Home              Motor overzicht
 

      Cilinderkop vlakken

Het schrikbeeld van bijna iedereen, een kokende motor. Of je er zonder kleerscheuren  vanaf komt is dan de vraag. Laat de motor rustig afkoelen en neem de tijd want er kan veel warmte energie in zo'n brok ijzer gaan zitten. 

Oververhitting motor  
Soms hebben we pech en raakt de motor oververhit door wat voor oorzaak dan ook. Door even te wachten tot de motor is afgekoeld  kan men meestal wel weer verder rijden. Vaak gaat dit gepaard met wat koelwaterverlies hetgeen we natuurlijk bij afgekoelde motor weer aan moeten vullen. Deze situatie kan verschillende malen voorkomen omdat we net even langer doorrijden bij oververhitte motor. Het koelwater is dan al voor een groot gedeelte verdwenen zodat alleen nog maar stoom overblijft wat afgeblazen wordt. Dit is zo'n moment dat door de enorme hitte de kop krom kan trekken en er kan zelfs een gedeelte van de koppakking weggebrand of verdwenen  zijn.

Doorslaan koppakking
Niet alleen door oververhitting kan de koppakking beschadigd raken maar het kan ook spontaan gebeuren zonder aanwijsbare oorzaak. Soms heeft het te maken door gebruik van een verkeerde koppakking, verkeerde montage, slecht aangehaalde kopbouten of een koppakking plaatsen bij een kop die krom is zonder dat deze op vlakheid gecontroleerd was.

Cilinderkop vlakken
Wanneer de motor oververhit is geweest is het vaak niet meer mogelijk deze weer goed te krijgen door het plaatsen van een nieuwe koppakking. De dikte van deze nieuwe koppakking kan de ongelijkheid van de cilinderkop ten opzichte van het motorblok niet meer opvangen.

De cilinderkop zal dus gevlakt moeten worden

Vlakken
Het vlakken, dus het weer recht maken van de cilinderkop gebeurt op een vlakbank. Deze werkt met een draaiende steen die zelf eerst vlak gemaakt moet worden voordat aan het vlakken van de cilinderkop begonnen kan worden. Bij het inspannen van de cilinderkop op de vlakbank kan een maximale nauwkeurigheid verkregen worden van 0.02mm. Deze dikte zijn we dus altijd kwijt bij aanvang. Dan blijft de kromheid van de cilinderkop zelf over en er zal dan ook nooit meer weg geslepen worden dan wat hoogst noodzakelijk is.

Nieuwe koppakking
Wanneer er niet te veel weggeslepen hoeft te worden kan je volstaan met de toepassing van één koppakking. Het probleem komt wanneer je de hystorie van de motor niet kent. Het is dan best mogelijk dat al eerder de kop is gevlakt en dan maar hopen dat het niet veel is geweest wat er weg geslepen is. In het ergste geval kan dan worden volstaan met het plaatsten van twee koppakkingen of door een dikkere te gebruiken. Hoeveel er maximaal weg geslepen kan worden is niet met zekerheid te zeggen maar meer dan 2mm zal het niet zijn. Het beste is om overleg te plegen met het revisiebedrijf die deze werkzaamheden moet uitvoeren.

Compressieverhouding
Bij het vlakken verdwijnt er wat materiaal wat inhoudt dat de ruimte boven de zuiger, wanneer de zuiger op het BDP staat, kleiner in volume is geworden. De compressie verhouding is wat gewijzigd en dat heeft wat meer vermogen tot gevolg. Ook hier moeten we oppassen, vandaar de toepassing van twee koppakkingen bij meerdere keren vlakken.


Een slecht koelsysteem kan een oorzaak zijn van oververhitting.

Slecht aangehaalde kopbouten veroorzaakten een doorgeslagen koppakking.

De dikte van de cilinderkop moet ongeveer 84mm zijn.

Cilinderkopvlakmachine

Er zijn verschillende soorten cilinderkopvlakmachines. Gietijzeren cilinderkoppen worden geslepen terwijl de alluminium cilinderkoppen met een beitel worden bewerkt. Deze laatste methode vereist meestal nog een nabehandeling zoals het polijsten hiervan.



Het bewerken van een cilinderkop.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015