Wat is
carterventilatie
Door ontsteking van een
benzinemengsel boven de cilinder ontstaat een druk die de zuiger
naar beneden beweegt. Doordat de zuigerveren een taak hebben
als afdichting kunnen we er niet aan ontkomen dat een klein gedeelte
van deze druk langs deze zuigerveren weglekt en terecht komt onder de
zuiger en dus in het carter. Deze weggelekte gassen bestaan
voornamelijk uit verbrande en onverbrande koolwaterstoffen
(benzine), stikstofoxide, koolmonoxide, lucht, olie- en waterdamp.
Deze gassen zorgen voor een overdruk in het carter die uiteindelijk
een weg zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waardoor lekkage
kan ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen
afgezogen.
|
Doel en werking labyrint
Dat afzuigen gebeurt door middel van de rijwind en aangezien deze uitvoering een
niet al te beste oplossing is voor de buitenzijde van de motor en de
personen in de auto, werd er een konstruktie bedacht om zoveel
mogelijk olie uit de oliedampen terug te voeren in de motor. Het
labyrint is dan ook een constructie die moet bijdragen dat
de oliedampen een langere weg af moeten leggen en daardoor bij het
verlaten van de motor dusdanig zijn afgekoeld dat ze neerslaan als
olie en op deze manier terugvloeien in de motor. Maar deze constructie zorgt niet voor honderd procent terugvloeien van de olie
en er zal dan ook een deel van de oliedamp naar buiten verloren
gaan. Door de opening van het labyrint in de vorm van een pijpje
naar onderen te laten wijzen komen deze olierestdampen onder de auto
terecht en hebben we er geen last meer van. Bij sommige
motoren is op dit pijpje ook nog een filter gemonteerd.
Bij een versleten motor zal deze oliedamp een dusdanige vorm kunnen
aannemen dat deze toch merkbaar wordt in het interieur van de
Traction en het rijden hiermee onmogelijk maakt. Een motorrevisie is
dan nodig!
Op de foto rechts zien we
het ventilatiepijpje met labyrint van de Traction Avant. De
afzuiging van de restoliedampen vindt grotendeels plaats door de
rijwind. |
|
|
Positieve
Carterventilatie
(Positieve Crankcase Ventilation) voor de
Traction Avant
Zo,n constructie vinden wij bij moderne automotoren door middel van een slang,
waarin zich binnenin aan het begin, een soort pijpreiniger bevindt.
Deze "pijpreiniger" zorgt voor condensatie van de
oliedampen. Deze carterventilatieslang heeft een verbinding met het carter en luchtfilter en wordt
dan ook positieve carterventilatie genoemd. Deze constructie is ook
op een Traction toe te passen en draagt zeker bij voor een schoner
milieu.
De constructie voor een Traction Avant is eenvoudig te noemen. Het
enige wat we nodig hebben is een oliebestendige slang en een deel
van een pannenspons. Zoals gezegd bevindt zich een ventilatie
opening, in de vorm van een pijpje, aan de motor in de buurt van de
brandstofpomp. Hier wordt de slang opgeschoven met daarin een
gedeelte van een pannenspons. Het andere einde van de slang kunnen we
onder aan het luchtfilter koppelen door middel van een kleine
opening die we hierin maken. Een groot deel van de oliedampen
afkomstig uit de motor door overdruk worden nu weggewerkt bij het
arbeidsproces van de motor en verdwijnen tezamen met de
uitlaatgassen.
Deze oliedampen kunnen zelfs op
diverse plaatsen smerend werken. Denk bijvoorbeeld aan de
carburateur. (Zie ook het onderwerp bovensmering). En als we het
toch professioneel aan willen pakken zorgen we ervoor dat het
ontluchtingpijpje aan de motor naar boven wijst. Zo kan de slang
zonder al te veel bochten worden gemonteerd.
|
Geen vet kleppendeksel meer!
Doorzwetende pakkingen, lekkende
versnellingsbak en ga zo maar door, allemaal dingen waar we niet
echt gelukkig mee zijn. En alsof dat niet genoeg is hebben we ook nog
de olievuldop die na een lange rit rondom vet is aangeslagen. Voor
dit laatste probleem hebben we een simpele en eenvoudige oplossing die ook nog doeltreffend werkt.
Doordat de motor van een Traction
geen carterventilatie heeft, zoals bij een moderne auto gebruikelijk
is, komen veel van deze oliedampen, ontstaan door overdruk in het
carter, op het kleppendeksel terecht. Aan de zijkant van de motor
bevindt zich dan ook een ventilatieopening, eveneens voor carteroverdruk, die we kunnen zien als een soort labyrint. Door
condensatie in dit labyrint wordt de oliedamp grotendeels
teruggevoerd als olie in het carter. Datzelfde zou eigenlijk ook op
het kleppendeksel moeten plaatsvinden zij het dat dit maar den dele
gebeurt. Het gaas of zeef wat zich onder de vuldop bevindt werkt
ontoereikend en condenseert de oliedamp onvoldoende. Om hierin
verbetering te brengen kunnen we een pannenspons bovenop het gaas of
zeef leggen onder de vuldop. Op deze manier kunnen oliedampen beter
condenseren en zijn we van het vette kleppendeksel af.
|
|
|
|
Roestvaststalen
pannenspons waarvan met twee kleine,
één grotere pannenspons wordt gemaakt. Deze past dan beter in de
vulopening van het kleppendeksel. Door een pannenspons vanuit het
midden iets op te rekken, past de tweede er midden in en krijgen op deze manier een grotere. |
De
olievuldop bevat alleen een rooster om kleine onderdeeltjes,
die hier in kunnen vallen, tegen te houden. Voor oliecondensatie is deze
constructie wat minder
effectief. Met warm weer of een lange rit kan het rondom de dop
nogal vet worden en wordt dan opgevangen in de rand van het
kleppendeksel.. |
Hier
is de kluwe roestvaststalen pannenspons op het rooster geplaatst om
op deze manier de oliedamp beter te laten condenseren. De olievuldop
wordt hierna weer teruggeplaatst. Een simpele en doeltreffende
oplossing! |
Voordelen
positieve carterventilatie
Er zijn ook
voordelen te
noemen bij positieve carterventilatie. Doordat deze manier van
afzuiging wat progressiever gebeurt, komen er veel minder
afvalproducten zoals koolwaterstoffen en condens in de olie terecht.
Hierdoor blijft de olie dus langer schoon en vooral bij monograde
olie komt er minder bezinksel onder in het carter terecht. De
levensduur van de olie wordt hierdoor dus wat langer waarbij we de
intervallen voor olie verversen enigzins kunnen aanpassen. |
Opmerking:
De constructie positieve carterventilatie is
niet onderhoudsvrij. Door condensatie van de olie in de slang kan er
na verloop van tijd een emulsie ontstaan waardoor deze op de plaats
van de pannenspons dichtslipt. De emulsie is een combinatie van
waterdamp met olie en heeft een mayonaiseachtige samenstelling. Dit
is een verschijnsel wat optreedt bij een koude motor en in de
wintermaanden. Moderne motoren hebben ook met dit verschijnsel te
maken. Hier is het wat probleemmatischer omdat deze een dichte
olievuldop bezitten en van deze positieve carterventilatie
afhankelijk zijn.
|
|
|
Naar
boven |