Slechte
plaats accu
De meeste accuproblemen zijn terug te voeren door te weinig aandacht
die deze krijgt. Daarbij komt nog dat de plaats van de accu niet
bepaald uitnodigt deze er even uit te nemen wat voor het onderhoud
wel zo handig zou zijn. Om de accu te kunnen verwijderen zullen eerst
de beide motorkaphelften moeten worden verwijderd. Door deze
onhandige constructie wordt dit als een obstakel gezien waardoor de
accu eerder op de plaats zal worden gelaten dan dat hij eruit wordt
genomen.
Consequenties
van geen onderhoud
Door uitstel of het niet of goed uitvoeren van onderhoud kunnen
diverse problemen optreden.
-
Langdurige
zelfontlading door stalling van de Traction. Deze zelfontlading
is afhankelijk van de leeftijd van de accu en ook van de
kwaliteit van de accuplaten. Het veroorzaakt, als de
zelfontlading lang genoeg duurt een veroudering van de accu. Hij
gaat dan minder lang mee!
-
Het
achterwege laten van direct laden na een langdurige startpoging.
Sulfateren en dus capaciteitverlies wordt in gang gezet.
-
Wanneer
regelmatig de accu onvoldoende geladen wordt versneld de
veroudering en verminderd de capaciteit. Bijvoorbeeld door een
langdurige startpoging met daarna een kort ritje. Zelfs als de rit
lang genoeg zou zijn dan hebben we de invloeden van de
temperatuur nog. Is deze laag dan accepteert de accu moeilijk
lading van de dynamo of acculader.
- Een te laag
vloeistofniveau geeft niet alleen capaciteitsverlies maar ook
blijvende schade.
Beste keuze?
Door de onhandige plaats van de 6 Volt accu en de technische
ontwikkeling die achter is gebleven, kunnen we stellen dat bij
vergelijk met een moderne 12 Volt accu, deze in het nadeel is. Omdat
de Traction in de meeste gevallen niet dagelijks gebruikt wordt,
wordt het nadeel alleen nog maar versterkt.
De 12 Volt accu zal beter in staat zijn, door zijn mindere
zelfontlading, bij een wat langere stilstand van de Traction nog
voldoende energie te behouden zonder hiervan direct schade te ondervinden.
Ook hier zijn er grenzen te stellen. Zie "onderhoud accu in de
wintermaanden".
Zou eigenlijk een keuze naar een 12 Volt installatie niet het
overwegen waard zijn? Dat een keuze maken niet eenvoudig is zal
duidelijk zijn en menige Tractionist denkt meteen aan originaliteit
wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen.
Eenvoudiger onderhoud
Omdat bij een keuze voor een 12 Volt installatie de aandacht voor de
accu niet meer de hoogste prioriteit hoeft te hebben komt ook de
noodzaak voor het verwijderen van de motorkap te vervallen. Door het
gebruik van een moderne acculader wordt nog meer werk uit handen
genomen en wordt het onderhoud van de accu wel heel erg eenvoudig.
Deze accu's zijn ook nog onderhoudsvrij (geen vuldoppen) en er hoeft
dus ook geen "water" bijgevuld te worden. Voor de meeste
mensen een uitkomst en zeker als je er praktisch gezien, wat het
onderhoud betreft, niet veel aandacht aan kan geven.
Levensduur van
de accu
Bij voldoende onderhoud hoeft een 6 Volt accu niet veel onder te
doen in vergelijk met een 12 Volt accu. De leeftijd schommelt zo'n
beetje tussen de 4 en 6 jaar voor beide types en is grotendeels
afhankelijk van het gebruik. Opmerkelijk is dat bij dagelijks
gebruik, ofwel regelmatig gebruik van de auto, de accu langer meegaat.
Zo is er ook een bekende uitdrukking die mensen wel eens hanteren
"rust roest" en dat betekent dat wanneer je niets doet je
vermogen achteruit gaat. Deze uitdrukking is ook min of meer voor
accu's van toepassing. Als hij dus weinig gebruikt wordt gaat zijn
capaciteit achteruit en gaat de accu dus ook minder lang mee.
|

Accu's van deze
constructies hebben enkele onhebbelijkheden en dat is dat ze onder
andere meer
aandacht nodig hebben dan de tegenwoordige moderne 12 Volt accu's.
Zelfontlading is een van de grote boosdoeners ervan en dat geeft blijvende
schade als deze te lang aanhoudt!

Door deze
motorkapconstructie wordt het verwijderen van de accu een
handicap. Door een krappe garageruimte wordt dit nog versterkt
daarbij heb je ook nog een helper nodig die je niet altijd bij de
hand heb.
Deze motorkapuithouder
vereist wat handigheid bij het loskoppelen. Alles bij elkaar genomen toch wel
lastig vandaar dat de meeste mensen de accu gewoon laten
zitten.
|
Accu
verschillen
Accu's kunnen niet alleen in spanning verschillen maar ook in
capaciteit. 6Volt accu's hebben bijna altijd een dikwandige
behuizing waardoor er, in vergelijk met een 12 Volt accu met dezelfde afmetingen, op minder capaciteit gerekend moet worden. Een 12
Volt is door zijn dunnere accubak dus in het voordeel omdat er
grotere accuplaten in passen en daardoor de capaciteit toeneemt.
Zeker een voordeel in de wintermaanden waarbij meer capaciteit beter
starten betekent. Ook in verkrijgbaarheid en prijzen zijn er
verschillen en dat is dan ook niet zo verwonderlijk. 12 Volt accu's
koop je bij wijze van spreken op de hoek van de straat terwijl voor
een 6 Volt accu toch wel wat meer moeite moet worden gedaan.
De keuze 12
Volt accu of toch maar bij een van 6 Volt blijven?
Als dit verhaal je moet overtuigen om toch maar over te stappen naar
een 12 Volt installatie dan is dat niet de bedoeling. De keuze is
een persoonlijke en dat betekent dat wanneer de voorkeur uitgaat
naar de 6 Volt installatie er ook het extra werk bij hoort zodat
accuproblemen niet vaker hoeven voor te komen als bij een 12 Volt
systeem.
Opmerking
Dit verhaal is ontstaan door de grote belangstelling over de accu en
de problemen die hiermee samenhangen. Niet iedereen heeft de
mogelijkheden de accu de juiste aandacht te geven vandaar de
geopperde mogelijkheden die er zijn om van het probleem af te komen.
|