Bouten
en moeren vastzetten
Om te zorgen dat bouten en moeren niet vanzelf los gaan zitten
zullen deze met een bepaald koppel of momentkracht moeten
worden vastgezet. Veelal gebeurt het vastzetten van bouten en
moeren met de hand. Wanneer je veel sleutelt, en daardoor
ervaring hebt opgebouwd, krijg je daar een beetje gevoel voor.
Ondanks de opgedane ervaring is het soms toch beter een
momentsleutel te gebruiken, vooral als het om belangrijke bouten
en moeren gaat.
Rekspanning
Belangrijke bouten zijn bijvoorbeeld de wielbouten. Ze zijn
mechanisch geschikt voor oneindig gebruik. De wielbout,
afhankelijk van de fabrikant, is wel driemaal over
gedimensioneerd. De wielbout zal dan ook niet aan rekspanning
worden blootgesteld. Anders is dat bij bijvoorbeeld de
kopbouten van de motor die zijn namelijk wel aan rek
onderhevig en kunnen dat dan ook verdragen. Belangrijk is dan
ook dat de maximale rekspanning niet wordt overschreden.
Wielbouten en moeren
Door roest en invreten van het schroefdraad van de wielbouten
kunnen deze beschadigd raken waardoor het aanhaalmoment niet
gehaald kan worden. In dit geval zullen dus de bouten of
moeren vervangen moeten worden. Sommige hanteren daarom
kopervet maar dat heeft het nadeel dat de bouten na verloop van
tijd los kunnen gaan zitten. Belangrijk is dan ook deze na een
rit nogmaals met een momentsleutel op vastheid te controleren.
Overige bouten en moeren
Wat voor alle bouten en moeren geldt is dat altijd de
voorgeschreven aanhaalmomenten worden toegepast ook al lijkt
dat soms weinig. Gebruik daarom geen andere bouten of moeren
dan die welke normaal voor de Traction zijn voorgeschreven, tenzij de
eigenschappen bekend zijn.
Aanhaalmomenten
Download hier een formulier met de meest voorkomende Aanhaalmomenten
van bouten en moeren van de Traction Avant
Aanhaalmomenten in kgm (Nm = x 10) voor de meest voorkomende
bouten en moeren van de Traction Avant Voorbeeld: 3 kgm = 30
Nm
|

Gebruik voor de
bevestiging van de kop van de motor de voorgeschreven kopbouten
omdat alleen deze de nodige veerkracht bezitten.

Wielbouten van de
Traction Avant zijn er in verschillende lengtematen en zijn wat
de aanhaalmomenten betreft over gedimensioneerd.
M12x125x29mm en M12x125x38,5mm.
Bij moderne wielbouten is vaak het schroefdraad van een
coatinglaag voorzien om roesten tegen te gaan.
|