Teer
en nog eens teer
Wanneer we restaureren of opknappen, komen we ook grote hoeveelheden
teer tegen waarmee bekleding en isolatiemateriaal is vastgeplakt.
Ook aan de binnenzijde van de deuren vinden we teer. Waar eigenlijk
niet? De keuze om teer te gebruiken is tweeledig. In de eeste plaats
om stoffen, bekleding en isolatiemateriaal vast te plakken en
ten tweede om te ontdreunen. Dit zien we hoofdzakelijk terug bij
deuren en motorkap. Omdat dit materiaal teer uitdroogd en verhard,
vooral onder de motorkap, kan het heel makkelijk gebeuren dat dit
loslaat. Op andere toegepaste teerdelen kan makkelijk roest
optreden op plaatsen waar de hechting niet zo sterk is en dat zien
we terug in de spatborden.
Andere middelen
Omdat het gebruik van teer in deze tijd wat problemen kan opleveren
voor wat de verwerking ervan betreft, zullen we naar modernere
middelen moeten omzien en dat geldt dan hoofdzakelijk voor de
onderzijde van de carrosserie en spatborden. Voor verlijming van
isolatiemateriaal kunnen we gebruik maken van diverse
lijmproducten.
Anti-dreunplaten
Er is ook een alternatief voor teer als antidreunmiddel, die op een eenvoudige manier aangebracht
kan worden. Het zijn
platen van bitumen, dus ook van teer, maar nu beter aan te brengen
en te verwerken met aan een zijde een plakkant. Toe te passen in
deuren, onderzijde motorkap en binnenzijde vloer. Het isoleert niet
alleen maar het ontdreund ook. Omdat de carrosserie niet overal symmetrisch is kan de
anti dreunplaat met een kleermakersschaar in
model geknipt worden. Op deze manier kan elke ronding gevolgd
worden.
Voorverwarmen
Bij golvingen in de carrosserie of als de omgevingstemperatuur wat laag is
kunnen de platen met een
föhn iets verwarmd worden om het verwerken hiervan te
vergemakkelijken. Ook als je de plaat wilt knippen, met grote
schaar, is het verwarmen aan te bevelen omdat ze bij lage
temperaturen makkelijk
kunnen breken
Plak altijd iets van een opstaande
kant af
Wanneer je de binnenzijde bodemplaat wilt bekleden met deze
anti-dreunplaat is het beter iets van de opstaande
kanten af te plakken. Een paar centimeters van de zijkanten
afblijven is voldoende. Zo kan eventuele roest later makkelijker
worden behandeld.
Markeer
de plaats van de anti-dreunplaat
Voordat je wilt plakken moet er eerst een folielaag weggenomen worden
en de plaats waar de anti-dreun plaat moet komen, worden
afgetekend. Daarna, als de de anti dreunplaat wordt aangebracht, is verschuiven
niet meer mogelijk. Goed aandrukken is nog nodig om antidreunplaat de
ondergrond goed te laten volgen en om de hechting te vegroten.
Waar aan te brengen
Anti-dreunplaten worden meestal aangebracht aan de binnenzijde van
de deuren, motorkap en de binnenzijde van de bodemplaat. Ook het
schutboard kan hiermee aan de binnenzijde bekleed worden. Daar overheen
wordt meestal het vilt aangebracht zoals dat gebruikelijk is bij een
Traction.
Het verschil
in geluid
Normaal klinkt een deur ,wanneer hij dicht gedaan wordt, erg
blikkerig. Door toepassing van antidreunmateriaal klinkt dezelfde
deur, bij wijze van spreken, als een kluisdeur van een bank. We
horen dus duidelijk het verschil tussen het wel of niet aanwezig
zijn van ontdreunigsmateriaal. Dit verschil is op alle toegepaste
onderdelen merkbaar.
Soorten
en maten
Anti-dreunplaten zijn zelfklevend en in verschillende afmetingen
verkrijgbaar, afhankelijk van leverancier.
|

Het
aanbrengen kan het beste door de antidreunplaat iets te verwarmen
met een heatgun of verfstripper. Op deze manier kunnen de rondingen
makkelijker gevolgd worden. Het plakken gaat dan ook makkelijker.

Een folie
beschermt de plakkant van de anti-dreunplaat en zal voor gebruik
eerst verwijderd moeten worden.

Anti-dreunplaat
onder de motorkap van een Traction aangebracht. Deze is bestand
tegen hoge temperaturen en zal ook onder deze omstandigheden niet
loslaten.
|