Algemeen
De aanwezigheid van een brandstofmeter in een Traction is
luxueus te noemen omdat veel auto's uit die tijd het moesten
doen met een peilstok en soms een kraantje voor het aanspreken
van de reservebrandstof. Het kraantje vergeten terug te
zetten kon betekenen dat je helemaal zonder benzine kwam
te staan. Met de Traction kon iets gelijkwaardigs gebeuren
maar dan omgekeerd. De drijver van kurk met schellak als
bescherming kon lek raken waardoor deze dieper in de brandstof
kon wegzakken met het gevolg dat de meter minder aangaf dan
dat er werkelijk in de brandstoftank zat. Door de drijver te
vervangen door een kunststof type is dit probleem op te
lossen.
Foto 1
Brandstofgever waarvan de deksel is verwijderd. De pijlen
geven het sleepcontact aan. Wanneer deze zich rechts bevindt
dan geeft de brandstofmeter vol aan. Staat het sleepcontact
links dan is de brandstoftank leeg. Op dit moment geeft de
meteraanwijzer 0 aan en dat betekent dat de elektrische
schakeling in balans is. De behuizing van de brandstofgever
moet een goede aardverbinding hebben, ook als we de gever
buiten de brandstoftank willen gaan afstellen.
Foto 2
Elektrisch schema voor de aansluiting van de brandstofmeter en
-gever.
Op de aansluiting 5(3) kan ook een oliedrukcontact aangesloten
worden.
Brandstofniveau ijken
De brandstofmeter ijken is nodig wanneer de aanduiding niet
meer overeenkomt met de werkelijke inhoud van de
brandstoftank.
Lees het verhaal over "Werking
brandstofmeter en het afstellen"
Brandstofmeter
De brandstofmeter is een eenvoudig analoog meetinstrument die
met wat weerstanden een soort elektrische balansbrug vormt
(brug van Wheatstone). De weerstand die de brandstofgever zelf
voorstelt kan dus voor een onbalans zorgen waardoor de
aanwijzer van de brandstofmeter een bepaalde stand gaat
aangeven. Dit is dus de stand waarbij we kunnen zien hoeveel
brandstof er in de tank aanwezig is. Een voordeel van de
gebruikte schakeling is dat deze niet spanningsafhankelijk is.
Zonder aanpassing is de schakeling dan ook zonder problemen op 12 Volt te
gebruiken. Omdat de brandstofmeter van het analoge type is, kan de
aanwijzer die in lagertjes loopt, soms blijven hangen. Dit kan
door vuil of slijtage veroorzaakt worden. Soms blijft,
wanneer de brandstoftank vol is, de meteraanwijzer in de
rechter hoek plakken. Ook als er wat brandstofverbruik is wil
deze aanwijzer niet meer terug komen. Door met de vinger op de
meter te tikken wil deze nog wel eens loskomen. Meestal komt
dit alleen voor bij een volle tank. Omdat dit
aanwijsgebied minder vaak gebruikt wordt is dit
mogelijk. Voor de verdere werking maakt het niets uit en is
daarom vrij onschuldig te noemen in vergelijking met andere
storingen.
Slingerdemping
Omdat de benzine in de tank tijdens het rijden heen en weer
kan schudden, zien we dat ook terug in de brandstofmeter die
dan een onrustige aanwijzing gaat geven. De oude types
brandstofgevers hebben hiervoor dan ook een mechanische slingerdemping
waardoor de invloed van het bewegen teniet wordt
gedaan. De nieuwe brandstofgevers hebben deze voorziening niet
en in de praktijk gezien valt het slingeren eigenlijk wel mee.
Foto 3
Op de foto zien we het oude type brandstofgever die uitgevoerd
is met een slingerdemping. Deze bestaat uit een kokertje
waarin een kleine zuiger zit die met een plat staafje is
verbonden met de arm van de drijverstang. Door deze
constructie wordt het slingeren van de brandstof tijdens het
rijden tegengegaan.
Dashboard
losmaken voor vervanging meters
Foto 4
Om de meters te kunnen vervangen bij defecten zal het
dashboard losgemaakt moeten worden. Het is een heel gepriegel
voor het zover is. Allereerst dient de kilometerkabel te
worden losgemaakt waarna twee schroefjes onder het dashboard
verwijderd moeten worden. In de onderste linkerhoek van de
omlijsting schroefje verwijderen. De omlijsting in het midden
koppelplaatje verwijderen. Dan zitten er nog twee klemmem in
de bovenste omlijsting die we los moeten trekken. Het
dashboard en de halve omlijsting zitten nu los. Het geheel naar
links en naar het stuur bewegen. Op deze manier kan het
dashboard iets gekanteld worden waarna we bij de meters kunnen
komen om ze eventueel te vervangen.
Brandstofmeter
vervangen (voorbeeld)
Foto 5
De ampèremeter en de brandstofmeter zitten met twee
schroefjas vast. Voor we deze kunnen verwijderen moeten we eerst de
aansluitkabels losmaken en de volgorde en kleuren noteren. Bij
vervanging moeten we opletten dat de aanwijsnaald vrij kan
bewegen. De aanwijsnaald moet als het ware ingestoken worden
bij de montage. Wanneer alles weer aangesloten is zullen we
eerst kijken of de meters goed werken voordat we het dashboard
en omlijsting weer terug
plaatsen.
Als laatste kunnen we de kilometertellerkabel smeren en weer
vastzetten. Het is wel even zoeken voor we de aansluiting
gevonden hebben maar het is mogelijk.
|

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

foto 5
|