Levensduur antivries
Er komt een moment dat je wilt weten hoe het staat met de
vorstbeveiliging van je koelsysteem. Het wordt wel eens vergeten
omdat het vaak jaren duurt voordat dopes en dus de vorstbeveiliging
op zijn einde loopt. Sommige soorten antivries kunnen soms wel meer
dan 60.000 kilometer meegaan en dat betekent voor een Traction bijna
levenslang. Eenmaal het koelsysteem gevuld met nieuwe antivries en
je hebt er geen omkijken meer naar. In mijn Traction de ervaring
opgedaan dat na ongeveer 20 jaar gebruik deze nog niet vervangen is
en bij een meting had deze een vorstbeveiliging van ruim 30 Graden
Celcius.
Omstandigheden
bepalen levensduur antivries
Zoals aangegeven kan de levensduur bepaald worden door het aantal
gereden kilometers maar ook de tijd speelt een rol. Maar wat nog
belangrijker is is de temperatuur die de koelvloeistof aanneemt bij
elke rit. Het op temperatuur brengen bepaald namelijk de veroudering
van de koelvloeistof en dus de levensduur. Gezien dit gegeven kan
dus de koelvloeistof veel langer meegaan dan wat soms op de
verpakking vermeld staat.
Antivriestester aanschaffen
Omdat we na verloop van tijd toch willen weten hoe het gesteld is
met de vorstbeveiliging zal deze gemeten moeten worden. Nu zijn er
veel soorten antivriestesters te krijgen voor weinig geld
maar er zijn er ook hele dure bij. Veel van die goedkope types hebben
vaak een kleine schaalverdeling waardoor de aflezing lastig is en
daardoor ook onnauwkeurig.
Voor een dure antivriestester hoeven we ook niet te kiezen
omdat het gebruik te weinig is voor ons doel. Daarom de keuze van
een antivriestester die betaalbaar is met ook nog een ingebouwde
temperatuurcorrectie. Hij is wat de constructie en vorm betreft te
vergelijken met een accuzuurtester.
Type en
gebruik van de antivriestester
Na lang zoeken kwam het model Gefo Coldamat 5100 naar voren die aan
mijn voorwaarden voldeed. De koelvloeistof wordt met een rubberen
balg opgezogen en daarna wordt gekeken op welke letter het vloeistofniveau komt. De drijver in de glazen buis moet wel ongehinderd
kunnen bewegen. Dan wordt er gekeken naar de temperatuurmeter die op
de glazen buis zit. Dit niveau wordt aangehouden voor een correctietabel
die onderin de glazen buis is aangebracht. Het kruispunt van de
temperatuurmeter en de gevonden letter geeft de vorstbeveiliging aan
die vrij nauwkeurig is. De koelvloeistof kan zowel bij koude als bij
warme motor gemeten worden tussen de 2 en 74 graden Celsius.
De keuze van
de antivriestester
Bepaal zelf het model of type antivriestester die je het meest
aanspreekt. Zie mijn keuze antivriestester ook als een aanbeveling.
Opmerking
Na de koelvloeistofmeting kun je als geheugensteuntje een sticker
met daarop de meetdatum vermeld op de radiator plakken.
|

Bij een vrijhangende
drijver zien we dat het antivries niveau bij pijl H uitkomt.
Bij pijl rechts zien we
de temperatuuraanduiding. Als we deze horizontale witte balk volgen
dan komen we uit bij de verticaal gemeten H. Het kruispunt geeft
de vorstbeveiliging aan en dat is dan 28 Graden Celcius.
|