Bandenspanning
De bandenspanning is een belangrijk gegeven, mits goed
ingesteld, dat voor ons een stukje veiligheid betekent. De
wegligging en dus ook het weggedrag van de auto verbeterd
aanzienlijk wanneer de banden de voorgeschreven bandenspanning
bezitten. Bij een Traction Avant gaat zelfs het sturen lichter
en hebben we minder kracht nodig wanneer we een bocht moeten
nemen. Ook is de bandenspanning voor een groot deel bepalend
voor het benzineverbruik en dat kan behoorlijk oplopen
wanneer deze te laag is. Bij de juiste druk zullen de banden
dus minder snel slijten en gaan ze dan ook langer mee.
Allemaal voordelen wanneer we de banden maar op de juiste druk
houden. Zie het verhaal over "Banden"
voor de juiste bandenspanning. Bandenspanning altijd meten met
koude banden!
Bandenspanningscontrole
De banden hebben de vervelende eigenschap langzaam hun druk te
verliezen. De inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar
buiten. Dit verschijnsel heet met een mooi woord diffusie. Het
is daarom noodzakelijk regelmatig de banden op druk te
controleren. Om een veilig moment in te bouwen waarbij de druk
nog niet te ver is gedaald, is het raadzaam eens per maand deze
controle uit te voeren. Zie ook "Gewoon
lucht of stikstof in je banden?"
gebruiken.
Bandenslijtage
Als de banden eens per maand op druk worden gecontroleerd
kunnen we ook kijken naar het profiel. Ongelijkmatige slijtage
kan o.a. wijzen naar een verkeerde sporing van de wielen of
slechte schokdempers. Bij banden waarbij de bandenspanning te
laag is geweest kunnen de buitenzijden van het loopvlak meer
afgesleten zijn dan het middengedeelte van de band. Verhoging
van de bandenspanning zal geen verandering van het slijtageprofiel geven. De band zal verder gewoon doorslijten met hetzelfde afgesleten profiel. Door tijdige signalering van een
onregelmatige bandenslijtage kan meestal erger worden voorkomen.
Profieldiepte
Nieuw gekochte banden hebben in de meeste gevallen een
profieldiepte van 8mm. Bij slijtage van de band zal altijd de
minst diepe plaats gemeten moeten worden. Deze minimale diepte
is wettelijk voorgeschreven op 1,6mm. en wordt ook bij de APK
stations gehanteerd. Uit veiligheidsoverweging worden door
diverse instanties, zoals bijvoorbeeld bij de ANWB, 2mm
aangehouden als minimum.
Leeftijd
van de banden
Voor de veiligheid wordt, door dezelfde genoemde instanties,
ook een maximale leeftijd gehanteerd van hoe lang banden mee
kunnen gaan. Er wordt dan gesproken over een leeftijd van niet
ouder dan 6 jaar. Dat we als Traction bezitter daar niet
helemaal aan kunnen voldoen zal duidelijk zijn. Het is daarom
dan ook belangrijk te letten op droogtescheurtjes in het
rubber. Deze kunnen niet alleen voorkomen aan de zijkanten van
de band, dicht bij de velg, maar ook tussen de
profielen van het loopvlak.
Banden
beschermen
Hoge temperaturen en banden blootstellen aan direct
zonlicht, hebben invloed op de levensduur van de banden in
verband met uitdrogen ervan en dat is meestal in de
zomermaanden het geval. Het ultra violette licht in
het zonlicht is de grootste boosdoener voor de snelle
veroudering van onze banden. Probeer dan ook altijd iets voor
de banden te plaatsen als deze langdurig aan zonlicht worden
blootgesteld. Sommige bandensprays bieden bescherming tegen
het UV-licht en voorkomen de schadelijke inwerking van
zonlicht. Zet de Traction als het mogelijk is dan ook altijd
in de schaduw of gebruik een hoes of een stuk karton die je
voor de banden kunt plaatsen.
|
De meest
eenvoudige profieldieptemeter als sleutelhanger. De
profieldiepte kan ook opgemeten worden met een gewone
schuifmaat.
Gebruik als het mogelijk is een
bandenspanningsmeter bij een garage of benzinestation. Deze
zijn in het algemeen wat nauwkeuriger dan de
sleutelhangermodelletjes.
Bandenbeschermhoes als bescherming tegen
het schadelijke UV-licht. Een stuk karton kan ook gebruikt
worden.
|