Home                 Brandstof overzicht
 

     Bovensmering 
Niet nieuw maar misschien wat op de achtergrond  geraakt!

Bescherm de motor van je Traction en onderdelen van het brandstofsysteem tegen ongewilde slijtage en roest door bovensmering toe te passen.


Bovensmering voor minder slijtage
Bovensmering is niets anders dan extra smering toepassen van vitale delen tijdens het inlopen van een nieuwe motor. Ook in de wintermaanden werd dit aanbevolen door Citroën. Het had een gunstig effect bij een koude start waardoor er alsnog wat extra smering bij onder andere de zuigerveren en de cilinderwand kon komen. Onder normale omstandigheden, dus bij een koude start, had de benzine het laatste restje smering meestal al weggespoeld met compressieverlies tot gevolg. Ook was een koude start een slijtageslag op de zuigerveren en cilinderwanden. Er wordt dan ook gesproken van dat een keer starten gelijk stond met 80km rijden. Of dit waar is of niet is moeilijk te controleren maar dat het het slijtageproces versneld is zeker. Door bovensmering toe te passen kunnen we zeker het slijtageproces vertragen of teniet doen. Daarom is het aan te bevelen altijd bovensmering toe te passen gezien de weinige kilometers die wij maken met onze Traction. Ook als er veel gereden wordt kan het geen kwaad.

Hoe passen we bovensmering toe.
Zorg dat je altijd wat synthetische bromfietsolie bij je hebt. Het is een olie die rookvrij is maar wat nog belangrijker is, goed mengbaar met benzine. De hoeveelheid olie die bijgemengd moet worden is niet zo veel. Het kan variëren van 1 liter olie op 100 liter benzine tot 1 liter olie op 300 liter benzine. Gevoelsmatig is een klein scheutje voor een volle tank benzine al voldoende .


Nog meer voordelen van bovensmering
Omdat we al te maken hebben met ethanol in de benzine, hebben we ook te maken met extra roest in de brandstoftank. Om dit te voorkomen moeten we het inwendige van de brandstoftank beschermen. Hiervoor zijn allerlei middeltjes in de handel verkrijgbaar. Lastig uit te voeren waarbij we ook nog de brandstoftank moeten demonteren enz. enz.
Doordat we bovensmering toepassen voor de motor beschermen we ook ongemerkt de brandstoftank omdat er nu wat olie in de benzine aanwezig is. Ook smeren we ongemerkt de carburateur omdat ook hier wat extra smering komt bij de bewegende delen. Ook na lange stilstand van onze Traction, zal deze wanneer we weer willen rijden,  beter  starten. We creëren immers een betere afdichting tussen de zuigers en cilinderwanden omdat er nu wat olie bij de benzine zit.





Bij een nieuwe motor of in de wintermaanden kunnen we beginnen met een smering van 1liter olie op 100 liter benzine. Later wanneer de motor is ingelopen kunnen we overgaan naar een bovensmering van 1 liter olie op 300 liter benzine. 
Hebben we het eenmaal uitgeprobeerd met een maatbekertje dan weten we het ook gevoelsmatig en hoeft het eigenlijk niet zo precies meer.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015