De oude blauwe handremkabel was voorzien van een vetnippel, die men
tevergeefs zoekt bij het nieuwe type. Ook hier weer een
tekortkoming van een nieuw onderdeel. Men kan dan de buitenkabel
proberen te vullen met vet voordat de binnenkabel erin geschoven
wordt. Dit gaat wel, maar het onderhoud daarna is praktisch
onmogelijk. Gebruik in ieder geval watervast vet met een grote
viscositeit.
|
Wanneer
alles honderd procent moet worden, zal men tot op het bot moeten
gaan zoals dat heet. Er is veel
te ontroesten en schoon te maken en wanneer alles weer netjes
eruit ziet kunnen we beter meteen nieuwe onderdelen monteren zoals
lagers en afdichtingsringen. De kosten vallen wel mee, omdat het
meestal om standaard maatgevingen gaat en deze nog gemakkelijk te
verkrijgen zijn. |
Remcilinders
moet men honen, ook als ze er nog goed uitzien, het is trouwens
een kleine moeite. Hoongereedschap
is in diverse maatgevingen te koop en bij het honen moet wat
remvloeistof gebruikt worden ter smering en om het slijpsel af te
voeren. Wees hier dus niet zuinig mee!
Zie ook "Wat is Honen?"
|

Bij het honen kunnen we een gewone boormachine gebruiken, waarbij de
hoonsteentjes een axiale beweging moeten maken. Het heen en weer
bewegen van de hoonsteentjes moet met een rustige beweging
uitgevoerd worden, ook het toerental van de boormachine moet niet
al te hoog zijn. De krasjes die de hoonsteentjes maken moeten dus
kruislings aangebracht worden. Na afloop van de hoonbewerking
worden al draaiend de hoonsteentjes er uitgenomen. |

Altijd
bij revisie van de remcilinder de cupjes vervangen. Bij het weer
in elkaar zetten van de remcilinder wordt speciaal vet gebruikt
die voor dit doel is ontwikkeld. Dit vet voorkomt corrosie en het
vastzitten van de cupjes tijdens opslag of bij lang niet
gebruiken. De
remankerplaat kent diverse instellingen, wat alleen met speciaal
gereedschap weer in te stellen is. De schuivende delen altijd
licht invetten met kopervet. Splitpennen voor de borging altijd
vervangen door nieuwe, eventueel door roestvaste exemplaren. |