Carburateurafstelling met Co2 tester
Om de carburateur goed af te stellen kunnen we gebruik maken van
een Co2 tester die door garages worden gebruikt. Hiermee wordt
niet alleen de Co2 waarde bepaald maar ook de juiste brandstof
– luchtverhouding ingesteld voor een optimale verbranding in
de motor. Optimale verbranding betekent niet alleen een optimale
prestatie van de motor maar ook een optimaal gebruik van de
brandstof mits alles verder goed staat afgesteld.
Carburateur
handmatig (op het gehoor) afstellen
Omdat we deze testmiddelen niet hebben kunnen we met een beetje
geduld ook een carburateurafstelling krijgen die de
garageafstelling grotendeels benadert. Deze afstelling moet plaatsvinden bij warme motor zie
het verhaal over "Afstellen
carburateur
". Omdat we de carburateur afstelling op
ons gehoor moeten doen betekent dit dat we niet teveel
omgevingslawaai moeten hebben. Door bij het afstellen kritisch
te luisteren, komen we een heel eind, alleen als we het resultaat
gaan vergelijken met een Co2 tester, blijkt het verschil in
resultaat toch nog behoorlijk groot te zijn.
Afstellen
met de Gunson colortune
De laatste mogelijkheid die we nu nog hebben voor een goede
brandstof – luchtverhouding van de carburateur, is gebruik te
maken van een speciale bougie waarbij als het ware in de
cilinderruimte kan worden gekeken tijdens het lopen van de
motor. Deze doorzichtige bougie komt in de plaats van een
normale bougie en wordt met wat extra hulpmiddelen aangesloten
op de bestaande ontsteking. Nadat
we de motor eerst op temperatuur hebben gebracht kunnen we
beginnen de carburateur af te regelen met de
brandstof-luchtmengelselschroef. Dat is de schroef B met het
veertje. Lees het verhaal over "Afstellen
carburateur
" voor meer informatie.
In de meeste gevallen zien we in het begin inderdaad een oranje-achtige kleur wat
betekent dat de carburateur te rijk
staat afgesteld. Wanneer we nu de instelschroef B gaan
verdraaien komt er een moment dat de oranje achtige kleur
overgaat in blauw. Dat is dan het punt van een optimale
afstelling. Door de instelschroef langzaam een beetje rechts- en
linksom te draaien kunnen we de instelling optimaliseren.
Bij het snel gas geven en het verhogen van het toerental zal even
weer een oranje-gelige gloed te zien zijn maar dat is van korte
duur. Blijft het hogere toerental gehandhaafd, dan komt
vanzelf de blauwachtige kleur weer terug. De verklaring hiervoor
is dat bij het gas geven even een verrijking van het
brandstofmengsel plaatsvindt.
Hulpmiddelen
Omdat we bij het afstellen van de carburateur niet kunnen zien
wat de resultaten zijn, omdat de bougies aan de andere zijde van
de motor zitten, is er een hulpmiddel in de vorm van een pijpje
die in het verlengde van de bougie kan worden geschoven. Aan
het uiteinde van dit pijpje zit een spiegeltje die we in de
juiste hoek kunnen plaatsen zodat we alsnog het resultaat van
onze afstelling kunnen zien. Verder is er nog een mogelijkheid
om de bougiekabel te verlengen met een dunnere kabel die door
het verlengpijpje met spiegel op de Colortune bougie wordt
geschroefd. Er blijft op deze manier meer kijkruimte over.
Carburateur
niet af te stellen
Door verschillende omstandigheden kan het mogelijk zijn dat we
niet het vereiste effect krijgen met onze Gunson colortune.
Versleten carburateur kan de oorzaak zijn of het brandstofniveau
is niet in orde waardoor te veel benzine wordt aangeleverd om
maar iets te noemen. Controleer eventueel alle instellingen
zoals kleppen op speling en ontsteking of deze wel op tijd staat
enz. Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat het
vervroegingsmechanisme van de verdeler niet meer naar behoren
functioneert.
Je kan de Colortune bougie een klein beetje als een algehele
motortester zien.
Opmerking
Colortune testbougie 14mm voor het afstellen van het
brandstofmengsel is verkrijgbaar bij
Vocor
Tools met
Artikelcode VI-G4074
Zie hier een klein filmfragment van een brandstof-luchtafstelling met een
colortune bougie waarbij de orange-achtige kleur overgaat in
blauw, wat een optimale verbranding betekend.
Foto
1
Op de foto rechts is te zien hoe de montage plaatsvindt bij de
Tractionmotor. Omdat de montage van de colortune bougie bij de
eerste cilinder het makkelijkst was is de test uitgevoerd zoals
hier boven omschreven. Voor de montage van de colortune bougie
hebben we wel een kleinere bougiesleutel nodig. Veel wordt niet
aan de fantasie overgelaten omdat het in elkaar zetten van de
onderdelen voor zichzelf spreekt. Globaal wordt de kijkhoek
ingesteld en als laatste de bougiekap op het verlengstuk
geplaatst.
Foto 2
Nu kunnen we vanaf de carburateurkant gezien de kijkhoek nog
iets verbeteren ook als de motor draait zodat de waarneming
optimaal is. Bij een iets versneld toerental kunnen we met de
luchtmengselschroef het punt opzoeken waarbij de oranje achtige
gloed van de verbranding over gaat in blauw. Een paar keer
uitproberen zal uiteindelijk het juiste resultaat
opleveren.
Voer de test uit bij een warme motor omdat dit de beste conditie
is voor een afstelling.
|
De colortune
bougie ziet er op het eerste gezicht een beetje fragiel uit
maar blijkt een handig hulpmiddel te zijn voor het afstellen
van de juiste brandstof- luchtverhouding voor de motor.
Op de verpakking
zien we diverse hulpmiddelen afgebeeld met wat bougie
afbeeldingen welke goed of slecht is in de meetresultaten.
Op de
grafiek is in blauw aangegeven wat de ideale instelling moet
zijn om de motor optimaal te laten functioneren.
Foto 1
Foto 2
|