Home          Brandstofsysteem          


 
Brandstofpomp


Oude brandstofpomp met waterafscheider en filterkijkglaasje aan de bovenzijde. Dit waren losse eenheden en gekoppeld met een koperen leiding. Er zijn in het verleden op de Traction 3 verschillende pompen gemonteerd, de AC pomp, Guiot pomp en wat we hier zien de  SEV brandstofpomp. Het werkingsprincipe is voor alle 3 gelijk. Guiot pomp met de mogelijkheid de brandstof met de hand op te voeren wanneer de auto lange tijd heeft stilgestaan. Bij aanschaf van een nieuwe brandstofpomp, controleren of de schroefjes voor het membraam goed aangedraaid zijn, deze willen nog wel eens loszitten.
Opmerking: 
Deze pomp is nogal gevoelig voor lucht, bv. door leegrijden van de brandstoftank. Zonder aanwijsbare reden kan deze pomp vervelende klachten  geven zoals het regelmatig afslaan van de motor. Ontluchten van de pomp is dan noodzakelijk.
Klepjes omdraaien:
De brandstofpomp is aan slijtage onderhevig waarbij het membraam na verloop van tijd nog wel eens wil scheuren. Dat is dan meteen einde verhaal omdat een revisiesetje bijna net zo duur is als een complete brandstofpomp. Het kan ook zijn, dat de pompcapaciteit achteruit is gegaan en in dit geval is het dan nog mogelijk om hier iets aan te doen. Er zitten namelijk 2 klepjes in van een soort Pertinax samenstelling die na langdurig gebruik ingeslagen zijn en dan gaan lekken. Door deze klepjes om te draaien is de brandstofpomp weer bruikbaar te krijgen. Meestal zien we bij het openmaken ook dat er een behoorlijke vervuiling aanwezig is. Schoonmaken en klepjes omdraaien en de brandstofpomp kan dan weer een poosje mee.
Elektrisch in plaats van mechanisch:
Er zijn mensen die de voorkeur geven aan een elektrische brandstofpomp. Daar is  niets op tegen, alleen moet de pompdruk beneden bepaalde waarden blijven. Er zijn elektrische pompen die met gemak 7 kg/cm2 pompdruk kunnen opbrengen en dat is toch zeker teveel van het goede. De carburateur krijgt dan teveel brandstof toegevoerd wat zal resulteren in een groter brandstofverbruik. Voor de meeste brandstofpompen kunnen we een waarde van 0,15 kg/cm2 pompdruk als normaal zien.
Terugslagklep:
Sommige mensen ervaren zoveel problemen met het brandstofsysteem, dat ze als oplossing een terugslagklep monteren. Na het plaatsen van de terugslagklep lijken de problemen verdwenen te zijn en dat is soms ook zo. Het probleem wordt eigenlijk gemaskeerd door deze oplossing, maar is nog steeds aanwezig. Beter is het probleem lokaliseren en oplossen wat soms vervanging van de brandstofpomp kan inhouden.
Een nieuwe brandstofpomp hoeft niet per definitie goed te zijn.

Naar boven

  

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015