Home                   Carrosserie overzicht

Bumpersamenstelling

De bumper is niet alleen belangrijk om schade  te voorkomen aan spatborden enz.  maar is ook bepalend voor het uiterlijk van de Traction. Eigenlijk moet je de bumpers meer zien als een versiering.
Tegenwoordig zijn deze hulpmiddelen grotendeels verdwenen.


Foto's maken bij demontage

Op de foto's hieronder zien we wat voorbeelden van de restauratie van de bumper. De constructie van de achterbumper kan voor wat verwarring zorgen bij de montage ervan. Maak daarom altijd wat foto's tijdens het demonteren zodat je later niet hoeft te puzzelen. 


Bij de bevestiging van de achterbumper komt het geheel nogal onder spanning te staan bij het monteren ervan. Het is dan ook raadzaam alle bouten beetje voor beetje aan te halen om tot een goed gecentreerd geheel te komen. Door de getordeerde bevestigingsbeugels kan bij de montage wat verwarring ontstaan hoe het een en ander moet zitten. Het komt voor dat bij een nieuw gekochte achterbumper de bevestigingsgaten niet op de juiste plaats zitten.
De nummerplaten zijn er in twee maten, kleine voor en de grotere achter, echter de meeste leveranciers van nummerplaten bezitten maar een mal en wel voor de kleine nummerplaat. Bij navraag bleek dat er enkele leveranciers zijn die ook de grotere platen kunnen leveren. Steunpunt voor de slinger. Bij gebruik van een slingerpijp, lees het verhaal "Motor aanslingeren", wordt dit steunpunt niet meer gebruikt. Deze slingerpijp is een extra accessoires die we regelmatig bij de Traction tegen kunnen komen. De originele slinger die bij de auto zat, was totaal versleten. Bij het nieuw gekochte exemplaar moest  de vergrendeling aangepast worden. Het komt veelvuldig voor dat nieuwe onderdelen niet de juiste pasvorm hebben.

De vorige eigenaar had een strip achter de bumper geplaatst voor extra stevigheid.
De chroomkwaliteit:
De chroomkwaliteit van de bumpers is wat minder als dat we van vroeger gewend zijn. De nieuwe bumpers zijn nogal roestgevoelig. Er was al roest waarneembaar bij de montage! Ze waren wat eerder aangeschaft dus tijdelijk opgeslagen waardoor de verrassing  er niet minder om was.
Daarom misschien interessant je oude bumpers op de "klassieke" wijze te laten verchromen als deze niet te veel verroest of beschadigd zijn.
Klassiek betekent: verkoperen, vernikkelen en dan pas verchromen!

Als alles gerestaureerd is kan het er zo uitzien. Deze bumpers moet je meer als versiering zien dan om schade te voorkomen bij een aanrijding want daar is de constructie veel te zwak voor.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 24-04-2018