Bescherming
binnenzijde radiator
Er zijn verschillende mogelijkheden om een radiator te beschermen.
Aan de binnenzijde kunnen we de radiator beschermen met
koelvloeistof of antivries. Deze middelen beschermen de radiator
niet alleen tegen bevriezing in de wintermaanden maar ook tegen
vervuiling zoals ketelsteen.
We hoeven ons dus geen zorgen meer te maken omdat deze middelen in
de zomer- en wintermaanden kunnen worden toegepast.
Bescherming in
de zomer
Ook de buitenzijde van de radiator kan, wanneer er in de zomermaanden
allerlei insecten en pluizen van planten tegen aan komen, verstoppen. Met perslucht kunnen we dan via de achterzijde van de
radiator voorzichtig het meeste hiervan terug blazen. Soms moeten we
met een satéprikker de vliegen of pluizen voorzichtig
lospeuteren.
Met wat fijn vliegengaas achter de gril kunnen we veel van deze
vliegen of pluizen tegen houden zodat de koeling niet in
gevaar komt.
Bescherming in
de winter
Erger wordt het als er in de wintermaanden strooizout
en vaak ook zand wordt gestrooid. Deze stoffen kunnen na langdurige
blootstelling lamellenschade veroorzaken. Het zand zal de zwarte
coating of verflaag beschadigen waarna het zout de lamellen als het
ware opvreet. Het maakt niet uit of de radiator van aluminium of van
koper is gemaakt. In allebei de gevallen zal door elektrolyse het
minst edele metaal verdwijnen.
Om dit te voorkomen moeten we de beschadiging eerst ontvetten met
bijvoorbeeld een remmenreiniger. Daarna kunnen we de beschadiging
biiwerken met een zwarte uitlaatverf die in spuitbusvorm
verkrijgbaar is. Deze verf bouwt praktisch geen laagdikte op zoals
bij gewone verf wel het geval is waardoor dichtslibben niet zal
gebeuren..
Willen we met een kwastje vuil of iets dergelijks wegvegen, die met
de remmenreiniger niet kon worden verwijderd, dan moeten we wel heel
erg voorzichtig te werk gaan omdat bij minimale belasting de
lamellen al kunnen beschadigen.
Terug blazen
Altijd perslucht gebruiken bij het schoonmaken en zoveel mogelijk de vliegen en
andere insecten enz. vanaf de achterzijde van de radiator proberen
terug te blazen. Het is vaak de enige mogelijkheid voor een goed
resultaat. Aan de voorzijde kan je meteen zien of het gelukt is.
|
Bij deze radiator zien
we dat de beschadigingen behoorlijke vormen hebben aangenomen. Deze
beschadigingen zijn hoofdzakelijk ontstaan door het herhaaldelijk
blootstellen aan winterse omstandigheden waarbij strooizout en zand
als hoofdschuldigen kunnen worden aangewezen. Door het nalaten van
enige vorm van bescherming hiertegen is ook het koelend vermogen van
de radiator afgenomen. Meestal is er een reserve ingebouwd en is de
radiator groter dan werkelijk noodzakelijk is maar bij de Traction
Avant kunnen we dit wel vergeten. Hier kunnen we ons enige vorm van
beschadiging niet permitteren omdat anders meteen de koeling in
gevaar komt.
Vanaf deze zijde met perslucht voorzichtig de vliegen enz.
terugblazen.
|