Home                    Verhalen over techniek
 

Belasten bouten en moeren

Gebruik altijd originele bouten en moeren voor de Traction Avant tenzij de eigenschappen van andere bouten en moeren bekend zijn.


Bouten en moeren vastzetten
Om te zorgen dat bouten en moeren niet vanzelf los gaan zitten zullen deze met een bepaald koppel of momentkracht moeten worden vastgezet. Veelal gebeurt het vastzetten van bouten en moeren met de hand. Wanneer je veel sleutelt, en daardoor ervaring hebt opgebouwd, krijg je daar een beetje gevoel voor. Ondanks de opgedane ervaring is het soms toch beter een momentsleutel te gebruiken, vooral als het om belangrijke bouten en moeren gaat.

Rekspanning
Belangrijke bouten zijn bijvoorbeeld de wielbouten. Ze zijn mechanisch geschikt voor oneindig gebruik. De wielbout, afhankelijk van de fabrikant, is wel driemaal over gedimensioneerd. De wielbout zal dan ook niet aan rekspanning worden blootgesteld. Anders is dat bij bijvoorbeeld de kopbouten van de motor die zijn namelijk wel aan rek onderhevig en kunnen dat dan ook verdragen. Belangrijk is dan ook dat de maximale rekspanning niet wordt overschreden.

Wielbouten en moeren
Door roest en invreten van het schroefdraad van de wielbouten kunnen deze beschadigd raken waardoor het aanhaalmoment niet gehaald kan worden. In dit geval zullen dus de bouten of moeren vervangen moeten worden. Sommige hanteren daarom kopervet maar dat heeft het nadeel dat de bouten na verloop van tijd los kunnen gaan zitten. Belangrijk is dan ook deze na een rit nogmaals met een momentsleutel op vastheid te controleren.

Overige bouten en moeren
Wat voor alle bouten en moeren geldt is dat altijd de voorgeschreven aanhaalmomenten worden toegepast ook al lijkt dat soms weinig. Gebruik daarom geen andere bouten of moeren dan die welke normaal voor de Traction zijn voorgeschreven, tenzij de eigenschappen bekend zijn.

Aanhaalmomenten
Download hier een formulier met de meest voorkomende Aanhaalmomenten van bouten en moeren van de Traction Avant

Aanhaalmomenten in kgm (Nm = x 10) voor de meest voorkomende bouten en moeren van de Traction Avant Voorbeeld: 3 kgm = 30 Nm

 


Gebruik voor de bevestiging van de kop van de motor de voorgeschreven kopbouten omdat alleen deze de nodige veerkracht bezitten.

Wielbouten van de Traction Avant zijn er in verschillende lengtematen en zijn wat de aanhaalmomenten betreft over gedimensioneerd.
M12x125x29mm en M12x125x38,5mm.
Bij moderne wielbouten is vaak het schroefdraad van een coatinglaag voorzien om roesten tegen te gaan.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2017