Home               Wielen overzicht
 

      Banden

Banden vertonen na verloop van tijd droogtescheurtjes en niet alleen aan de zijkant maar ook in het loopvlak tussen de profielen. Deze worden minder makkelijk waargenomen maar zijn des te gevaarlijker!

Meten van bandenspanning
Bandenspanning moet worden gemeten voordat je met de Traction gaat rijden. De bandenspanning die in officiële documentatie van banden- en autoproducenten wordt vermeld, is gebaseerd op een buitentemperatuur van +20°C.
Voor de Traction zijn deze gegevens achterhaald en zijn de waarden van voor 1,2 at en achter 1,4 at niet meer van toepassing. Het heeft deels te maken met de kwaliteit van het rubber van de band en het wegennet welke aanmerkelijk verbeterd is.
De bandendruk is nu voor 2,2 atm en achter 2,0 atm bij 20 graden Celsius gemeten.

Banden op druk brengen in de winter


  • Als het kouder wordt, zakt de bandenspanning. Als een band bijvoorbeeld tot 2 bar is opgepompt (29psi) bij 20°C, leest je misschien maar een spanning af van 1,8 bar (26psi) bij 0°C. Als je bandenspanning laag is wanneer je dit controleert bij koud weer, pomp ze dan opnieuw op.

  • Controleer je de  bandenspanning in een warme garage of werkplaats, voeg dan 0,2 bar (3psi) toe aan de spanning die is aangegeven. Zo zorgt je ervoor dat je de koude temperatuur compenseert en met de juiste bandenspanning rijdt.

Controleren van de bandenspanning
Eén van de belangrijkste factoren die de eigenschappen van een band bepalen, is de bandenspanning. De bandenspanning dient altijd goed te zijn, want een te lage bandenspanning heeft veel nadelen:

  • het verhoogt je brandstofgebruik
  • het geeft een slecht weggedrag
  • de band slijt verkeerd
  • het geeft een slecht rijcomfort
  • het belast de band te veel
  • het zorgt voor oververhitting.

Profieldiepte
Voor het afvoeren van vocht, zoals regenwater, is voldoende profieldiepte op de band van levensbelang. Bij een nat wegdek geldt: hoe meer profiel er op een band zit, hoe meer en hoe beter het water afgevoerd kan worden. Je hebt dan veel meer grip op de weg en een kortere remweg. Kortom: veel meer veiligheid voor jezelf, je passagiers en je medeweggebruikers. Laat daarom de profieldiepte van je banden regelmatig controleren bij een bandenspecialist. Verkeersveiligheid-organisaties adviseren de banden bij 2.0 millimeter te vervangen. Als zuinige Traction liefhebber zou ik niet lager gaan dan 1,4 mm. profieldiepte terwijl de wet zegt dat overal profiel aanwezig moet zijn maar er niet bij vertellen hoeveel dat is!!

Bandgegevens 
Michelin 165R400
165 is de breedte van de band in mm en is in werkelijkheid 162mm.
De R staat voor het bandtype en dat is dan radiaalconstructie.
De 400 aanduiding is de doorsnede van de velg in mm.
Overige informatie, zoals die op moderne banden voorkomt, ontbreekt.

Bandenspanning

  • Voor      2,2 atm.
  • Achter   2,0 atm.
  • Reserve 2,2 atm

DOT codering
Soms zien we nog de DOT (Departement Of Transport, het Amerikaanse Ministerie van Transport) aanduiding waaruit het productiejaar herlijd kan worden. Voor het jaar 2000 bestond de code uit 3 cijfers waarvan de eerste twee de productieweek waren en de laatste het productiejaar.


Ouderdom Banden:
Na verloop van tijd komen in de banden droogtescheurtjes die in het begin nog vrij onschuldig zijn. Bij de APK- keuring wordt dan ook gekeken of deze droogtescheurtjes niet te diep zijn. Zolang je het canvas niet kunt zien,  is alles nog goed en wordt de band niet afgekeurd.


In het loopvlak komen tussen de profielen ook na verloop van tijd droogtescheurtjes en deze zijn moeilijker te controleren. Wanneer deze scheurtjes doorlopen naar de bewapening in het loopvlak dan moet je oppassen. De staaldraadstrengen die in het loopvlak zijn in gevulkaniseerd gaan roesten en verzwakken het loopvlak in ernstige mate. Het gevolg kan een klapband zijn. Op de foto's zien we het resultaat van zo'n klapband. 
Bekijk een band altijd zeer zorgvuldig en neem geen risico voor wat betreft de droogtescheurtjes.



Het typische michelin X profiel met de code aanduiding 165R400 X.

Opmerking
Door middel van de DOT codering kan dus makkelijk de levensduur van een band bepaald worden. Dat is dus het productiejaar plus de gebruiksduur van de band. Dat is in alle gevallen plus 6 jaar. In de praktijk wordt hier wel eens van afgeweken en dat is dan weer afhankelijk van hoe een band er dan nog uitziet. Net als bij een accu slijt een band ook als hij niet gebruikt wordt.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 15-09-2018