|
|
|
Motorblok is hier voor demontage op de Traction gelegd vanwege
ruimtegebrek. De hele revisie heeft dan ook hier plaatsgevonden. Met
behulp van een motortakel werd, wanneer nodig, de positie van de
motor veranderd.
|
Zuigers en drijfstangen netjes genummerd naast elkaar voor inspectie,
maar na onderzoek bleken de zuigers aardig ovaal te zijn. De
drijfstanglagers bleken wonderwel nog in een uitstekende staat te
verkeren en konden zo weer gebruikt worden.
|
Met zeer veel moeite zijn de cilinderbussen eruit gehaald, ze waren als
het ware aan elkaar gekit door de roest. |
|
|
|
Het schoonmaken van de binnenzijde van de motor is hoofdzakelijk met een
Dremel gedaan. Zie het verschil tussen links en rechts. |
De cylinderbussen (Chemises) werden per positie met de hand ingeslepen waarna door
kruismetingen de hoogte werd vastgesteld. ( Zie handboek blz. 28
en afbeelding 18.) |
Met een zelfgemaakt messing hulpstuk en micrometer ( of meetklok MR-3377
) kon de waarden worden
vastgelegd die nodig waren volgens het handboek.
|
|
|
|
Er werd kruislinks gemeten op 4 punten en daarvan het gemiddelde genomen.
De metingen werden opgeschreven op een velletje papier
ter controle van de inslijp vorderingen. |
Zuigerverentang
waarmee men de zuigerveren eenvoudig kan verwijderen of plaatsen
op de zuigers, zonder ze te
breken. |
De oude zuigers en bussen waren behoorlijk versleten, daarom werd
besloten een compleet pakket aan te schaffen wat bestaat uit
zuigers, bussen en pistonpennen en zuigerveren.
|
|
|
|
Voor
het plaatsen van de zuigers in de cilinderbussen, moeten eerst de
zuigerveren samengespannen worden door middel van een spanband.
Deze spanbanden zijn in diverse uitvoeringen verkrijgbaar. |
Daarna
kunnen we heel gemakkelijk de zuigers in de cilinderbussen
schuiven inclusief de zuigerveren. Bij al deze handelingen wat
olie gebruiken om het geheel soepel te laten verlopen.
|
Momentsleutel.
Aanhaalmoment voor de cilinderkop:
1 ste keer 3 mkg
2 de keer 5 mkg en de laatste keer met warme motor 5 mkg. |
|
|
|
Cilinderkop:
Aantrekvolgorde kopmoeren: (17mm) |
|
8 |
|
4 |
|
1 |
|
2 |
|
5 |
|
9 |
|
|
Achter |
|
Voor |
|
|
13 |
11 |
|
7 |
|
3 |
|
6 |
|
10 |
12 |
|
|
Koppakking: Koper en asbest,
merkteken naar bovenzijde monteren. |
|
Formulier
aantrekvolgorde kopmoeren
|
|
|
Naar
boven |