Solex carburateur 32PBIC
algemeen
De Solex
carburateur genood vroeger en zelfs nu nog grote bekendheid wat zijn toepassing betreft,
bij oldtimers van verschillende merken en
type auto's. De bekendste is natuurlijk de Traction Avant maar niet
te vergeten de Citroën ID19, Traction Avant, 11D motor, BMW 328, Porsch
356, Abarth 850, Volkswagen, Renault Dauphine, Opel Olympia, Diverse
Simca modellen, Fiat 500F, Ford Taunus en nog veel meer. Eigenlijk te
veel om op te noemen. In dit gegeven schuilt dan ook het probleem
van documentatie die grotendeels ontbreekt of incompleet is. Dit
heeft te maken met de diverse aanpassingen die nodig waren per type
auto maar ook in de sproeierbezetting zien we grote verschillen.
Foto 1
Een lijstje van
verschillende type carburateurs met hun sproeierbezetting. Het is
mogelijk dat in de loop der jaren om wat voor
redenen dan ook, hier van is afgeweken. Probeer dan toch de carburateur in zijn originele sproeierbezetting te herstellen zodat je hierin geen fouten hoeft te
zoeken. Omdat de carburateur aan de binnenzijde van een coatinglaag
is voorzien voor een betere doorstroming, kan deze verdwenen zijn
waardoor oxide aan de binnenzijde van de kanaaltjes kan zijn
ontstaan. Deze oxidelaag kan de goede werking van de carburateur
beinvloeden of zelfs belemmeren. Tevens kunnen sproeiers na
langdurig gebruik ook slijten of vervuilt raken. Voor vervuiling of
aanslag van de sproeier zijn callibers of boortjes verkrijgbaar om
dit vuil te verwijderen.
Oorzaak probleem
achterhalen
Het gebeurt wel vaker dat een geconstateerd probleem van de
carburateur wordt opgelost met een verandering in de sproeierbezetting.
Ogenschijnlijk met een goed resultaat en in de veronderstelling dat
het probleem tot het verleden behoort . Meestal ligt hier een
complex probleem ten grondslag die niet is verholpen maar nog steeds
aanwezig is. Het probleem is dan wel (tijdelijk) opgelost maar de
oorzaak niet! Was de vroegere sproeierbezetting wel de juiste?
Gebruik geen
onderdelen door elkaar
De carburateur is een precisie instrument waar je niet zomaar
veranderingen in kan aanbrengen. Soms worden onderdelen verwisseld
of er wordt zelfs een verkeerd type carburateur gemonteerd. Niet
altijd zonder gevolgen. Bij vervanging van de carburateur moet zeker
gelet worden of deze wel past bij het type motor die we hebben. Soms
worden onderdelen door elkaar gebruikt wat het probleem alleen maar
groter kan maken.
Kleine
veranderingen, grote gevolgen
Terugkijkend op het probleem carburateur en zijn werking zal eerst
gekeken moeten worden of het brandstofniveau in de vlotterkamer nog
de juiste is. Een kleine afwijking kan al voor veel problemen
zorgen. De motor loopt slecht of heeft weinig fut en ook het
onregelmatig lopen bij bepaalde toerentallen kan voor komen. De
afstellingen luistert uiterst kritisch en heeft bij de minste
geringste afwijking grote gevolgen. Ga niet zomaar iets veranderen
zoals een sproeierbezetting omdat ook dit weer gevolgen kan hebben
in de toekomst. Zelfs een nieuwe carburateur kan soms voor problemen
zorgen omdat de afstellingen niet aan de normen voldoen en
toleranties een rol kunnen spelen. Heeft de nieuwe carburateur wel
de juiste sproeierbezetting voor onze Traction?
Controle bij
aanschaf nieuwe carburateur
Controleer dan ook, wanneer een nieuwe carburateur wordt
aangeschaft, of de sproeierbezetting overeen komt met die van de oude
carburateur er van uitgaande dat de oude carburateur altijd
goed heeft gewerkt maar nu eigenlijk aan vervanging toe is.
Foto 5
sproeierbezetting aanduiding
Sommige sproeiers hebben verschillende benamingen en als we beginnen
met sproeier
g
dan is dit de stationair of hulpsproeier.
Gp
is de acceleratiepompsproeier die samenwerkt met
Gu.
Gu
verstuiver of startsproeier. De injectie vindt plaats boven in de
carburateur te herkennen aan het gebogen pijpje naast de venturi.
Dit is de inspuitleiding van de acceleratiepomp
Punt 1 is de instelling voor de stationairloop
(stationair toerental) van de motor
terwijl
W
de stelschroef is voor de mengverhouding
stationairloop. Met deze schroef moeten we voorzichtig omgaan omdat
deze aan de punt makkelijk beschadigd kan raken.
Voor afstelling van de carburateur lees
hier
verder...
Gg
is de aanduiding voor de hoofdsproeier.
Punt 2
acceleratiepomp
Bovenin de carburateur, wanneer het luchtfilter verwijderd is,
hebben we een automatische sproeier of remluchtsproeier die de lucht voor de emulsie
regelt.
Op deze foto 5 niet aangegeven!
|
Foto 1
Met deze calliber-schuifmaatachtige constructie kunnen we een
onbekende sproeier meten. De naald 1 (sproeier callibernaald) wordt in de onbekende
sproeier gestoken en bij venster 2 afgelezen wat de waarde
is. Alleen bij
sproeiers waarbij het sproeierkanaal doorloopt is dit mogelijk.
Met dit handig stuk gereedschap kan een onbekende sproeier gemeten
worden. Dit calliber heb je in verschillende uitvoeringen.
Bij vervuiling kan met een boortje het sproeierkanaaltje gezuiverd
worden.
Foto 5
Een grotere afbeelding van foto 1 "Solex
Sproeierbezetting".
Zie deze gegevens als basisinformatie, deze kunnen
afhankelijk zijn van het bouwjaar van de Traction Avant.
|