|
 |
Brandstofsysteem
in het kort
Het
brandstofsysteem bestond vroeger uit een carburateur en
brandstoftank verbonden met
een leiding. Deze brandstoftank stond hoger dan de carburateur
waardoor geen brandstofpomp nodig was. Later werd uit
veiligheidsoverweging de brandstoftank naar achteren geplaatst
waardoor nu wel een brandstofpomp nodig is. De carburateur heeft
in moderne auto's zijn tijd gehad en heeft plaats moeten maken
voor een mono- of multipoint-inspuitsysteem waarmee brandstof in
de cilinders van de motor wordt gespoten |
 |
|
Brandstofsysteem
|
 |
Benzinemeter
Tankvlotter
Bovensmering
Brandstofgever
Brandstofleiding
Brandstofmeter
Brandstofpomp
Brandstofslang
Brandstoftank
Carburateur
Carburateur
probleem oplossen
Carburateur smeren
Carburateur
sproeierbezetting
Chokegebruik funest
Ethanol
in benzine
Geen brandstof
Nadieselen
Luchtfilter onderhoud
Reparatie
brandstofpomp
Tankaansluiting
Vapour
Lock
Vapour lock deel 2
Vlotternaald
Vuil in het brandstofsysteem
Werking
luchtfilter
|
Brandstofsysteem
restaureren
Bij het
brandstofsysteem zien we materialen en onderdelen die zeker
aandacht verdienen. De carburateur kunnen we soms nog repareren
en als dat niet mogelijk is vervangen. Bij de brandstofleiding
is dat meestal niet mogelijk, deze is van ijzer en vaak
doorgeroest. Vervanging is dan de enige optie. Hier kan dan een
koperen leiding voor gebruikt worden. Van de brandstoftank
kunnen we hetzelfde zeggen, roest en soms ook nog lek . Een
behandeling met een binnencoating is misschien te overwegen. Zo
zijn er meer onderdelen met problemen die stuk voor stuk
beoordeeld moeten worden of ze nog bruikbaar zijn. |
 |
Tankaansluiting
De
aansluiting van de brandstoftank naar de brandstofleiding wordt
gedaan door middel van een slangetje die over beide
pijpuiteinden wordt geschoven zonder gebruik te maken van
slangklemmen. hierdoor kan na verharding van het rubberen
slangetje valse lucht worden aangezogen. Wanneer we alsnog
slangklemmetjes willen plaatsen is dat praktisch onmogelijk
vanwege ruimtegebrek! |
 |
|
 |
|
Biobrandstoffen
en overheidsbeleid
De
doelstelling van de Europese Unie is dat in 2010 5,75% van
de brandstof in het vervoer van biologische afkomst is. Hieraan
heeft de Nederlandse overheid invulling gegeven door middel van
het besluit biobrandstoffen wegverkeer 2007. In 2007 moest 2%
van de benzine als biobrandstof worden geleverd, meestal in de
vorm van bij-menging. Vanaf dat jaar neemt het aandeel jaarlijks
met 1,25% van het totaal toe. De laatste ontwikkeling is, dat om
milieu redenen de norm van bijmenging zal worden gesteld op
3,75% in 2009 en 4% in 2010. Dat laatste is officieel
bekendgemaakt door minister Cramer op 13 oktober 2008 in een
brief aan de Tweede Kamer.
hE15
hE15 is
een brandstof die bestaat uit 15% ethanol en 85% uit Euro
95-benzine.
Op 7 juli 2008 werd het eerste tankstation in Nederland door
minister Cramer geopend. Door gebruik te maken van natte ethanol
in plaats van droge (E15) zijn de kosten voor het produceren
vergelijkbaar met die van Euro-95. Gezien deze samenstelling
moet ook op een meerverbruik gerekend worden. Water in de
benzine, weliswaar in procenten, maar toch, het levert geen
energie maar wel roest in onze brandstoftank!
Voor meer informatie over dit onderwerp lees dan het verhaal
over "Ethanol
in de benzine". |

|
|
|