Home          Motor overzicht        


 
Cilinderbussen


Motorblok is hier voor demontage op de Traction gelegd vanwege ruimtegebrek. De hele revisie heeft dan ook hier plaatsgevonden. Met behulp van een motortakel werd, wanneer nodig, de positie van de motor veranderd. Zuigers en drijfstangen netjes genummerd naast elkaar voor inspectie, maar na onderzoek bleken de zuigers aardig ovaal te zijn. De drijfstanglagers bleken wonderwel nog in een uitstekende staat te verkeren en konden zo weer gebruikt worden.
Met zeer veel moeite zijn de cilinderbussen eruit gehaald, ze waren als het ware aan elkaar gekit door de roest.
Het schoonmaken van de binnenzijde van de motor is hoofdzakelijk met een Dremel gedaan. Zie het verschil tussen links en rechts. De cylinderbussen (Chemises) werden per positie met de hand ingeslepen waarna door kruismetingen de hoogte werd vastgesteld. ( Zie handboek blz. 28 en afbeelding 18.) Met een zelfgemaakt messing hulpstuk en micrometer ( of meetklok MR-3377 ) kon de waarden worden vastgelegd die nodig waren volgens het handboek.
Er werd kruislinks gemeten op 4 punten en daarvan het gemiddelde genomen. De metingen werden opgeschreven op een velletje papier ter controle van de inslijp vorderingen. Zuigerverentang waarmee men de zuigerveren eenvoudig kan verwijderen of plaatsen op de zuigers, zonder ze te breken. De oude zuigers en bussen waren behoorlijk versleten, daarom werd besloten een compleet pakket aan te schaffen wat bestaat uit zuigers, bussen en pistonpennen en zuigerveren.
Voor het plaatsen van de zuigers in de cilinderbussen, moeten eerst de zuigerveren samengespannen worden door middel van een spanband. Deze spanbanden zijn in diverse uitvoeringen verkrijgbaar. Daarna kunnen we heel gemakkelijk de zuigers in de cilinderbussen schuiven inclusief de zuigerveren. Bij al deze handelingen wat olie gebruiken om het geheel soepel te laten verlopen.

Momentsleutel.
Aanhaalmoment voor de cilinderkop:
1 ste keer 3 mkg
2 de keer  5 mkg en de laatste keer met warme motor 5 mkg.
Cilinderkop:
Aantrekvolgorde kopmoeren: (17mm)
 

8

 

4

 

1

 

2

 

5

 

9

   
Achter
Voor  
 

13

11

 

7

 

3

 

6

 

10

12

   

Koppakking: Koper en asbest, merkteken naar bovenzijde monteren.
Formulier aantrekvolgorde kopmoeren    

Naar boven

                     Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015