Home                  Brandstof overzicht
 

Chokegebruik funest voor motor en bougies

Te veel chokegebruik verstoort het mengsel brandstof / luchtverhouding wat slecht is voor motor en bougies. Zie de choke als een noodzakelijk kwaad!


Chokegebruik
Een beetje afhankelijk van de conditie van de motor zal in de wintermaanden wat vaker en minder gedoceerd de choke moeten worden gebruikt bij een koude start. Het is een ritueel die voor elke Traction bezitter iets anders verloopt. Door het een en ander uit te proberen zal je een choke instelling hebben gevonden die optimaal is voor het starten van een koude motor.

Motorslijtage en kortsluiting bougies
Is deze instelling moeilijker te vinden dan kan het gebeuren dat de choke te lang instaat, bij en na het starten van de motor en dat heeft gevolgen. In de eerste plaats compressieverlies omdat teveel onverdampte benzine in de cilinders terecht komt waardoor het starten nog moeizamer verloopt. De olie die bij de zuigerveren zit wordt dan als het ware weggespoeld. Ten tweede de choke moet langer in blijven om de motor draaiende houden. Veel benzine zal onverbrand in  de uitlaat verdwijnen wat gepaard gaat met zwarte rook. Ook zal roet als gevolg van een onvolledige verbranding in de cilinders neerslaan en dus ook op de bougies. Dit roet is een ideale geleider voor elektriciteit en zal, als dit te lang duurt, ook neerslaan op het porselein van de bougies. Kortsluiting is het gevolg en dus geen vonk meer! Een proces wat niet makkelijk meer ongedaan gemaakt kan worden tenzij we nieuwe bougies plaatsen.

Samenspel gaspedaal en choke
We zien dus dat te lang chokegebruik funest kan zijn voor de bougies en voor de motor. Het is voor beide een slijtageslag. Een bougie is nog makkelijk te vervangen maar bij een motor is dat minder eenvoudig. Probeer dan ook zo snel  mogelijk het chokegebruik te verminderen wanneer de motor eenmaal loopt. Met het gaspedaal kan dan het toerental wat verhoogd worden om afslaan te voorkomen. Het is een samenspel tussen choke en gaspedaal.

Schade aan motor beperken
Om schade aan de motor te beperken tijdens een koude start, waarbij de choke veelvuldig moet worden gebruikt, kan je overwegen om bovensmering toe te passen. Mijn advies is: doen!! Door specialisten was vroeger berekend dat slijtage aan de motor bij een koude start, onder normale omstandigheden, gelijk stond met 80 km rijden.


Wanneer de motor eenmaal loopt de choke zo snel  mogelijk weer terugduwen. Soms lukt dat niet altijd omdat de motor nijgt af te slaan maar blijf het wel proberen!


Met het gaspedaal kan je het toerental van de motor iets verhogen om afslaan te voorkomen. In de praktijk blijkt het een samenspel te zijn tussen choke en gaspedaal.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 04-03-2016