De
bumper is niet alleen belangrijk om schade te voorkomen aan
spatborden enz. maar is ook bepalend voor het uiterlijk van
de Traction. Eigenlijk moet je de bumpers meer zien als een
versiering.
Tegenwoordig zijn deze hulpmiddelen grotendeels verdwenen.
Foto's maken bij demontage
Op de foto's hieronder zien we wat voorbeelden van de restauratie
van de bumper. De constructie van de achterbumper kan voor wat verwarring zorgen bij de montage ervan. Maak daarom altijd wat
foto's tijdens het demonteren zodat je later niet hoeft te
puzzelen.
Bij de bevestiging van de achterbumper komt het geheel nogal onder
spanning te staan bij het monteren ervan. Het is dan ook raadzaam
alle bouten beetje voor beetje aan te halen om tot een goed
gecentreerd geheel te komen.
Door de getordeerde bevestigingsbeugels kan bij de montage wat verwarring
ontstaan hoe het een en ander moet zitten.
Het komt voor dat bij een nieuw gekochte achterbumper de
bevestigingsgaten niet op de juiste plaats zitten.
De nummerplaten zijn er in twee maten, kleine voor en de grotere achter,
echter de meeste leveranciers van nummerplaten bezitten maar een
mal en wel voor de kleine nummerplaat. Bij navraag bleek dat er
enkele leveranciers zijn die ook de grotere platen kunnen leveren.
Steunpunt voor de slinger. Bij
gebruik van een slingerpijp, lees het verhaal "Motor
aanslingeren",
wordt dit steunpunt niet meer gebruikt. Deze slingerpijp is een
extra accessoires die we regelmatig bij de Traction tegen kunnen
komen.
De originele slinger die bij de auto zat, was totaal versleten. Bij het
nieuw gekochte exemplaar moestde vergrendeling aangepast worden. Het komt veelvuldig voor
dat nieuwe onderdelen niet de juiste pasvorm hebben.
De vorige eigenaar had een strip achter de bumper geplaatst voor extra
stevigheid.
De chroomkwaliteit:
De chroomkwaliteit van de bumpers is wat minder als dat we van
vroeger gewend zijn. De nieuwe bumpers zijn nogal roestgevoelig. Er
was al roest waarneembaar bij de montage! Ze waren wat eerder
aangeschaft dus tijdelijk opgeslagen waardoor de verrassing er niet
minder om was.
Daarom misschien interessant je oude bumpers op de "klassieke"
wijze te
laten verchromen als deze niet te veel verroest of beschadigd zijn.
Klassiek betekent: verkoperen, vernikkelen en dan pas verchromen!
Als alles gerestaureerd
is kan het er zo uitzien. Deze bumpers moet je meer als
versiering zien dan om schade te voorkomen bij een aanrijding want
daar is de constructie veel te zwak voor.