|
CARBURATEUR
De
carburateur kunnen we zien als een precisie instrument die soms voor
veel narigheid kan zorgen. Afslaan voor het verkeerslicht of afslaan
tijdens het schakelen. Ook schokkerig rijden kan voor komen. Deze problemen kunnen we vaak herleiden naar de carburateur. Ook als
de carburateur versleten is kunnen deze verschijnselen optreden. Meestal
wordt dan valse lucht aangezogen op de draaipunten van de gasklep
doordat deze te veel speling bezit. Ook de
sproeiers kunnen slijten wat tot gevolg heeft dat de motor onregelmatig
loopt.
We gaan er nu van uit dat de carburateur nog in goede staat is, maar
toch bovengenoemde
klachten vertoont.
Voor we aan deze "reparatie" klus beginnen zorgen we voor een
schone werkomgeving en dat is zeker een noodzaak.
Dan beginnen we met eerst het luchtfilter te verwijderen en het bovendeksel van de carburateur.
Deze laatste met 3 boutjes losdraaien. Het
resultaat zien we op de foto links.
De pakking voorzichtig verwijderen zonder deze te beschadigen. |
|
Carburateur probleem oplossen
met wat aanwijzingen
en
Modificatie
carburateur Solex 32PBIC
|
|
VLOTTERKAMER
We
zien hier de vlotterkamer met drijver. Deze drijver wil nog wel eens lek
raken, vervangen is dan de enige optie. ga niet solderen of lijmen,
hiermee verandert het gewicht van de drijver en zal dus eerder het
niveauventiel openen. Een klein deukje kan geen kwaad maar de vlotter moet ook niet
te veel beschadigingen hebben. Haal voorzichtig het drijvertje eruit met
de scharnierende lip en asje. |
|
|
VUIL IN DE VLOTTERKAMER
Nu
kunnen we in het binnenste kijken en wat zien wij? Vuil, een veel
voorkomend verschijnsel zelfs met een extra benzine tussenfilter. Ook
water kan hier aanwezig zijn en vormt na verloop van tijd een grote
waterbel die heen en weer rolt tijdens het rijden en dan tegen de
aanzuigmonding komt links van deze kamer. Deze waterbel sluit dan de
benzinetoevoer tijdelijk af waardoor de motor inhoud en dus de waterbel
weer terug doet rollen. Daarna begint
het proces weer van voren af aan. |
|
|
CARBURATEUR SCHOONBLAZEN
Het aanwezige vuil en water
uit de vlotterkamer opdeppen met bijvoorbeeld een keukenrol en daarna de
verdere vuilrestanten met perslucht verwijderen. De sproeiers worden verwijderd en
grondig schoon geblazen alsmede de hele carburateur.
|
|
|
|
CARBURATEUR DEKSEL
Hier zien we onder aan
het deksel de vlotternaald zitten (foto links) die de brandstoftoevoer afsluit wanneer
door de drijver het benzineniveau is bereikt. Ook dit klepje
(vlotternaald) kan veel
narigheid geven. Deze blijft wel eens hangen of sluit niet meer goed af.
De benzinekamer overstroomt dan. Een tik met een hamersteel of
achterkant van een schroevendraaier wil nog wel
eens helpen. Door dit euvel kan het benzineverbruik drastisch toenemen. Op de foto is ook een brandstoffilter
te zien. Deze wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Zie ook het
verhaal over de "Vlotternaald".
|
|
Brandstofgroffilter, een vaak vergeten
onderdeel. |
|
|
|
SMEREN
Wanneer alles weer schoon gemaakt is kunnen
we nog een aantal punten smeren. De as van de gasklep aan beide zijde. Het draaipunt van de choke en
eventueel de bowdenkabel. Als laatste een paar druppels olie op de
gasklep laten vallen. Nu kunnen we het luchtfilter terugplaatsen en is
het moment aangebroken om een test te houden door de motor te starten. Het
duurt altijd eventjes, want de carburateur
moet eerst gevuld worden met benzine maar daarna zal hij dan ook meteen
aanslaan.
|
|
In de meeste gevallen zal nu het probleem van slecht lopen van de
motor verdwenen
zijn. Vuil in de carburateur was dus de boosdoener en komt dan ook vaak
voor. Bijna niet te voorkomen omdat tijdens het tanken vuil en soms ook water
met de benzine mee naar
binnen kunnen komen. Ook de brandstoftank draagt zijn steentje bij door
roest in de benzine achter te laten. En wat dacht je van die ijzeren
brandstofleiding? Als het kan, dit vervangen door een koperen leiding met aan
het einde een extra brandstoffilter. We hebben
ook gezien dat zelfs een extra benzinefilter niet opgewassen is tegen
deze vuildeeltjes. Laat hem niet weg want alle beetjes helpen.
Het smeren zelf zorgt voor minder slijtage van de draaiende delen zoals
de gasklep waardoor er minder kans op valse luchtaanzuiging is door
slijtage.
Het gebruikte gereedschap: Steekkringsleutel 8-9-12-13
en14mm
Passende schroevendraaier
Oliepen of oliekan
Persluchtapparaat
Keukenrol of toiletpapier
Werktijd: ongeveer 30 minuten |
|
Vuil,
het grootste probleem van elke Carburateur!
|
Naar
boven
|
Modificatie
carburateur Solex 32PBIC |
|
Het is verschillende keren voorgekomen dat de Traction Avant na een paar
weken stilstand niet meer wilde starten. Het is lastig zoeken als er
meerdere onduidelijke problemen opduiken. Zo bleek de brandstofpomp
lucht te verzamelen waarna na een tiental kilometers gereden te hebben
de Traction met horten en stoten tot stilstand kwam. Er was na een bijna
lege brandstoftank lucht in de leiding gekomen met bovengenoemd
probleem. Door de brandstofuitlaat van de pomp los te koppelen, kon de
verzamelde lucht na activering van de pomp ontsnappen. |
Gelijktijdig had ook de bobine twijfelachtige problemen gekregen totdat
hij plotseling de geest gaf. Dat zijn de mooiste problemen en die zijn
dan ook het gemakkelijkst op te lossen. Nu dan weer het probleem van het
niet meer willen starten. De brandstofslang bij de carburateur
losgemaakt en in een flesje gehangen. Gestart en het resultaat was
genoeg benzine van de pomp. Dan de deksel van de carburateur maar
verwijderen en wat schetst mijn verbazing, geen benzine in de
vlotterkamer.
De drijver zat wel bovenin en was met zijn felsrand boven aan de
geleiding blijven hangen zodat het ventiel wat in de deksel zit gesloten
bleef. |
|
|
Een bijzonder voorval en zeker bijzonder genoeg om hier melding van te
maken. Meerdere malen uitgeprobeerd om te kijken of dit toeval is. Nee
dus. De oplossing was simpel. de scherpe kant van de geleiding wat
afschuinen met een vijl en het probleem was opgelost.
Het geheel na deze behandeling goed uitgeblazen met perslucht. |
Een
probleem zit wel eens in een
klein (felsrandje) hoekje. |
|
|
|
|
|
Naar
boven |