Functie carterpan
De carterpan is het reservoir met olie die nodig is om de motor
van smering te voorzien. Het is niet alleen een reservoir voor
olie maar heeft ook de functie om de olie te koelen. Dit gebeurt
dan door de rijwind tijdens het rijden. Ook de hoeveelheid olie
is hierop aangepast.
Een functie die op de achtergrond is geraak is het bezinken van
de vuildeeltjes, door slijtage veroorzaakt en restanten van de
verbranding van benzine die in de olie terecht zijn gekomen. Dit
gebeurde hoofdzakelijk door gebruik van minerale oliesoorten.
Vandaar ook de toch wat grotere inhoud van de carterpan. De
oliepomp kon dus niet tot op de bodem van de carterpan komen
maar met een bepaalde ruimte erboven zodat deze niet het vuil
kon opzuigen. Bij moderne oliesoorten is dit niet meer nodig
omdat daarin de vuildeeltjes zwevend worden gehouden in de olie.
Ergens wel een nadeel omdat de Traction niet over een fijnfilter
beschikt om die vuildeeltjes eruit te filteren. Op tijd olie
verversen lost dus eigenlijk dit probleem op.
Extra
voorziening carterpan
Omdat niet alleen vuildeeltjes in de carterpan terecht komen
maar ook metaalslijpsel van bijvoorbeeld de cilinders, is het
raadzaam de normale aftapplug in de carterpan te vervangen door
een plug met een magneet. Op deze manier komen deze
slijpselresten niet meer in het smeercircuit terecht en kunnen
deze dan ook geen schade meer aanrichten.
Afdichting
carterpan
Niets is vervelender dan een motor waar een plas olie onder ligt, veroorzaakt door lekkage. In de meeste gevallen
kan dit gebeuren door een niet goed afdichtende carterpanpakking of
een verkeerd gemonteerde pakking. Door hier wat meer aandacht aan te
besteden kan dit grotendeels voorkomen worden. Grotendeels wil
zeggen dat er na verloop van tijd wel eens een paar druppels
olie onder kunnen hangen wat bij deze motoren vrij normaal is en
bijna niet is te voorkomen.
Carterpan
vlakheid
Door het te vast draaien van de carterpanboutjes gaat deze krom
trekken. Om dit te voorkomen zijn er strips aan de
binnenzijde van de carterpanrand gebruikt. Ook deze willen wel
eens krom of verbogen zijn zodat je alsnog een onevenredige
belasting krijgt op de afdichting. Zorg er voor dat bij een
nieuwe montage deze onderdelen weer vlak zijn.
Aanbrengen
van de pakking
De pakkingen die hiervoor gebruikt worden zijn vrij elastisch.
Plak met vloeibare pakking de lange pakkingsdelen onder op het
motorblok. Daarna komen de twee siliconen pakkingen die in de
groeven van de lagerkappen worden gedrukt. Dit aanbrengen is het
meest lastige karweitje omdat deze pakkingen aan beide zijden een
paar millimeter langer moeten zijn. De uiteinde van deze
pakkingen komen dus op de andere reeds aangebrachte pakkingen te
liggen. Door voorzichtig de carterpan op zijn plaats te duwen
kunnen we de boutjes aanbrengen.
Carterboutjes
aandraaien
Hier komt het moment dat we voorzichtig te werk moeten gaan. De
boutjes in volgorde met handkracht aandraaien. De carterpan
wordt dan als het ware langzaam naar het motorblok toe
getrokken.
Dit is ook het moment om te zien of de pakkingen op hun plaats
blijven zitten. Pas als de carterpan tegen het blok aanzit
kunnen we langzaam het voorgeschreven aanhaalmoment proberen te
halen. Stop wanneer er vervormingen optreden van de metalen
strips in de carterpanrand.
|
Carterpan
waarbij een goede afdichting is verkregen zonder lekkage en
uitgevoerd met een magnetische aftapplug.

De silicone vierkante pakking die in de
groef is gedrukt is aan elke zijde 2mm langer gehouden om een
betere afdichting in de hoek te verkrijgen. Bij de montage van
de carterpan komt in deze hoek meer druk op de twee pakkingen
en voorkomt daardoor lekkage.

Het schroefgedeelte van de carterpan moet vlak zijn en ook de
strips die in de rand voor versteviging moeten zorgen. Een te
strakke bevestiging zorgt bijna altijd voor lekkage. Daarom is
het beter de boutjes met een pijpsleutel om en om met de hand
vast te zetten. Gebruik hierbij geen dwarsstaafje zodat de
momentkracht alleen door handkracht moet plaatsvinden. Mocht er
naderhand toch nog wat lekkage optreden dan kunnen altijd nog de boutjes aangedraaid worden.
|