Meten
van bandenspanning
Bandenspanning moet worden gemeten voordat je met de Traction gaat
rijden. De bandenspanning die in officiële documentatie van banden-
en autoproducenten wordt vermeld, is gebaseerd op een
buitentemperatuur van +20°C.
Voor de Traction zijn deze gegevens achterhaald en zijn de waarden van voor
1,2 at en achter 1,4 at niet meer van toepassing. Het heeft deels te
maken met de kwaliteit van het rubber van de band en het wegennet
welke aanmerkelijk verbeterd is.
De bandendruk is nu voor 2,2 atm en achter 2,0 atm bij 20 graden Celsius
gemeten.
Banden op druk
brengen in de winter
-
Als het kouder wordt, zakt de bandenspanning. Als een band
bijvoorbeeld tot 2 bar is opgepompt (29psi) bij 20°C, leest je
misschien maar een spanning af van 1,8 bar (26psi) bij 0°C. Als je
bandenspanning laag is wanneer je dit controleert bij koud weer,
pomp ze dan opnieuw op.
-
Controleer
je de bandenspanning in een warme garage of werkplaats, voeg
dan 0,2 bar (3psi) toe aan de spanning die is aangegeven. Zo zorgt
je ervoor dat je de koude temperatuur compenseert en met de juiste
bandenspanning rijdt.
Controleren van de
bandenspanning
Eén van de belangrijkste factoren die de eigenschappen van een band
bepalen, is de bandenspanning. De bandenspanning dient altijd goed
te zijn, want een te lage bandenspanning heeft veel nadelen:
- het verhoogt je
brandstofgebruik
- het geeft een slecht
weggedrag
- de band slijt
verkeerd
- het geeft een slecht
rijcomfort
- het belast de band
te veel
- het zorgt voor
oververhitting.
Profieldiepte
Voor het afvoeren van vocht, zoals regenwater, is voldoende
profieldiepte op de band van levensbelang. Bij een nat wegdek geldt:
hoe meer profiel er op een band zit, hoe meer en hoe beter het water
afgevoerd kan worden. Je hebt dan veel meer grip op de weg en een
kortere remweg. Kortom: veel meer veiligheid voor jezelf, je passagiers
en je medeweggebruikers. Laat daarom de profieldiepte van je banden
regelmatig controleren bij een bandenspecialist. Verkeersveiligheid-organisaties adviseren de banden bij 2.0
millimeter te vervangen. Als zuinige Traction liefhebber zou
ik niet lager gaan dan 1,4 mm. profieldiepte terwijl de wet zegt dat
overal profiel aanwezig moet zijn maar er niet bij vertellen hoeveel
dat is!!
Bandgegevens
Michelin 165R400
165 is de breedte van de band in mm en is in werkelijkheid 162mm.
De R staat voor het bandtype en dat is dan radiaalconstructie.
De 400 aanduiding is de doorsnede van de velg in mm.
Overige informatie, zoals die op moderne banden voorkomt, ontbreekt.
Bandenspanning
- Voor
2,2 atm.
- Achter
2,0 atm.
- Reserve 2,2 atm
DOT codering
Soms zien we nog de DOT (Departement Of Transport, het Amerikaanse
Ministerie van Transport) aanduiding waaruit het productiejaar herlijd kan worden. Voor het jaar 2000 bestond de code uit 3 cijfers
waarvan de eerste twee de productieweek waren en de laatste het
productiejaar.
|
Ouderdom Banden:
Na verloop van tijd komen in de banden droogtescheurtjes die in het
begin nog vrij onschuldig zijn. Bij de APK- keuring wordt dan ook
gekeken of deze droogtescheurtjes niet te diep zijn. Zolang je het
canvas niet kunt zien, is alles nog goed en wordt de band niet
afgekeurd.
In het loopvlak komen tussen de profielen ook na verloop van tijd
droogtescheurtjes en deze zijn moeilijker te controleren. Wanneer
deze scheurtjes doorlopen naar de bewapening in het loopvlak dan
moet je oppassen. De staaldraadstrengen die in het loopvlak zijn in gevulkaniseerd
gaan roesten en verzwakken het loopvlak in ernstige
mate. Het gevolg kan een klapband zijn. Op de
foto's zien we het resultaat van zo'n klapband.
Bekijk een band altijd zeer zorgvuldig en neem geen risico voor wat
betreft de droogtescheurtjes.
Het typische michelin X profiel met de code aanduiding 165R400 X.
|