|
Nadeel kant en klare bougiekabels voor de
Traction Avant
Normaal gesproken kopen we de bougiekabels compleet van een handelaar of we vinden een aanbieding op een beurs.
Het nadeel is wanneer we een complete set aanschaffen de kabels van
de verdeler af naar de bougie toe niet goed zijn geproportioneerd.
Naar de eerste cilinder toe gaat meestal nog wel, maar de kabels
naar de andere cilinders toe zijn vaak te lang. Er ligt dan een
flinke krul in waardoor ze heen en weer kunnen slingeren. Niet zo
best voor kabels die van een koolkern zijn voorzien.
Opmerking:
Dat
compleet gekochte kabels zo lang zijn heeft deels te maken met de weerstand die
nodig is voor het ontstoren van radio en TV. (zie foto rechts)
|
|
Kant en
klare bougiekabels Moderne auto’s
De
techniek heeft niet stilgestaan en dat zien we dan ook terug in de
uitvoering hiervan.
Zo zien we bij moderne automobielen dat de bougiekabels precies op
maat zijn gemaakt en ook nog zijn vastgezet met klemmen om het
slingeren tegen te gaan. De pasvorm is vaak zo dat verwisselen van
de kabels onderling praktisch niet mogelijk is. |
|
Bougiekabels zelf
maken voor een betere pasvorm
Wanneer we een klein beetje handig zijn kunnen we de bougiekabels
ook zelf maken. Diverse
handelaren op beurzen bieden bougiekabels aan per meter en ook op het
internet zijn diverse leveranciers te vinden die bougiekabels per
meter verkopen. Wanneer we dus de
kabels per meter kunnen kopen, hebben we ook de mogelijkheid om deze
netjes op lengte te maken. Pasvorm op maat
dus. Bij sommige verdelers worden de bougiekabels geschroefd maar er
zijn ook verdelers waarbij contactbussen nodig zijn. Ook deze zijn
los te koop en meestal in een verpakking van 50 stuks. Door de lage
prijs van deze contactbusjes hoeft dat geen bezwaar te zijn.
|
.JPG) |
Vroeger
en nu in het kort
Als
we teruggaan in de tijd dan zien we dat de bougiekabels voor de eerste
automobielen waren gemaakt van
koperen draad of strip. Veel later werd de kabel uitgevoerd met
isolatie maar wel met koperen kern. De koolstofkern kabels kwamen pas
op de markt toen storingen veroorzaakt door de ontsteking van
automobielen veel overlast veroorzaakten voor radio en televisie. Door koolstof in de kabels te verwerken ontstond een weerstand
die deze storingen grotendeels onderdrukte. Nu zijn alle nieuwe auto’s uitgevoerd met kabels met
koolstof kern. De isolatie is geen plastic meer zoals vroeger maar van siliconen waardoor dit materiaal beter bestand
is tegen
hitte en olie.
|
Keuze
van de bougiekabels
Bougiekabels
heb je in diverse uitvoeringen en kwaliteiten en dan komt meteen de
vraag welke is voor ons het beste geschikt. In principe heb je twee
soorten bougiekabels. Bougiekabels met koolstof kern en bougiekabels
met vaste kern (meestal koper vertind). Beide kabels hebben hun voor
en nadelen. Ook heb je verschillen in isolatie en dat bepaalt
eigenlijk de kwaliteit van de kabels. Goede kwaliteitskabels zijn
opgebouwd uit verschillende lagen met elk een eigen functie. Er is
ook nog kabel te verkrijgen met een capaciteit die de ontstekingsvonk opboost. Het geeft een hoge
opslingering van de hoogspanning die toch wel weer hogere eisen stelt aan de kwaliteit en constructie van bobine en
bougies. Voor
ons zijn de bougiekabels met vaste kern te verkiezen met een siliconen
isolatie. Deze kabels zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar en het
is een kwestie van smaak welke de voorkeur verdiend. Omdat
we niet zo veel gebruik maken van onze Traction in het dagelijkse
verkeer, nemen we de overlast van storingen, veroorzaakt door de
ontsteking, maar voor lief.
|
Lengte
van de kabels voor rotor met tuiten
Kabel voor cilinder 1
....................................
