Keuze
beveiliging versnellingspook
De eerste beveiliging bij het kiezen van een versnelling
gebeurt al bij de versnellingspook (Selecteur). Daar wordt de
mogelijkheid bepaald voor alleen de eerste versnelling of de
keuze naar de achteruitversnelling en een mogelijkheid om
te kiezen tussen de tweede- of derde versnelling. Er kunnen dus
nooit twee handelingen gelijktijdig uitgevoerd worden. Dit is
mechanisch vastgelegd in de constructie.
Beveiliging
kiezen versnelling
Een andere beveiliging is het kiezen van een versnelling en
het maakt niet uit welke. Hier wordt aan het koppelingspedaal
een constructie gekoppeld die een lock moet ontgrendelen voor
dat er daadwerkelijk een versnelling gekozen kan worden.
Een staaf met veer die, onder andere gekoppeld is aan het
koppelingspedaal, een tapse pen uit twee kogels trekt. Hierbij
kunnen de kogels naar elkaar toe bewegen en kunnen de
bedieningsschuifstangen worden verschoven voor het kiezen van
een versnelling.
Extra
beveiliging tweede en derde versnelling
Voor de tweede en derde versnelling is nog een extra
beveiligingsslot ingebouwd met een taats (Verrou de sécurité). Je zou het kunnen zien als een soort
wisselschakelaar. Wanneer er een is gelockt, (B) in dit geval,
dan kan de andere (A) schuiven en omgekeerd. Dus een of of
situatie. In de neutraalstand van de
versnellingspook kan er voor een van beide bedieningsstangen gekozen worden. Een
wrijvingsconstructie is toegepast in de vorm van een veer en
kogel om het geheel wat stroever te laten verlopen.
Slijtage extra
beveiligingsslot
Slijtage van diverse onderdelen is een normaal verschijnsel en
dit kunnen we soms vertragen door het plegen van onderhoud waarbij
afstellingen of instellingen worden gecontroleerd op hun
juistheid. Ook de manier van bedienen van schakelen, kan bijdragen tot minder slijtage. Toch ontkom
je er niet aan met slijtage te maken te krijgen en dat zien we
op foto 3. Hier is na veelvuldig gebruik de schuifstang door
de taats (beveiligingsslot) beschadigd geraakt. De taats kan nu makkelijker over
de inkeping van de schuifstang heen bewegen en dat is dan ook
meestal de oorzaak van het uitspringen van de versnelling
tijdens het rijden. Meestal betreft het hier de tweede
versnelling. Door meer druk op de kogel uit te oefenen kunnen
we de wrijving verhogen. Dit kan door achter de veer een
staafje fiber of koper te plaatsen. De kogel kan eventueel
weggelaten worden.
Opmerking
Voor de duidelijkheid zijn de genoemde onderdelen op de foto's
onder de
plaats gelegd waar ze eigenlijk thuis horen.
Of de verhoogde druk door middel van het fiber of bronzen
staafje effect zal hebben hangt natuurlijk ook een beetje af
van de ernst van de slijtage.
|

Beveiliging voor
alle versnellingen. Door de spitse punt van de beveiligingsstaaf
uit de kogels te trekken komt er ruimte vrij voor de
schuifstangen. Deze kunnen dan zonder belemmering bewegen,
zowel de linker als de rechter schuifstang.

Extra beveiligingsslot
B (taats in het midden) voor de tweede en derde versnelling.

Foto 3 Een veer met
kogel moet voor meer wrijving zorgen zodat de schuifstang beter
gefixeerd wordt. In de plaats van de kogel kan ook een fiber of
messing staafje geplaatst worden met de afmetingen van 7mm. lang
en een diameter van 9,3mm. Door aan één uiteinde van het
staafje de vorm van de schuifas te geven (14mm) wordt de
wrijving nog beter!
|