Traction Avant
motor
De Traction Avant motor heeft, als deze nog niet is gereviseerd, reeds een behoorlijk leven achter de rug. Wanneer deze
regelmatig onderhoud heeft gekregen dan kan deze het lang
uithouden. De motor is vrij robuust en praktisch onverslijtbaar
door de weinige pk die hij hoeft de leveren. Dit wordt meestal
uitgedrukt door het gewicht van de motor en geleverde pk dus
gewicht/pk verhouding. Hierin komt een stukje degelijkheid tot
uiting. Dit komt ook tot uiting in de vele honderdduizenden
kilometers die de motor zonder al te veel problemen kan
maken.
Motor
presteert minder
Maar dan komt er toch een moment dat de prestaties wat minder
worden. Minder trekkracht, dus vermogensverlies, meestal te zien
aan b.v. wat meer olieverbruik waarbij je je kunt afvragen hoe
het eigenlijk gesteld is met de motor. Om hier achter te komen
kunnen we eerst het verhaal "Snelle
controletest conditie motor" raadplegen. Wanneer deze controle geen directe
duidelijkheid geeft hoe het gesteld is met de motor of er
blijven twijfels over, dan kunnen we een cilindertest uitvoeren door de compressie te meten van alle cilinders.
Compressiemeting
Cilinders, zuigers en zuigerveren vormen het hart van de motor
in combinatie met de kleppen. Als hier wat slijtage is ontstaan,
en dat is met een oude motor niet uit te sluiten, dan is er een
laatste mogelijkheid om hier achter te komen door een
compressiemeting op de cilinders uit te voeren. Alleen op deze
manier komen we er achter hoe het met de conditie van de motor is
gesteld.
Cilindertest
in praktijk
Gelukkig komen hier geen ingewikkelde handelingen aan te pas en
kunnen we beginnen met eerst alle bougies te verwijderen. De
compressiemeter wordt door middel van een slang verbonden met
een cilinder die we willen meten. Daarna wordt de startmotor
bediend zonder het contact in te schakelen. Wanneer de
startmotor enkele seconden heeft gedraaid kunnen we de meter
aflezen. De waarde die we nu zien is bepalend of de motor nog
goed is of evt. versleten. Hiervoor wordt wel een ruime marge
gehanteerd en deze moet minimaal 4 bar of meer bedragen met een
onderling verschil tussen de cilinders van ongeveer 1 bar. Wanneer we
hieraan voldoen, dan kunnen we stellen dat de motor nog wel een
tijdje mee kan.
Wanneer
compressie meten
Compressie meten gebeurt meestal wanneer er twijfel bestaat over
de conditie van cilinder, zuiger, zuigerveerafdichtingen en
kleppen. Deze meting kan in principe op elk moment
worden uitgevoerd al is het maar ter geruststelling bij motorproblemen. Ook
kunnen we het verschil bepalen tussen de afdichting
zuigerveren en afdichting kleppen.
Zeker zo belangrijk is het om bij de aanschaf van een Traction Avant de
compressie op te meten van de motor. Hierdoor krijg je meer
duidelijkheid over zijn condities en eventuele aanpassing
of bijstelling van de aanschafprijs.
Voorbeeld
bepalen drukverlies zuigerveren of kleppen
Wanneer een lage compressie gemeten wordt, dus lager dan 4 bar.,
kunnen we eerst wat olie op de zuiger gieten en dan de
compressiemeting opnieuw uitvoeren. Wanneer de compressiedruk nu
wel goed is, dan zijn de zuigerveren versleten. Is deze druk laag
gebleven dan zijn de kleppen hiervoor verantwoordelijk en
sluiten deze niet goed meer. Meestal betreft het een
uitlaatklep maar een verbrande inlaatklep komt ook wel eens
voor.
Mogelijk
nadeel van
deze compressietest
Deze test heeft een klein nadeel en dat is eigenlijk de
startmotor. Door verschillende toerentallen en of er een 6 Volt
of een 12 Volt boordspanning wordt gebruikt beïnvloed de
compressietest. De startmotor zal, wil de compressiemeting
representatief zijn, zeker voor 250 omw./min voor het vliegwiel moeten kunnen
zorgen. Dit
is belangrijk wanneer er tijdens de test lage waarden worden gemeten.
Opmerking
voor compressiemeter
Na elke test moet de compressiemeter met een knopje gereset
worden. De opgebouwde druk in het metersysteem moet eerst weg
voordat we aan een tweede meting kunnen beginnen. Ook als de
meter niet meer gebruikt wordt moet het meetsysteem drukloos
gemaakt worden om beschadiging te voorkomen.
Mogelijke
oorzaak compressieverlies
Zoals reeds omschreven is slijtage van de motor een mogelijk
oorzaak van compressieverlies. Het kunnen de honegroeven in de
cilinders zijn die gedeeltelijk zijn verdwenen of de kleppen die
niet meer zo goed sluiten. De cilinders kunnen van onderen ovaal
zijn geworden, zelfs de zuigers leveren hun bijdrage van
slijtage zoals de zuigerveergroeven die uitgeslagen zijn of de
zuigerveren met een teveel aan slotspeling.
Foto
rechts
Hier zien we
een cilinder waarvan de topzuiger-compressieveer teveel
slotspeling heeft gekregen. Normaal moet de slotspeling 0,015 -
0,20 mm bedragen maar deze was ruim 1 mm geworden. Dit verklaart
het moeilijke starten van een koude motor. Wanneer deze warm is
geworden merk je daar niet zo veel meer van omdat de veer dan
uitzet en de slotspeling dus kleiner wordt.
|

Links op de
afbeelding zien we een compressiemeter van MotoMeter.
Deze maakt gebruik van losse kaartjes waarop de gemeten
compressiedruk kan worden gescheven. Rechter afbeelding is een
wat eenvoudiger instrument.

Vroeger kreeg je zo'n kaartje mee
als je een grote beurt aan de auto liet uitvoeren. Zo kon je
zien hoe goed de motor was. De monteur gaf dan meestal nog wel
wat uitleg hierover maar een leek had hier weinig aan
omdat je niet wist wat deze uitslag betekende.
Op het testkaartje zien we dan ook dat de motor nog in goede
conditie verkeert en dus ook nog goed presteert. Want hoe
hoger de uitslag des te groter het vermogen dat door de motor
geleverd kan worden. Meestal niet meer als dat de fabrieksspecificatie
opgeeft.

Een veel gebruikte compressiemeter met verlengstuk voor de wat
dieper liggende bougiegaten. De rode pijl geeft het
drukventiel aan die ingedrukt moet worden wanneer een volgende
meting moet plaatsvinden. De aanwijzer komt dan weer op 0 te
staan.
|