Werking
brandstofmeter
De brandstofmeter geeft normaal de hoeveelheid brandstof aan
die in de tank zit. Nauwkeurig is deze analoge meetmethode
niet direct, maar voor de Traction ruimschoots voldoende wanneer
alles in orde is. Wanneer
dat niet zo is komt dat meestal door afwijkingen in het
weerstandcircuit zoals bedrading en aansluitingen. Ook de drijver
van de brandstofgever kan dieper in de vloeistof weggezakt zijn door
lekkage. Al met al een hele reeks van factoren die bepalen hoe
nauwkeurig de aanwijzing is. Wel
is de elektrische schakeling ( brug van Wheatstone) zodanig
uitgevoerd dat, ook wanneer de accuspanning verandert, de
aanwijzing van de brandstofmeter ongeveer hetzelfde blijft.
Slingerdemping
De
brandstofgever op de foto rechts heeft een slingerdemper (A)
die bij
een nieuwer type vaak ontbreekt. De praktijk wijst uit dat het niet
zo heel veel uitmaakt of er wel of geen slingerdemper aanwezig is.
Het afstellen:
Nu nog het afstellen van de "Brandstofgever"
die we kunnen vinden in het midden van de kofferruimte onder een luikje. Deze gever is
met drie schroefjes vastgezet met daaronder een rubberen pakking.
Vervang zonodig deze pakking omdat die vaak uitgehard is en dus bij
hergebruik niet meer zo goed afdicht. Door
de drijverstang (B)
ietsje te verbuigen en daarna de meteruitslag te
controleren zien we een verbetering als de verbuiging de goede kant
is opgegaan. Een paar keer controleren kan geen kwaad voordat we
hiermee stoppen en het geheel weer dichtmaken. Controleer
tevens de elektrische aansluitdraden van deze gever, deze willen nog
wel eens slecht contact maken. Slecht contact is dan ook de meest
voorkomende fout wanneer de meter geen of een verkeerde aanwijzing
aangeeft.
Bij montage van de gever de aansluitdraden licht invetten met
vaseline of kopervet om oxidatie in de toekomst
en dus de misaanwijzing van de meter te voorkomen.
Tankvlotter
Wanneer
we verkeerde waarden zien op de benzinemeter kijk dan even
naar de tankvlotter. Deze
oude kurkendrijver, die behandeld is met schellak, vertoont
meestal barstjes waardoor de benzine in de kurk kan trekken en
daardoor dieper in de brandstof kan wegzakken. Het gevolg is een
verkeerde brandstofaanwijzing.
De nieuwe brandstofgevers zijn meestal uitgevoerd met een
kunststof drijver.
Nauwkeurigheid
aanwijzing van de brandstofmeter verbeteren
Ondanks de toch wel belangrijke nadelen van deze mechanische
meetmethode kunnen we de nauwkeurigheid van de brandstofmeting wel enigszins
verbeteren. Door
de brandstoftank af te tappen en deze weer te vullen met een afgepaste
hoeveelheid, bijvoorbeeld 20 liter, kunnen we deze hoeveelheid
controleren op de brandstofmeter. Wanneer deze niet correct aangeeft
is het mogelijk de draadstang (B), waar de drijver van de gever aan vast
zit, iets te verbuigen. Een
nauwkeurigheid ingesteld op 10 liter is misschien zeker zo handig
omdat bij het leeg raken van de brandstoftank we bij deze
hoeveelheid een redelijke zekerheid hebben hoeveel kilometers we nog
kunnen rijden tot de volgende benzinepomp. We moeten natuurlijk wel
weten hoeveel het gemiddelde brandstofverbruik van onze Traction is. |

Brandstofgever met
slingerdemping

Kurkendrijver behandelt met schellak

Nieuwe brandstofgever
zonder slingerdemping
|