Home            Brandstof overzicht   
 

Carburateur sproeierbezetting 

Alleen het carburateurprobleem oplossen is niet voldoende. De oorzaak achterhalen is belangrijker!


Solex carburateur 32PBIC algemeen
De Solex carburateur genood vroeger en zelfs nu nog grote bekendheid wat zijn toepassing betreft,  bij oldtimers van verschillende merken en type auto's. De bekendste is natuurlijk de Traction Avant maar niet te vergeten de CitroŽn ID19, Traction Avant, 11D motor, BMW 328, Porsch 356, Abarth 850, Volkswagen, Renault Dauphine, Opel Olympia, Diverse Simca modellen, Fiat 500F, Ford Taunus en nog veel meer. Eigenlijk te veel om op te noemen. In dit gegeven schuilt dan ook het probleem van documentatie die grotendeels ontbreekt of incompleet is. Dit heeft te maken met de diverse aanpassingen die nodig waren per type auto maar ook in de sproeierbezetting zien we grote verschillen.

Foto 1
Een lijstje van verschillende type carburateurs met hun sproeierbezetting. Het is mogelijk dat in de loop der jaren  om wat voor redenen dan ook, hier van is afgeweken. Probeer dan toch de carburateur in zijn originele sproeierbezetting te herstellen zodat je hierin geen fouten hoeft te zoeken. Omdat de carburateur aan de binnenzijde van een coatinglaag is voorzien voor een betere doorstroming, kan deze verdwenen zijn waardoor oxide aan de binnenzijde van de kanaaltjes kan zijn ontstaan. Deze oxidelaag kan de goede werking van de carburateur beinvloeden of zelfs belemmeren. Tevens kunnen sproeiers na langdurig gebruik ook slijten of vervuilt raken. Voor vervuiling of aanslag van de sproeier zijn callibers of boortjes verkrijgbaar om dit vuil te verwijderen.

Oorzaak probleem achterhalen

Het gebeurt wel vaker dat een geconstateerd probleem van de carburateur wordt opgelost met een verandering in de sproeierbezetting. Ogenschijnlijk met een goed resultaat en in de veronderstelling dat het probleem tot het verleden behoort . Meestal ligt hier een complex probleem ten grondslag die niet is verholpen maar nog steeds aanwezig is. Het probleem is dan wel (tijdelijk) opgelost maar de oorzaak niet!  Was de vroegere sproeierbezetting wel de juiste?

Gebruik geen onderdelen door elkaar
De carburateur is een precisie instrument waar je niet zomaar veranderingen in kan aanbrengen. Soms worden onderdelen verwisseld of er wordt zelfs een verkeerd type carburateur gemonteerd. Niet altijd zonder gevolgen. Bij vervanging van de carburateur moet zeker gelet worden of deze wel past bij het type motor die we hebben. Soms worden onderdelen door elkaar gebruikt wat het probleem alleen maar groter kan maken.

Kleine veranderingen, grote gevolgen
Terugkijkend op het probleem carburateur en zijn werking zal eerst gekeken moeten worden of het brandstofniveau in de vlotterkamer nog de juiste is. Een kleine afwijking kan al voor veel problemen zorgen. De motor loopt slecht of heeft weinig fut en ook het onregelmatig lopen bij bepaalde toerentallen kan voor komen. De afstellingen luistert uiterst kritisch en heeft bij de minste geringste afwijking grote gevolgen. Ga niet zomaar iets veranderen zoals een sproeierbezetting omdat ook dit weer gevolgen kan hebben in de toekomst. Zelfs een nieuwe carburateur kan soms voor problemen zorgen omdat de afstellingen niet aan de normen voldoen en toleranties een rol kunnen spelen. Heeft de nieuwe carburateur wel de juiste sproeierbezetting voor onze Traction?

Controle bij aanschaf nieuwe carburateur
Controleer dan ook, wanneer een nieuwe carburateur wordt  aangeschaft, of de sproeierbezetting overeen komt met die van de oude carburateur er van uitgaande dat de oude carburateur altijd goed heeft gewerkt maar nu eigenlijk aan vervanging toe is.

Foto 5 sproeierbezetting aanduiding
Sommige sproeiers hebben verschillende benamingen en als we beginnen met sproeier
g dan is dit de stationair of hulpsproeier.

Gp is de acceleratiepompsproeier die samenwerkt met Gu. 
Gu
verstuiver of startsproeier. De injectie vindt plaats boven in de carburateur te herkennen aan het gebogen pijpje naast de venturi. Dit is de inspuitleiding van de acceleratiepomp

Punt 1 is de instelling voor de stationairloop (stationair toerental) van de motor terwijl W de stelschroef is voor de mengverhouding stationairloop. Met deze schroef moeten we voorzichtig omgaan omdat deze aan de punt makkelijk beschadigd kan raken.
Voor afstelling van de carburateur lees
hier verder...

Gg is de aanduiding voor de hoofdsproeier.

Punt 2 acceleratiepomp

Bovenin de carburateur, wanneer het luchtfilter verwijderd is, hebben we een automatische sproeier of remluchtsproeier die de lucht voor de emulsie regelt.
Op deze foto 5 niet aangegeven! 

   Foto 1

Met deze calliber-schuifmaatachtige constructie kunnen we een onbekende sproeier meten. De naald 1 (sproeier callibernaald) wordt in de onbekende sproeier gestoken en bij venster 2 afgelezen wat de waarde is. Alleen bij sproeiers waarbij het sproeierkanaal doorloopt is dit mogelijk.

Met dit handig stuk gereedschap kan een onbekende sproeier gemeten worden. Dit calliber heb je in verschillende uitvoeringen.

Bij vervuiling kan met een boortje het sproeierkanaaltje gezuiverd worden.

   Foto 5

Een grotere afbeelding van foto 1 "Solex Sproeierbezetting". 

Zie deze gegevens als basisinformatie, deze kunnen afhankelijk zijn van het bouwjaar van de Traction Avant.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 09-08-2018