Home                  Brandstof overzicht
 

Brandstofslang en lekkage

Zorg dat je olie- en brandstofbestendige slangen in je Traction gebruikt en controleer zeker eens per jaar de conditie hiervan.


Benzinelucht
Gelukkig dat er een luchtje aan benzine zit want als we dat ruiken dan kan er iets aan de hand zijn. Meestal raken we vertrouwd aan het benzineluchtje die om de Traction heen hangt, dat hoort bij een oldtimer denken we. Maar toch moeten we er altijd op bedacht zijn of het daadwerkelijk geen kwaad kan of dat er ergens toch nog een lekkage is, je weet maar nooit. 

Wel of geen lekkage
Meestal bij warm weer en na een ritje met de Traction kan het gebeuren dat de benzine in de vlotterkamer van de carburateur uitzet door de hitte uitstraling van de uitlaat en daardoor overloopt. Het teveel aan benzine stroomt dan door het overlooppijpje naar buiten. Het hoeft niet veel te zijn maar enkele druppels benzine kunnen je laten denken of er een serieuze lekkage is. Je raakt eraan gewend als je weet dat dit gebeurt en daar schuilt namelijk dan een gevaar in. Er is namelijk geen verschil in de waarneming of er niets aan de hand is of we hebben daadwerkelijk met een lekkage te doen.

Niet meer zo onschuldig
Zo kan het gebeuren dat brandstofslangen en vooral de brandstofslang- verbindingen kunnen gaan lekken. Het begint met een druppeltje en voor je het weet ligt er een plas benzine onder de auto. In de open lucht verwaait meestal het explosieve mengsel tot een behoorlijke benzinelucht waar je niet meer omheen kunt. Maar vindt dat in een garage plaats dan is dat niet meer zo onschuldig en is een brandgevaarlijke situatie zeker niet uitgesloten.

Regelmatige controle
Zorg voor regelmatige controle, zeker eens per jaar, van het brandstofsysteem en vooral de rubberen aansluitingen zoals in de motorruimte die vooral met olie en oliedampen in aanraking komen. De meeste brandstofslangen kunnen hier niet tegen en zwellen dan ook op.

Kwaliteit
Er is veel brandstofslangmateriaal verkrijgbaar die niet altijd geschikt hoeft te zijn voor benzine en zeker niet wanneer deze gebruikt wordt in motorruimten waar deze met olie in aanraking kan komen. Deze kunnen dan opzwellen en worden sponzig. Door het zacht worden van het rubber wordt ook de afdichting minder waardoor lekkage op kan treden. We zien dit meestal bij de brandstofpompaansluiting terug. Gebruik daarom dan ook altijd kwaliteit benzineslangen die aan diverse normen voldoen en dus tegen benzine en olie bestand zijn. Gebruik dan ook altijd de speciale brandstofslangklemmen die  hiervoor gemaakt zijn. 

Slangklemmen
Door onwetendheid worden meestal verkeerde slangklemmen gebruikt die na het aandraaien ovaal kunnen worden, vooral bij kleine diameters, waardoor het afklemmen op de brandstofslang niet overal gelijk is. Deze slangklemmen met meestal een blauw gekleurd schroefgedeelte zijn ongeschikt voor ons doel. Gebruik daarom altijd de slangklem zoals op de foto met rode pijl is afgebeeld.
Slangenklemmen waar speciaal gereedschap voor benodigd is is voor professioneel gebruik bestemd met gebruikmaking van de daarbijbehorende brandstofslang.



 


Deze dubbel gepantserde brandwerende brandstofslang is geschikt voor benzine, diesel, bio-diesel. Het is een voorbeeld waaraan brandstofslangen zou moeten voldoen. Deze slang is dan ook goedgekeurd volgens de normen: USCG Type A1, SAE J1527 type A1-15, ISO 7840 A1, NMMA CE standaard. Temperatuurbereik: -29 tot 100graden celcius.

Deze veelvoorkomende slangklem is speciaal bedoeld voor het afklemmen van brandstofslangen op hun aansluiting. De krachtverdeling is rondom beter verdeeld voor een nog betere afdichting. Andere types slangklemmen worden al gauw ovaal bij het aandraaien en kunnen daarom al snel gaan lekken.

Er zijn diverse uitvoeringen van brandstofslangklemmen, waarvan deze er enkele zijn, die alleen met speciaal hiervoor gemaakt gereedschap kunnen worden geplaatst of  verwijderd. Meestal zijn deze bedoeld voor professioneel gebruik. Alleen in combinatie met de juiste slang wordt een goede afdichting verkregen.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 04-11-2016