Cilindermetingen
Cilindermetingen zijn noodzakelijk wanneer de cilinderbussen uit
het blok zijn geweest of wanneer deze worden vervangen door
nieuwe. In beide gevallen moeten we bepalen of de cilinderbussen
net iets boven het blok uitsteken. Wanneer dat niet het geval is
dan kan lekkage optreden en dit kan doorslaan van de koppakking tot
gevolg hebben. Omdat het blok niet helemaal vlak is moet bij het
bepalen van de hoogte het gemiddelde genomen worden.
Hoogte
bepalen
Om de hoogte te bepalen wordt een kruismeting per cilinder
uitgevoerd en moet een waarde hebben die ligt tussen de 0,05 en
0,1 mm boven het blok. Wanneer deze hoogte meer dan 0,1mm
bedraagt zal de cilinderbus ingeslepen moeten worden. Het is de
rand waar de cilinder op rust en waar ook de pakking aangebracht
word. Het is een smalle rand waarbij voorzichtig gewerkt moet
worden. Per cilinder mag er na het inslijpen niet meer gewisseld
worden! Het inslijpen gebeurt met twee soorten pasta's van
verschillende grofheden. Na het inslijpen worden de
draagvlakken in het blok goed schoon gemaakt waarna de pakking
spaarzaam met pakkingsvloeistof wordt behandeld. De hoogte van
de cilinderbussen wat boven het blok uitsteekt is inclusief de
pakking onder de bussen en bedraagt 0,05mm tot 0,1 mm. Het kan
ook gebeuren dat de bussen te laag staan want dan moet er een
pakking bij of een dikkere genomen worden om alsnog aan de
voorwaarden te voldoen. Bij het inbrengen van de cilinderbus moet
deze zonder weerstand en door zijn eigen gewicht op zijn plaats
kunnen zakken.
Cilinderbuspakking
De chemisepakking Hugo Reintz zoals omschreven staat in het
handboek is niet meer verkrijgbaar. Hiervoor zijn alternatieve gevonden die goed
voldoen. Meet de dikte van deze pakking op
om later bij het inslijpen van de cilinderbussen de juiste
hoogte te kunnen bepalen.
Functie
koppakking
Wanneer de juiste hoogte is verkregen, zoals aangegeven, zal de
koppakking de overige oneffenheden wegwerken mits de kop zelf
vlak is. Alleen op deze manier krijgen we een goede
afdichting tussen motorblok en kop. Volg ook de juiste procedure
voor de aanhaalmomenten van de kopbouten.|
Zie document "Aanhaalmomenten
kopbouten".
Gebruik en
werking slijppasta
Voor het inslijpen van de cilinderbussen wordt een slijppasta
gebruikt die bij gebruik scherp blijft en ook op zijn plaats
blijft zitten. Zo blijven we verzekerd dat het slijpproces over
het hele oppervlak plaatsvindt en niet op een klein deel ervan.
Meestal beginnen we met slijppasta grof omdat deze meteen de
aanwezige oneffenheden wegneemt. Daarna kan
overgegaan worden naar het fijne slijpmiddel die het oppervlak
als het ware polijst. Wanneer we hiermee klaar zijn moeten we
het gepolijste oppervlak goed schoon maken zodat er geen
restanten van de slijppasta achterblijven.
Inslijphandeling
Wanneer er een klein beetje slijppasta op de rand, waar de
cilinderbus op komt te staan, is aangebracht kan door een
gelijkmatige druk op de cilinderbus een ronddraaiende
beweging worden gemaakt. Dit gaat het beste met duim en
wijsvinger van twee handen. Een stukje rechtsom en
dan weer een stukje linksom. Op deze manier wordt voorkomen dat
er scheef wordt ingeslepen. Controleren kan met een liniaal door
deze op de bovenzijde van de cilinderbus te leggen en te
vergelijken met het motorblok of overige cilinderbussen.
Controleer ook de vorderingen na iedere slijpsessie!
Vloeibare pakking
De vloeibare pakking moet tegen hoge temperaturen bestand zijn
en voor het merk Reinzosil is dat 300 graden Celsius. Eerst
wordt de kraag van de onderzijde van de cilinderbus spaarzaam
ingesmeerd met deze vloeibare pakking waarna de papieren pakking
hierop wordt aangebracht. Deze blijft dan als het ware hierop
plakken. Nu kunnen we de andere zijde van de papieren pakking
van wat vloeibare pakking voorzien. Nu kunnen we de cilinderbus
in het motorblok laten zakken.
|

Gereedschap
MR-3377 (MR aanduiding betekent dat dit gereedschap zelf
gemaakt moet worden). De metingen worden hier kruislings
uitgevoerd om op deze manier een goed gemiddelde te krijgen
wat de hoogte betreft. Dat is nodig omdat het motorblok zelf
ook niet helemaal vlak is.

Metingen van de
vierde cilinderbus. De waarde moet tussen de 0,05mm en 0.1mm
liggen. De waarde hier gemeten is zonder pakking.

Duro slijppasta grof en fijn. Het
mag ook een ander middel of merk zijn als het maar voor ons
doel geschikt is.

Reinzosil vloeibare pakking
geschikt tot 300 graden Celsius.
|