Oververhitting
motor
Soms
hebben we pech en raakt de motor oververhit door wat voor oorzaak
dan ook. Door even te wachten tot de motor is afgekoeld kan
men meestal
wel weer verder rijden. Vaak gaat dit gepaard met wat
koelwaterverlies hetgeen we natuurlijk bij afgekoelde motor weer aan
moeten vullen. Deze situatie kan verschillende malen voorkomen omdat we net even langer doorrijden bij oververhitte motor. Het
koelwater is dan al voor een groot gedeelte verdwenen zodat alleen
nog maar stoom overblijft wat afgeblazen wordt. Dit is zo'n moment
dat door de enorme hitte de kop krom kan trekken en er kan zelfs een
gedeelte van de koppakking weggebrand of verdwenen zijn.
Doorslaan
koppakking
Niet alleen door oververhitting kan de koppakking beschadigd raken
maar het kan ook spontaan gebeuren zonder aanwijsbare oorzaak. Soms
heeft het te maken door gebruik van een verkeerde koppakking,
verkeerde montage, slecht aangehaalde kopbouten of een koppakking
plaatsen bij een kop die krom is zonder dat deze op vlakheid gecontroleerd
was.
Cilinderkop vlakken
Wanneer de motor oververhit is geweest is het vaak niet meer
mogelijk deze weer goed te krijgen door het plaatsen van een nieuwe
koppakking. De dikte van deze nieuwe koppakking kan de ongelijkheid
van de cilinderkop ten opzichte van het motorblok niet meer opvangen.
De
cilinderkop zal dus gevlakt moeten worden
Vlakken
Het vlakken, dus het weer recht maken van de cilinderkop gebeurt op
een vlakbank. Deze werkt met een draaiende steen die zelf eerst vlak
gemaakt moet worden voordat aan het vlakken van de cilinderkop
begonnen kan worden. Bij het inspannen van de cilinderkop op de
vlakbank kan een maximale nauwkeurigheid verkregen worden van
0.02mm. Deze dikte zijn we dus altijd kwijt bij aanvang. Dan blijft
de kromheid van de cilinderkop zelf over en er zal dan ook nooit
meer weg geslepen worden dan wat hoogst noodzakelijk is.
Nieuwe
koppakking
Wanneer er niet te veel weggeslepen hoeft te worden kan je volstaan
met de toepassing van één koppakking. Het probleem komt wanneer je
de hystorie van de motor niet kent. Het is dan best mogelijk dat al eerder de kop is gevlakt en dan maar hopen dat het niet veel
is geweest wat er weg geslepen is. In het ergste geval kan dan
worden volstaan met het plaatsten van twee koppakkingen of door een dikkere
te gebruiken. Hoeveel er maximaal weg geslepen kan worden is niet
met zekerheid te zeggen maar meer dan 2mm zal het niet zijn. Het
beste is om overleg te plegen met het revisiebedrijf die deze
werkzaamheden moet uitvoeren.
Compressieverhouding
Bij het vlakken verdwijnt er wat materiaal wat inhoudt dat de ruimte
boven de zuiger, wanneer de zuiger op het BDP staat, kleiner in
volume is geworden. De compressie verhouding is wat gewijzigd en dat
heeft wat meer vermogen tot gevolg. Ook hier moeten we oppassen,
vandaar de toepassing van twee koppakkingen bij meerdere keren
vlakken.