Kabel voor cilinder 2
....................................
Kabel voor cilinder 3
....................................
Kabel voor cilinder 4
....................................
Kabel rotor naar bobine ............................... |
42
cm
32
cm
41 cm
31
cm
61
cm |
 |
Aansluiting
bougiekabels
Ontstekingsvolgorde is 1-3 4-2 , draairichting van de verdeler met
de wijzers van de klok mee. Bepaal eerst het BDP van de eerste cilinder waarna de stand van de rotor
bekeken moet worden. Deze geeft de stand aan van de eerste
aansluiting bougiekabel naar de eerste cilinder. De rest van de
bougiekabels worden in de bovenstaande ontstekingsvolgorde
aangesloten.
|
Lengte
van de kabels voor rotor klassiek
Kabel voor cilinder 1......................................
Kabel voor cilinder 2......................................
Kabel voor cilinder 3......................................
Kabel voor cilinder 4......................................
Kabel rotor naar bobine .................................
Deze rotor met kap heeft een schroefbevestiging. |
34
cm
32 cm
26 cm
18
cm
57 cm |
 |
Opmerking.
De kabels voor de verdelerkap met tuiten zijn in de
handel verkrijgbare koolkabels. Deze zijn langer uitgevoerd
dan nodig en kunnen korter worden gemaakt wanneer wij deze zelf
maken. De rode kabels met metaalkern voor de klassieke rotorkap
zijn wel zelf gemaakt en zijn daarom een stuk korter. Deze lengte
is een beetje afhankelijk van de stand van de verdeler. |
|
Afwerking
Wanneer de bougiekabels zijn
bevestigd kan gekeken worden of ondersteuning noodzakelijk is. Zoals
eerder verteld heeft ondersteuning voordelen en in het bijzonder voor
koolstofkern bougiekabels omdat breuk van de kern eerder aanwezig is
ondanks het feit dat de kabels nu een betere pasvorm hebben.
De kabels met vaste kern zijn op zich al robuuster maar ook hier
zou ondersteuning aan te bevelen zijn.
Slecht
werkende bougiekabels kunnen je auto onregelmatig laten lopen maar
het zal
zeker de
prestaties van je auto nadelig beïnvloeden!
Foto rechts:
De eigenaar van deze Traction heeft ook ingezien dat het beter is de
kabels vast te zetten zodat ze niet meer zo slingeren en dat is
hem aardig goed gelukt. Mooi is een ander verhaal, maar wel
praktisch en daar gaat het om.
|
|
Koperen bougieleidingen
met ontstoringsweerstand
Koper geleidt heel goed, maar corrodeert snel. Daarom is de koperen
kern van zulke bougiekabels vaak vertind. De tinlaag beschermt het
koper tegen oxidatie. De koperen kern is omgeven door een siliconen
omhulsel dat meer stijfheid aan de kabel verleent en als elektrische
isolator dient. De buitenisolatie van siliconenrubber is belastbaar
tot temperaturen van max. 220 °C en is resistent tegen benzine en
olie. Bougiekabels met een koperen kern hebben geen eigen
ontstoringsweerstand. In plaats daarvan kun je een weerstand kiezen
die in de vorm
van een glasmassa met geleidende componenten die in de bougiestekkers
is geïntegreerd. De weerstand van zo'n bougiestekker kan variëren van 1- tot ongeveer 6,5 kΩ .
|
Testen van bougiekabels.
Als de bougiekabel er aan aan de buitenkant nog goed uit ziet, kun
je de kabels testen met een eenvoudige multimeter. De
weerstandwaarden voor diverse bougiekabels zie je hieronder. Beweeg
de kabel tijdens het testen om er achter te komen of er ergens een
breuk aanwezig is. Wanneer
de bougiekabel beschadigingen of kleine scheurtjes vertoont, of de
contacten zijn sterk geoxideerd, kun je de bougiekabels beter
vervangen.
