De verbrandingsgassen kunnen nu makkelijker naar beneden en dat zien we op de foto terug in de vorm van de koolaanslag. Compressieverlies en het daar opvolgende olieverbruik is het resultaat.

Opmerking punt 2:
Is er twijfel over het testresultaat, controleer dan de compressie met een compressiemeter. Zijn alle vier de cilinders boven de 6 atm. en is het onderlinge verschil tussen de cilinders ongeveer 1 atm., dan hoef je je nog geen zorgen te maken. De motor is dan nog in een redelijke conditie. 
Ook hier kan een compressietest uitsluitsel geven. Zie opmerking punt 2.
Wanneer er inderdaad compressieverlies aanwezig is dan zal zich dat ook kunnen openbaren door meer brandstofverbruik.

Brandstofverbruik is dus een goede indicatie voor de goede werking van de motor. Indien het verbruik tussen de 1:8 of beter is dan kunnen we aannemen dat de Tractionmotor nog aardig presteert en zeker goed te noemen is.

Tip:
Houd zo veel mogelijk de kruissnelheid aan zoals aangegeven staat in het instructieboekje van 80 km/h en niet wat een GPS navigatiesysteem aangeeft! Het verlengt de levensduur van de motor!
(Kruissnelheid = maximale snelheid).

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 20-12-2016