Home                 Brandstofsysteem



CARBURATEUR
De carburateur kunnen we zien als een precisie instrument die soms voor veel narigheid kan zorgen. Afslaan voor het verkeerslicht of afslaan tijdens het schakelen. Ook schokkerig rijden kan voor komen. Deze problemen kunnen we vaak herleiden naar de carburateur. Ook als de carburateur versleten is kunnen deze verschijnselen optreden. Meestal wordt dan valse lucht aangezogen op de draaipunten van de gasklep doordat deze te veel speling bezit. Ook de sproeiers kunnen slijten wat tot gevolg heeft dat de motor onregelmatig loopt. We gaan er nu van uit dat de carburateur nog in goede staat is, maar toch bovengenoemde klachten vertoont. 
Voor we aan deze "reparatie" klus beginnen zorgen we voor een schone werkomgeving en dat is zeker een noodzaak.
Dan beginnen we met eerst het luchtfilter te verwijderen en het bovendeksel van de carburateur. Deze laatste met 3 boutjes losdraaien. Het resultaat zien we op de foto links.
De pakking voorzichtig verwijderen zonder deze te beschadigen.

     
        Carburateur probleem oplossen
met wat aanwijzingen en
                  
Modificatie carburateur Solex 32PBIC 

VLOTTERKAMER
We zien hier de vlotterkamer met drijver. Deze drijver wil nog wel eens lek raken, vervangen is dan de enige optie. ga niet solderen of lijmen, hiermee verandert het gewicht van de drijver en zal dus eerder het niveauventiel openen. Een klein deukje kan geen kwaad maar de vlotter moet ook niet te veel beschadigingen hebben. Haal voorzichtig het drijvertje eruit met de scharnierende lip en asje.



VUIL IN DE VLOTTERKAMER
Nu kunnen we in het binnenste kijken en wat zien wij? Vuil, een veel voorkomend verschijnsel zelfs met een extra benzine tussenfilter. Ook water kan hier aanwezig zijn en vormt na verloop van tijd een grote waterbel die heen en weer rolt tijdens het rijden en dan tegen de aanzuigmonding komt links van deze kamer. Deze waterbel sluit dan de benzinetoevoer tijdelijk af waardoor de motor inhoud en dus de waterbel weer terug doet rollen. Daarna begint het proces weer van voren af aan.


CARBURATEUR SCHOONBLAZEN
Het aanwezige vuil en water uit de vlotterkamer opdeppen met bijvoorbeeld een keukenrol en daarna de verdere vuilrestanten met perslucht verwijderen. De sproeiers worden verwijderd en grondig schoon geblazen alsmede de hele carburateur.



CARBURATEUR DEKSEL
Hier zien we onder aan het deksel de vlotternaald zitten (foto links) die de brandstoftoevoer afsluit wanneer door de drijver het benzineniveau is bereikt. Ook dit klepje (vlotternaald) kan veel narigheid geven. Deze blijft wel eens hangen of sluit niet meer goed af. De benzinekamer overstroomt dan. Een tik met een hamersteel  of achterkant van een schroevendraaier wil nog wel eens helpen. Door dit euvel kan het benzineverbruik drastisch toenemen. Op de foto is ook een brandstoffilter te zien. Deze wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Zie ook het verhaal over de "Vlotternaald".




Brandstofgroffilter, een vaak vergeten onderdeel.




SMEREN

Wanneer alles weer schoon gemaakt is kunnen we nog een aantal punten smeren. De as van de gasklep aan beide zijde. Het draaipunt van de choke en eventueel de bowdenkabel. Als laatste een paar druppels olie op de gasklep laten vallen. Nu kunnen we het luchtfilter terugplaatsen en is het moment aangebroken om een test te houden door de motor te starten. Het duurt altijd eventjes, want de carburateur moet eerst gevuld worden met benzine maar daarna zal hij dan ook meteen aanslaan.


In de meeste gevallen zal nu het  probleem van slecht lopen van de motor verdwenen zijn. Vuil in de carburateur was dus de boosdoener en komt dan ook vaak voor. Bijna niet te voorkomen omdat tijdens het tanken  vuil en soms ook water met de benzine mee naar binnen kunnen komen. Ook de brandstoftank draagt zijn steentje bij door roest in de benzine achter te laten. En wat dacht je van die ijzeren brandstofleiding? Als het kan, dit  vervangen door een koperen leiding met aan het einde een extra brandstoffilter. We hebben ook gezien dat zelfs een extra benzinefilter niet opgewassen is tegen deze vuildeeltjes. Laat hem niet weg want alle beetjes helpen. 
Het smeren zelf zorgt voor minder slijtage van de draaiende delen zoals de gasklep waardoor er minder kans op valse luchtaanzuiging is door slijtage.

Het gebruikte gereedschap: Steekkringsleutel 8-9-12-13 en14mm 
                                                     Passende schroevendraaier
                                                     Oliepen of oliekan 
                                                     Persluchtapparaat
                                                     Keukenrol of toiletpapier

Werktijd: ongeveer 30 minuten

Vuil, het grootste probleem van elke Carburateur!



Naar boven

Modificatie carburateur Solex 32PBIC


Het is verschillende keren voorgekomen dat de Traction Avant na een paar weken stilstand niet meer wilde starten. Het is lastig zoeken als er meerdere onduidelijke problemen opduiken. Zo bleek de brandstofpomp lucht te verzamelen waarna na een tiental kilometers gereden te hebben de Traction met horten en stoten tot stilstand kwam. Er was na een bijna lege brandstoftank lucht in de leiding gekomen met bovengenoemd probleem. Door de brandstofuitlaat van de pomp los te koppelen, kon de verzamelde lucht na activering van de pomp ontsnappen.


Gelijktijdig had ook de bobine twijfelachtige problemen gekregen totdat hij plotseling de geest gaf. Dat zijn de mooiste problemen en die zijn dan ook het gemakkelijkst op te lossen. Nu dan weer het probleem van het niet meer willen starten. De brandstofslang bij de carburateur losgemaakt en in een flesje gehangen. Gestart en het resultaat was genoeg benzine van de pomp. Dan de deksel van de carburateur maar verwijderen en wat schetst mijn verbazing, geen benzine in de vlotterkamer. 
De drijver zat wel bovenin en was met zijn felsrand boven aan de geleiding blijven hangen zodat het ventiel wat in de deksel zit gesloten bleef. 

Een bijzonder voorval en zeker bijzonder genoeg om hier melding van te maken. Meerdere malen uitgeprobeerd om te kijken of dit toeval is. Nee dus. De oplossing was simpel. de scherpe kant van de geleiding wat afschuinen met een vijl en het probleem was opgelost.
Het geheel na deze behandeling goed uitgeblazen met perslucht. 
Een probleem zit wel eens in een
 klein (felsrandje) hoekje. 
 

   

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 25-09-2015