1.
De multimeter op 20 kΩ instellen
2.
De meetpennen tegen elk uiteinde van de kabel aan leggen en
deze dan controleren op breuk.
3.
Weerstand aflezen
Toegestane
weerstanden zijn:
Bougiekabel met koperen kern en weerstand in de aansluitkappen:
1- tot 6,5 kΩ
Bougiekabel met inductieve weerstand: 2,2 kΩ tot 8 kΩ
Bougiekabel met carbonweerstand per meter ligt tussen de 10 kΩ
en 23 kΩ
|
Gereedschap bij het
zelf maken van bougiekabels
Voor de montage
van de aansluitbusjes op de bougiekabels is geen speciaal gereedschap
noodzakelijk. Er is wel een speciale wurgtang verkrijgbaar
maar voor die enkele keer dat wij dat doen kun je ook zonder. Wel
opletten als we de kabels aansnijden hierbij de kern (draadtiertjes)
niet beschadigen. Wanneer de kern niet vertind is kan dat eventueel
ook door onszelf gedaan worden, een soldeerbout en wat soldeertin is
dan wel vereist. Om van een goed contact verzekerd te zijn is het
misschien verstandig de draadkern aan het aansluitbusje vast te
solderen.
|
|
|
|
Met een kniptang
voorzichtig de bougiekabel rondom inknippen zonder de kern te raken.
|
Daarna met dezelfde
kniptang de isolatie afschuiven. Hier is wat kracht bij nodig!
Het kan daarna nodig zijn om de draadtiertjes iets in te draaiden.
|
De koperen kern ombuigen
en de contactbus opschuiven. Hier zien we een gebruikte bus die nog
iets dichtgeknepen moet worden. Bij deze montage is solderen
mogelijk anders moet de kern naar binnen aanliggen. De aansluitbus
die we hier zien is bedoeld voor de bobine.
|
|
|
|
Als laatste kan de
beschermende plug of tule opgeschoven worden. Deze kan haaks maar ook recht
van vorm zijn. Let bij hergebruik of deze geen droogtescheurtjes
heeft.
|
De aansluitbussen of -hulzen kunnen voorzien zijn van een verende stalen clip. Deze heeft
de voorkeur omdat deze beter contact maakt en hoeft daarom niet elke
keer dichtgeknepen te worden vanwege het slechte contact. Ook in
uitvoering is er genoeg keuze. Er zijn korte- en lange modellen en
je kunt ze ook in haakse uitvoering krijgen. Even opletten bij de
aanschaf hiervan.
|
Tules en klembusjes in
verschillende uitvoeringen. De keuze die je maakt is afhankelijk van
wat je wilt, zoals bij de bougie, haaks of recht en bij de verdelerkap is dat afhankelijk van
het type. Er zijn ook modellen die
schroefbevestiging hebben. Dan als laatste de bobine, die heeft
altijd de klemaansluiting zoals in het linker doosje te zien is,
de veerlip gaat bij deze aansluiting naar buiten.
|
|
Foto links.
Geen werkplaat of
garage, maar op een broodplank in de keuken worden de kabeltjes
samengesteld. Een soldeerbout en wat tin om de draaduiteinden te
vertinnen. De tangetjes voor het aanstrippen van de kabels hetgeen
ook
met een stanleymes gedaan kan worden. Wel oppassen dat er geen
draadjes beschadigd raken. Wanneer geen originele wurgtang voorhanden
is kan het vastklemmen met een gewone platbektang gebeuren. Eerst even
oefenen om de juiste manier van werken te vinden.
|
Een setje bougiekabels
klaar voor gebruik. Deze zijn op maat gemaakt voor een Citroën
Break.
|
|
|

|