Home                   Brandstofsysteem          

Brandstofgever

De brandstofgever kan verschillende problemen in zich hebben waardoor er geen brandstofmeteraanwijzing meer is. Verschillende van deze problemen zijn op een eenvoudige manier op te lossen. 


Nieuwe brandstofgevers hebben geen slingerdemping meer en dat is, wat ik heb ervaren, ook niet nodig. De aanzuigpijp heeft een lamellenfilter, deze kan je reinigen door met perslucht in tegengestelde richting te blazen.

Van de brandstofdrijver is hier de isolatie gebarsten waardoor de benzine in de kurk kan trekken. Hierdoor zakt de drijver dus dieper in de brandstof zodat er dan een verkeerde aanwijzing op de brandstofmeter staat.

In de kofferbak is een luikje die toegang geeft tot de brandstofgever. De aansluitingen willen nog wel eens geoxideerd zijn hetgeen misaanwijzing tot gevolg heeft.

Hier is alles vervangen, ook het kleine rubberen slangetje voor de aansluiting van de brandstoftank, deze was helemaal uitgehard.
Zorg voor een goede verbinding en smeer de aansluitingen met wat vaseline in.

Haakse brandstofslang kan door uitharding gaan lekken waardoor valse lucht kan worden aangezogen.
Artikelcode: 595376  blz. 319
Handboek nr. 420

Een pakking van kurk die er na een paar maanden zo uit zag. De leverancier had deze pakking bij de nieuwe brandstofgever geleverd in plaats van een benzinebestendige.

Geen branstofmeteraanwijzing meer!
Hij heeft het altijd goed gedaan en opeens geen aanwijzing meer van onze benzinemeter. Nu pas ontdekken we hoe lastig het is om zonder benzinemeter te moeten rijden. Geen nood want we kunnen als indicatie de dagteller gebruiken hoe lang we op een tank benzine kunnen rijden. Liep onze auto 1 op 10 of was dat 1 op 8. Wel belangrijk willen we kunnen berekenen hoelang we met een volle tank kunnen rijden. Een bekend verhaal of niet?


Waar ligt nu het probleem?
Heel eenvoudig, meestal aan de verbindingen tussen de benzinemeter en de tankvlotter en als we deze nader bekijken dan blijkt al gauw dat de gever de schuldige is. Aansluitingen als op de foto, dus van ijzer, roesten dus ook hier was dat het geval. Het lastige is de bereikbaarheid van de gever en hoe word de verbinding weer betrouwbaar? Een mogelijke oplossing kan zijn door de aarddraad van een schroefoog te voorzien en deze met een kartelring vast te zetten met een van de bevestigingsgaten van de gever.
Wanneer de aarddraad lang genoeg is deze inkorten omdat vaak ook de koperdraadjes van het schuifstekkertje zijn geoxideerd en deze dan ook een slechte verbinding kunnen veroorzaken! 

Voorbeeld
De geschetste situatie komt veel voor maar hoeft voor wat betreft de aansluiting niet altijd hetzelfde te zijn. Verschillen in brandstofgeveruitvoeringen kunnen voorkomen.


De foto inzet linksboven laat een normale aansluiting zien. Bij het verwijderen van de schuifstekker zien we pas waarom er geen contact is. Deze massa aansluiting is meestal verantwoordelijk voor geen aanwijzing brandstofmeter. Voorkom na herstel oxidatie van de verbinding door deze met wat vaseline of iets dergelijks in te smeren.

                         Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015