Algemeen
De brandstofleiding bestaat grotendeels uit een ijzeren pijp met
enkele rubberen slangen als verbindingsstukken. Visueel kunnen we
grotendeels de leidingen controleren op roest en de rubberen
slangdelen op droogtescheurtjes enz. Een gedeelte van de ijzeren
leiding wordt aan ons oog onttrokken en dat is dat deel welke door een
V-vormige koker onder de Tractionbodem doorloopt.
Aanbeveling
Om deze reden is het beter bij een restauratie of als er problemen
zijn met het brandstofsysteem deze ijzeren leidingen te vervangen
door roestvrije of bijvoorbeeld een van koper. Ook de slangverbindingen moeten van een dusdanige kwaliteit zijn dat ze bestand
zijn tegen benzine want dat is niet altijd het geval.
Plaats een brandstoffilter voor de brandstofpomp zodat vuil en
roestdeeltjes de klepjes van de brandstofpomp niet kunnen
beschadigen wat vapour-lock in de hand kan werken bij een warme
motor. Zorg ook dat de voorzijde van de V-vormige koker wordt
afgedicht met kit zodat roestvorming in de koker wordt beperkt. De
open achterzijde eventueel behandelen (inspuiten) met een anti
roestmiddel.
Opbouw
brandstofleiding
Het eerste deel van de ijzeren brandstofleiding begint vlakbij de
brandstofpomp en eindigt bij het begin van het achterste
spatbord. Gekoppeld met een rubberen slang gaat hij verder en volgt
de ronding van het spatbord om in een opening in de carrosserie te
verdwijnen en uit te komen bij de brandstoftank. Hier vindt een
verbinding plaats op het aanzuigfilter van de brandstoftank met
een haaks rubberen slangetje.
De leidingen zijn verder grotendeels vastgezet met beugeltjes.
Aandachtspunten
De leiding in de V-vormige koker kan dus voor problemen zorgen maar
ook de slangverbinding (zie foto rechts) naar de brandstoftank toe.
Ook hier is controle van de rubberen aansluitslang praktisch
onmogelijk. Door uitdrogen van het rubber kan op deze plaats valse
lucht worden aangezogen hetgeen voor onvoldoende brandstofaanvoer
kan zorgen. Voor het monteren van slangklemmen is er jammer genoeg te
weinig ruimte aanwezig!
Brandstofleiding en
montage
De koperen brandstofleiding is in de handel verkrijgbaar met een
lengte van ongeveer 4,40 meter en 8mm rond, voldoende lang ter
vervanging van de bestaande ijzeren brandstofleiding. Om geen
knikken te krijgen is het het beste de rol uit te rollen en
zoveel mogelijk recht te maken. Dit recht maken gaat vrij
gemakkelijk omdat het koper vrij zacht is en dus goed te bewerken is.
Het voorste stuk eerst afmeten en in de V-vormige koker schuiven en
daarna naar de plaats buigen waar deze gekoppeld wordt. Het restant
van de leiding beginnen bij het begin van het spatbord en de ronding
vormen van het spatbord waarna de leiding in zijn geheel naar de
brandstoftank geschoven kan worden. De brandstoftank moet wel
verwijderd zijn! Hierna kan de leiding in het spatbord met
beugeltjes vastgezet worden. De koperen leidinguiteinden koppelen
met brandstofslang en deze voorzien van slangklemmen. Haakse
rubberen brandstofslang, de koppeling aan de brandstoftank
Artikelcode:
595376 blz. 319 Handboek nr. 420
Opmerking
Niet alle Traction zijn uitgerust met deze vorm van koppelen. Oudere
Tractions hebben een banjo als koppelstuk op de brandstoftank
zitten.
|
Hier zien we de koperen
brandstofleiding in de V-vormige koker verdwijnen. Deze zijde Is ook
afgedicht met kit om binnendringen van water te voorkomen tijdens
regenachtige dagen. De andere zijde van de koker blijft open
waardoor het mogelijk is om vanaf deze zijde de binnenzijde te
behandelen met beschermende middelen tegen roest.
.
|