Benzinelucht
Gelukkig dat er een luchtje aan benzine zit want als we dat
ruiken dan kan er iets aan de hand zijn. Meestal raken we
vertrouwd aan het benzineluchtje die om de Traction heen hangt,
dat hoort bij een oldtimer denken we. Maar toch moeten we er
altijd op bedacht zijn of het daadwerkelijk geen kwaad kan of
dat er ergens toch nog een lekkage is, je weet maar nooit.
Wel of geen lekkage
Meestal bij warm weer en na een ritje met de Traction kan het
gebeuren dat de benzine in de vlotterkamer van de carburateur
uitzet door de hitte uitstraling van de uitlaat en daardoor
overloopt. Het teveel aan benzine stroomt dan door het
overlooppijpje naar buiten. Het hoeft niet veel te zijn maar
enkele druppels benzine kunnen je laten denken of er een serieuze
lekkage is. Je raakt eraan gewend als je weet dat dit gebeurt en
daar schuilt namelijk dan een gevaar in. Er is namelijk geen
verschil in de waarneming of er niets aan de hand is of we
hebben daadwerkelijk met een lekkage te doen.
Niet meer zo onschuldig
Zo kan het gebeuren dat brandstofslangen en vooral de
brandstofslang- verbindingen kunnen gaan lekken. Het begint met een
druppeltje en voor je het weet ligt er een plas benzine onder de
auto. In de open lucht verwaait meestal het explosieve mengsel
tot een behoorlijke benzinelucht waar je niet meer omheen kunt.
Maar vindt dat in een garage plaats dan is dat niet meer zo
onschuldig en is een brandgevaarlijke situatie zeker niet
uitgesloten.
Regelmatige controle
Zorg voor regelmatige controle, zeker eens per jaar, van het
brandstofsysteem en vooral de rubberen aansluitingen zoals in de
motorruimte die vooral met olie en oliedampen in aanraking
komen. De meeste brandstofslangen kunnen hier niet tegen en
zwellen dan ook op.
Kwaliteit
Er is veel brandstofslangmateriaal verkrijgbaar die niet altijd
geschikt hoeft te zijn voor benzine en zeker niet wanneer deze
gebruikt wordt in motorruimten waar deze met olie in aanraking
kan komen. Deze kunnen dan opzwellen en worden sponzig. Door het
zacht worden van het rubber wordt ook de afdichting minder
waardoor lekkage op kan treden. We zien dit meestal bij de
brandstofpompaansluiting terug. Gebruik daarom dan ook altijd
kwaliteit benzineslangen die aan diverse normen voldoen en dus
tegen benzine en olie bestand zijn. Gebruik dan ook altijd de
speciale brandstofslangklemmen die hiervoor gemaakt
zijn.
Slangklemmen
Door onwetendheid worden meestal verkeerde slangklemmen gebruikt
die na het aandraaien ovaal kunnen worden, vooral bij kleine
diameters, waardoor het afklemmen op de brandstofslang niet
overal gelijk is. Deze slangklemmen met meestal een blauw
gekleurd schroefgedeelte zijn ongeschikt voor ons doel. Gebruik
daarom altijd de slangklem zoals op de foto met rode pijl is
afgebeeld.
Slangenklemmen waar speciaal gereedschap voor benodigd is is
voor professioneel gebruik bestemd met gebruikmaking van de
daarbijbehorende brandstofslang.
|

Deze dubbel gepantserde brandwerende brandstofslang is geschikt voor
benzine, diesel, bio-diesel. Het is een voorbeeld waaraan
brandstofslangen zou moeten voldoen. Deze slang is dan ook
goedgekeurd volgens de normen: USCG Type A1, SAE J1527 type
A1-15, ISO 7840 A1, NMMA CE standaard. Temperatuurbereik: -29
tot 100graden celcius.

Deze
veelvoorkomende slangklem is speciaal bedoeld voor het
afklemmen van brandstofslangen op hun aansluiting. De
krachtverdeling is rondom beter verdeeld voor een nog betere
afdichting. Andere types slangklemmen worden al gauw ovaal bij
het aandraaien en kunnen daarom al snel gaan lekken.

Er zijn
diverse uitvoeringen van brandstofslangklemmen, waarvan deze
er enkele zijn, die alleen met speciaal hiervoor gemaakt
gereedschap kunnen worden geplaatst of verwijderd.
Meestal zijn deze bedoeld voor professioneel gebruik. Alleen in
combinatie met de juiste slang wordt een goede afdichting
verkregen.
|