|
|
|
Oude brandstofpomp met waterafscheider en filterkijkglaasje aan de
bovenzijde. Dit waren losse eenheden en gekoppeld met een koperen
leiding. |
Er
zijn in het verleden op de Traction 3 verschillende pompen
gemonteerd, de AC pomp, Guiot pomp en wat we hier zien de
SEV brandstofpomp. Het werkingsprincipe is voor alle 3
gelijk. |
Guiot pomp met de mogelijkheid de brandstof met de hand op te voeren
wanneer de auto lange tijd heeft stilgestaan. Bij aanschaf van een
nieuwe brandstofpomp, controleren of de schroefjes voor het
membraam goed aangedraaid zijn, deze willen nog wel eens
loszitten.
Opmerking:
Deze pomp is nogal gevoelig voor lucht, bv. door
leegrijden van de brandstoftank. Zonder aanwijsbare reden kan deze pomp vervelende
klachten geven zoals het regelmatig afslaan van de motor. Ontluchten van de pomp is dan
noodzakelijk. |
Klepjes
omdraaien:
De
brandstofpomp is aan slijtage onderhevig waarbij het membraam na
verloop van tijd nog wel eens wil
scheuren. Dat is dan meteen einde verhaal omdat een revisiesetje
bijna net zo duur is als een complete brandstofpomp. Het kan ook
zijn, dat de pompcapaciteit achteruit is gegaan en in dit geval is
het dan nog mogelijk om hier iets aan te doen. Er zitten namelijk 2
klepjes in van een soort Pertinax samenstelling die na langdurig
gebruik ingeslagen zijn en dan gaan lekken. Door deze klepjes om te
draaien is de brandstofpomp weer bruikbaar te krijgen. Meestal zien
we bij het openmaken ook dat er een behoorlijke vervuiling aanwezig
is. Schoonmaken en klepjes omdraaien en de brandstofpomp kan dan
weer een poosje mee.
|
|
Elektrisch
in plaats van mechanisch:
Er zijn mensen die de
voorkeur geven aan een elektrische brandstofpomp. Daar is niets op
tegen, alleen moet de pompdruk beneden bepaalde waarden blijven. Er
zijn elektrische pompen die met gemak 7 kg/cm2 pompdruk kunnen
opbrengen en dat is toch zeker teveel van het goede. De carburateur
krijgt dan teveel brandstof toegevoerd wat zal resulteren in een
groter brandstofverbruik. Voor
de meeste brandstofpompen kunnen we een waarde van 0,15 kg/cm2
pompdruk als normaal zien. |
|
Terugslagklep:
Sommige mensen ervaren zoveel problemen met het brandstofsysteem,
dat ze als oplossing een terugslagklep monteren. Na het plaatsen van
de terugslagklep lijken de problemen verdwenen te zijn
en dat is soms ook zo. Het probleem wordt eigenlijk gemaskeerd door
deze oplossing, maar is nog steeds aanwezig. Beter is het probleem
lokaliseren en oplossen wat soms vervanging van de brandstofpomp kan
inhouden.
Een nieuwe brandstofpomp hoeft niet per definitie goed te zijn. |
|
|
|
Naar
boven |
|
|
|