Home          Overzicht 12Volt        Brandstof Overzicht                                     

Benzinemeter tankvlotter
Werking en afstelling brandstofmeter

Uit de reeks "Van 6 naar 12 Volt"

Omschakeling van 6- naar 12 Volt boordspanning


Stroom door benzinemeter

De stroom die door de benzinemeter / tankvlotter stroomt is vrij laag, ongeveer 50 mA bij 6 Volt. Bij omschakeling naar een 12 Volt systeem wordt dat dan het dubbelen dus 100 mA wat een waarde is die niet bezwaarlijk genoemd kan worden voor de goede werking van het geheel.  De brandstofgever op de foto rechts heeft een slingerdemper die bij een nieuwer type vaak ontbreekt. De praktijk wijst uit dat het niet zo veel uitmaakt of er wel of geen slingerdemper aanwezig is.

Tankvlotter 
Wanneer we verkeerde waarden zien op de benzinemeter kijk dan even naar de tankvlotter. De drijver wil nog wel eens in een dusdanige toestand verkeren, dat hij niet meer voor zijn taak berekend is. Het drijfvermogen laat dan te wensen over met het gevolg dat hij lager in de brandstof drijft en daardoor een verkeerde waarde aangeeft.
Deze kurkdrijver is tegenwoordig verkrijgbaar in kunststof. 

Aansluitingen
De meest voorkomende problemen van misaanwijzing
van de benzinemeter is terug te voeren door slecht contact van de aansluitdraden. Hier kan veel vocht en vuil bij komen met oxidatie van de contacten tot gevolg.





                          Werking en afstelling brandstofmeter Traction Avant.
Werking:

De brandstofmeter geeft normaler wijze de hoeveelheid brandstof aan die in de tank zit. Nauwkeurig is deze analoge meetmethode niet direct, maar voor de Traction ruimschoots voldoende wanneer alles in orde is.
Wanneer dat niet zo is komt dat meestal door afwijkingen in het weerstandcircuit zoals bedrading en aansluitingen. Ook de drijver van de brandstofgever kan dieper in de vloeistof weggezakt zijn door lekkage. Al met al een hele reeks van factoren die bepalen hoe nauwkeurig de aanwijzing is. Wel is de elektrische schakeling ( brug van Wheatstone) zodanig uitgevoerd dat, ook wanneer de accuspanning verandert, de aanwijzing van de brandstofmeter ongeveer hetzelfde blijft. In principe kan deze schakeling dus ook op 12 Volt werken. De stroomtoename hierdoor is niet noemenswaardig te noemen.
Nauwkeurigheid:
Ondanks de toch wel belangrijke nadelen van deze mechanische meetmethode kunnen we de nauwkeurigheid van de brandstofmeting wel enigszins verbeteren.
Door de brandstoftank af te tappen en weer te vullen met een afgepaste hoeveelheid, bijvoorbeeld 20 liter, kunnen we deze hoeveelheid controleren op de brandstofmeter. Wanneer deze niet correct aangeeft is het mogelijk de draadstang, waar de drijver van de gever aan vast zit, iets te verbuigen. Een nauwkeurigheid ingesteld op 10 liter is misschien zeker zo handig omdat bij het leeg raken van de brandstoftank we bij deze hoeveelheid een redelijke zekerheid hebben hoeveel kilometers we nog kunnen rijden tot de volgende benzinepomp. We moeten natuurlijk wel weten hoeveel het gemiddelde brandstofverbruik van onze Traction is.
Het afstellen:
Nu nog het afstellen van de brandstofgever en deze kunnen we vinden in het midden van de kofferruimte onder een luikje. Deze gever is met drie schroefjes vastgezet met daaronder een rubberen pakking. Vervang zonodig deze pakking omdat die vaak uitgehard is en dus bij hergebruik niet meer zo goed afdicht.
Door de drijverstang ietsje te verbuigen en daarna de meteruitslag te controleren zien we een verbetering als de verbuiging de goede kant is op gegaan. Een paar keer controleren kan geen kwaad voordat we hiermee stoppen en het geheel weer dichtmaken. Controleer tevens de elektrische aansluitdraden van deze gever, deze willen nog wel eens slecht contact maken. Slecht contact is dan ook de meest voorkomende fout wanneer de meter geen of een verkeerde aanwijzing aangeeft.
Bij montage van de gever de aansluitdraden licht invetten met vaseline of kopervet om oxidatie in de toekomst  en dus de misaanwijzing van de meter te voorkomen.

                         Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 23-01-2017