Home            Carrosserie bescherming
 

Carrosserie impregneren

Impregneren zorgt voor een grotere dieptewerking en vooral belangrijk bij het behandelen van roest op lastige plaatsen.


Lastige plaatsen
Om de carrosserie te beschermen hebben we verschillende middelen tot onze beschikking. De meeste van deze middelen beschermen alleen het oppervlak. Het grootste probleem zijn de overgangen zoals lasnaden en waar delen van de carrosserie samen komen. Het zijn lastige plaatsen waar altijd roest of vocht in achter kan blijven. Na verloop van tijd zijn dit dan ook de plaatsen waar de roest het eerst begint en zich ook uitbreid. Het komt meestal voor aan de onderzijde van de carrosserie waar vaak een extra beschermende laag is aangebracht voor bijvoorbeeld steenslag. Het vocht en dus ook de roest kruip dan als het ware onder deze beschermende laag waar we meestal te laat achter komen. De roest is dan meestal al in een ver gevorderd stadium waarbij soms delen van het metaal is opgelost of verdwenen.

Inspectie carrosserie
Bij een keuring of een inspectie van de onderzijde wordt dan ook, met behulp van een schroevendraaier, in de carrosserie geprikt om de slechte plekken te achterhalen. Door de nog aanwezige coatinglaag lijkt het mee te vallen maar schijn bedriegt. Soms laten hele delen van de coatinglaag los en dan maar hopen dat de schade beperkt blijft. Het probleem ligt zoals eerder gezegd in de metaalverbindingen dus waar delen van de carrosserie aan elkaar zijn gelast. Door werking zal in de beschermlagen haarscheurtjes ontstaan waardoor vocht vrij spel krijgt.

Voorzorgsmaatregelen treffen
Om deze zwakke plaatsen te beschermen zijn er maar weinig mogelijkheden voorhanden. De belangrijkste en enige is het impregneren van deze zwakke plaatsen. Voorwaarde is natuurlijk dat er geen vocht meer aanwezig is en dat betekent in de eerste plaats een langdurige droging van de carrosserie. Soms kan dit ook door delen van de carrosserie plaatselijk te verwarmen.

Geschikte middelen gebruiken
Niet alle middelen zijn geschikt om te impregneren omdat de viscositeit niet voldoet. Het moet zo "dun", of beter gezegd, zo vloeibaar zijn als water. Een mogelijkheid is om bestaande producten zoals Owatrol te verdunnen met een oplosmiddel zodat deze nog vloeibaarder wordt. We moeten dan wel opletten bij de verwerking ervan gezien de brandbaarheid van deze combinatie. Een middel waar we niets aan hoeven toe te voegen is het product van Epifanes. Het is een impregneermiddel die in de scheepvaart wordt toegepast voor hout maar ook voor het impregneren van staal. Het is ook te gebruiken op roest in een iets verder gevorderd stadium. Er moet natuurlijk nog wel metaal onder zitten en de te behandelende plaats moet droog zijn voor we deze kunnen behandelen.


Met behulp van het bovenste deel van de plantenspuit kan op een makkelijke manier bepaalde delen van de carrosserie geïmpregneerd worden.


Easy-flow van Epifanes is een van de weinige middelen die je kan gebruiken om te impregneren. Een vergelijkbaar product is Owatrol. Zie ook het verhaal over "Roest bestrijden".
Hoe en wanneer aan te brengen
Het middel van Epifanes kan als basis of als voorbehandeling gebruikt worden maar ook als preventieve behandeling achteraf. Dit laatste is voor ons wel handig omdat we zonder verdere handelingen meteen kunnen beginnen. Met een kwast of verfroller het impregneermiddel opbrengen is niet direct zinvol omdat we makkelijk minder bereikbare plaatsen kunnen overslaan. Handiger is het gebruik van een simpele plantenspuit die met de zuigpijp in de bus kan worden gehangen. Deze plantenspuit mag best iets boven de bus uitsteken zodat we ook het laatste restje impregneermiddel, bij het schuin houden van de bus, kunnen opmaken. Zet de draaiknop van de plantenspuit op vernevelen zodat meteen een groot oppervlak behandeld kan worden. De plantenspuit is meestal maar een maal te gebruiken maar gezien de aanschafprijs onbelangrijk te noemen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 16-09-2016