Home                  Versnellingsbak overzicht
 

Beveiliging versnellingen

Gelukkig is er bij de beveiliging van de versnellingen niets aan het toeval over gelaten. Toch kunnen er door slijtage fouten ontstaan zoals het uitspringen van de tweede versnelling.


Keuze beveiliging versnellingspook
De eerste beveiliging bij het kiezen van een versnelling gebeurt al bij de versnellingspook (Selecteur). Daar wordt de mogelijkheid bepaald voor alleen de eerste versnelling of de keuze naar de achteruitversnelling en een mogelijkheid om te kiezen tussen de tweede- of derde versnelling. Er kunnen dus nooit twee handelingen gelijktijdig uitgevoerd worden. Dit is mechanisch vastgelegd in de constructie.

Beveiliging kiezen versnelling
Een andere beveiliging is het kiezen van een versnelling en het maakt niet uit welke. Hier wordt aan het koppelingspedaal een constructie gekoppeld die een lock moet ontgrendelen voor dat er daadwerkelijk een versnelling gekozen kan worden.
Een staaf met veer die, onder andere gekoppeld is aan het koppelingspedaal, een tapse pen uit twee kogels trekt. Hierbij kunnen de kogels naar elkaar toe bewegen en kunnen de bedieningsschuifstangen worden verschoven voor het kiezen van een versnelling.

 
Extra beveiliging tweede en derde versnelling
Voor de tweede en derde versnelling is nog een extra beveiligingsslot ingebouwd met een taats (Verrou de sécurité). Je zou het kunnen zien als een soort wisselschakelaar. Wanneer er een is gelockt, (B) in dit geval, dan kan de andere (A) schuiven en omgekeerd. Dus een of of situatie. In de neutraalstand van de versnellingspook kan er voor een van beide bedieningsstangen gekozen worden. Een wrijvingsconstructie is toegepast in de vorm van een veer en kogel om het geheel wat stroever te laten verlopen.

Slijtage extra beveiligingsslot
Slijtage van diverse onderdelen is een normaal verschijnsel en dit kunnen we soms vertragen door het plegen van onderhoud waarbij afstellingen of instellingen worden gecontroleerd op hun juistheid. Ook de manier van bedienen van schakelen,  kan bijdragen tot minder slijtage. Toch ontkom je er niet aan met slijtage te maken te krijgen en dat zien we op foto 3. Hier is na veelvuldig gebruik de schuifstang door de taats (beveiligingsslot) beschadigd geraakt. De taats kan nu makkelijker over de inkeping van de schuifstang heen bewegen en dat is dan ook meestal de oorzaak van het uitspringen van de versnelling tijdens het rijden. Meestal betreft het hier de tweede versnelling. Door meer druk op de kogel uit te oefenen kunnen we de wrijving verhogen. Dit kan door achter de veer een staafje fiber of koper te plaatsen. De kogel kan eventueel weggelaten worden.

Opmerking
Voor de duidelijkheid zijn de genoemde onderdelen op de foto's onder de plaats gelegd waar ze eigenlijk thuis horen.
Of de verhoogde druk door middel van het fiber of bronzen staafje effect zal hebben hangt natuurlijk ook een beetje af van de ernst van de slijtage.

Beveiliging voor alle versnellingen. Door de spitse punt van de beveiligingsstaaf uit de kogels te trekken komt er ruimte vrij voor de schuifstangen. Deze kunnen dan zonder belemmering bewegen, zowel de linker als de rechter schuifstang.

Extra beveiligingsslot B (taats in het midden) voor de tweede en derde versnelling.

Foto 3 Een veer met kogel moet voor meer wrijving zorgen zodat de schuifstang beter gefixeerd wordt. In de plaats van de kogel kan ook een fiber of messing staafje geplaatst worden met de afmetingen van 7mm. lang en een diameter van 9,3mm. Door aan één uiteinde van het staafje de vorm van de schuifas te geven (14mm) wordt de wrijving nog beter!

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-01-2017