Home                     Verhalen over techniek     

 
 
Het rijden op autogas


Besparen op brandstofkosten:
Het benzineverbruik van een Traction Avant is niet bepaald zuinig te noemen in vergelijking met de huidige moderne automobielen. En gezien de maatschappelijke ontwikkelingen kunnen we gerust aannemen dat de benzineprijzen alleen maar zullen stijgen want sinds de ontwikkeling van de automobiel is het niet anders geweest en daar zal in de toekomst weinig verandering in komen. Met de slechte economie en de verwachte bezuinigingen in het vooruitzicht zal het voor veel Traction bezitters steeds moeilijker worden om gebruik te maken van de Traction. Willen we de auto in topconditie houden zijn de kosten voor onderhoud maar ook voor reparatie stevige uitgaven. Daar komt ook nog de kostenpost benzine bij die een steeds groter aandeel vormt in het totale kostenplaatje. Dat is  jammer,  want we willen toch plezier blijven beleven aan onze Traction.
Op het onderhoud van de Traction kunnen we niet bezuinigen en dat heeft deels ook te maken met de veiligheid. We weten ook dat een oldtimer meer kosten heeft aan onderhoud en reparatie dan een gemiddelde hedendaagse auto. Waar we wel verandering in kunnen brengen zijn onze brandstofuitgaven!  Niet dat we ergens goedkopere benzine kunnen krijgen maar we kunnen wel denken om op gas te gaan rijden. Denk niet meteen dan is mijn Traction  niet meer origineel want dat is niet helemaal het geval. Om van orginaliteit te spreken moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. 

Gasdrukregelaar of verdamper. De rode kraan op de foto is in principe niet noodzakelijk.
Het belangrijkste is dat de carrosserie, de motor en de versnellingsbak bij elkaar horen, hetgeen is terug te vinden in de serienummers. Elke afwijking hierin is dus niet meer origineel te noemen. Andere kleine wijzigingen spelen hierin geen rol. Met dit gegeven in ons achterhoofd kunnen we met een gerust hart een gasinstallatie plaatsen zonder van de originaliteit van onze Traction af te hoeven wijken. Niet dat we nu masaal op autogas moeten over gaan, maar het is het overwegen waard. De kosten die we kunnen besparen zijn behoorlijk te noemen als we zien dat een litertje autogas ongeveer 50 eurocent kost. Als we uitgaan van een gastank van 40 liter netto, zal dat bij elke tankbeurt een besparing opleveren van 40 Euro in vergelijking met de aanschaf van dezelfde hoeveelheid  benzine. Dat voordeel staat niet alleen, want we hebben ook minder verontreiniging van onze motorolie en dus ook minder slijtage. Het starten gaat ook meestal beter omdat de brandstof al in gasvorm wordt aangevoerd. Om op gas te kunnen rijden moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Ook krijgen we te maken met een aantal beperkingen van onze Traction Avant. We zullen ze een voor een doornemen.
Voor de verdamper is een afschermplaat gemonteerd met de zelfde functie als de afschermplaat voor de carburateur.


Benodigheden voor een gasinstallatie:

1
    Gastank met voldoende inhoud
2    Verdamper ofwel gasdrukregelaar
3    Carburateur (tussenstuk)
4    Beschermde koperen leiding met wat bevestigingmateriaal.
5    Schakelaar met enkele elektrische kleppen, zekering  en wat 
      bedrading.
6    Een kleine aanpassing in het koelingssysteem zoals waterslangen,
      koppelstukken en slangklemmen.
7    Vulnippel.
8    Gastoevoerregelaar

Het lijkt heel wat, maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. De inbouw van de gasinstallatie kunnen we het beste door een bekend LPG installatie inbouwstation laten uitvoeren.


Een goed gevulde bagageruimte.

Voorwaarden waaraan moet worden voldaan:
Zoals we weten is de Traction Avant uitgevoerd met een gietijzeren kop die normaal alleen geschikt is voor het rijden op benzine. Besluiten we om op gas te gaan rijden, dan zullen we de kop moeten aanpassen. Door het plaatsen van hard stalen klepzetels kunnen we niet alleen rijden op normale benzine zoals Euro loodvrij maar ook op gas. De meeste onder ons hebben waarschijnlijk deze verandering al laten uitvoeren in verband met het rijden op Euro 95. In dit geval behoeft er verder niets te worden veranderd. Zorg dat het koelingssysteem in orde is als we op autogas gaan rijden. Denk hier niet te lichtzinnig over! 
Beperkingen van de Traction Avant:
De grootste verandering is dat we de bagageruimte grotendeels moeten opofferen aan de gastank. Verder moeten we rekening houden met een meerverbruik in de branstof, ongerveer 10%, dit in verband met de lagere callorische waarden van LPG (Liquefied Petroleum Gas).
Ook onze rijstijl zullen we iets moeten aanpassen, dit in verband met de iets hogere motortemperaturen. Het voluitrijden met de Traction Avant zou ik daarom ontraden. 
De aanschaf van de gasinstallatie:
Er bestaan verschillende type gasinstallatie en meestal ook nog aangepast aan het type en merk auto.  Voor ons komt het eenvoudigste type in aanmerking en die voldoet uitstekend. De bediening hiervan is simpel te noemen en bestaat uit een schakelaar met drie standen. De aanschafprijs is sterk afhankelijk van de onderdelen die aangeschaft worden, gebruikt of nieuw. De verdamper kun je beter nieuw kopen wil je op korte termijn geen problemen krijgen. Hij is namelijk aan slijtage onderhevig afhankelijk van het gebruik.

3 standen schakelaar
G3 gasinstallatie:
Tegenwoordige auto’s vanaf bouwjaar 1997 of later zijn uitgerust met een G3 installatie. Auto’s van voor 1994 zijn in techniisch opzicht niet geschikt voor de inbouw van een LPG G3 installatie. Een G3 installatie is een gecertificeerde LPG-installatie, die dankzij het gebruik van moderne technologie aan bepaalde emissie-eisen vodoet.
Bijdrage aan het milieu:
Een auto op gas is bovendien veel milieuvriendelijker dan een auto op benzine. Het levert niet alleen een fikse besparing op in de brandstofkosten, maar je levert ook een bijdrage aan de verbetering van het milieu en de luchtkwaliteit.
Onderhoud gasinstallatie:
De gasinstallatie vergt geen speciaal onderhoud alleen zal bij een nieuwe installatie geexperimenteerd moeten worden met de stand van de gastoevoerregelaar voor een zuiniger verbruik. In de meeste gevallen is dat niet nodig maar in de praktijk valt hier soms nog iets aan te verbeteren. Voor wat betreft de klepspeling kunnen we de waarden aanhouden die in het instructieboekje staat omschreven. De controle hierop zou vooral in het begin wat frequenter kunnen plaatsvinden om te zien of er niet teveel verloop in is.

Gastoevoerregelaar


Korte verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven door 
Ben E Kulsdom.

Naar boven





                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015