Home                     Algemeen overzicht        
 

Terugkerende accuproblemen
Voor sommige Traction gebruikers?

Door omstandigheden hebben sommige accu's meer zorg en aandacht nodig. De levensduur van de accu is hier sterk van afhankelijk.


Slechte plaats accu
De meeste accuproblemen zijn terug te voeren door te weinig aandacht die deze krijgt. Daarbij komt nog dat de plaats van de accu niet bepaald uitnodigt deze er even uit te nemen wat voor het onderhoud wel zo handig zou zijn. Om de accu te kunnen verwijderen zullen eerst de beide motorkaphelften moeten worden verwijderd. Door deze onhandige constructie wordt dit als een obstakel gezien waardoor de accu eerder op de plaats zal worden gelaten dan dat hij eruit wordt genomen.

Consequenties van geen onderhoud
Door uitstel of het niet of goed uitvoeren van onderhoud kunnen diverse problemen optreden.

  1. Langdurige zelfontlading door stalling van de Traction. Deze zelfontlading is afhankelijk van de leeftijd van de accu en ook van de kwaliteit van de accuplaten. Het veroorzaakt, als de zelfontlading lang genoeg duurt een veroudering van de accu. Hij gaat dan minder lang mee!

  2. Het achterwege laten van direct laden na een langdurige startpoging. Sulfateren en dus capaciteitverlies wordt in gang gezet.

  3. Wanneer regelmatig de accu onvoldoende geladen wordt versneld de veroudering en verminderd de capaciteit. Bijvoorbeeld door een langdurige startpoging met daarna een kort ritje. Zelfs als de rit lang genoeg zou zijn dan hebben we de invloeden van de temperatuur nog. Is deze laag dan accepteert de accu moeilijk lading van de dynamo of acculader.

  4. Een te laag vloeistofniveau geeft niet alleen capaciteitsverlies maar ook blijvende schade.

Beste keuze?
Door de onhandige plaats van de 6 Volt accu en de technische ontwikkeling die achter is gebleven, kunnen we stellen dat bij vergelijk met een moderne 12 Volt accu, deze in het nadeel is. Omdat de Traction in de meeste gevallen niet dagelijks gebruikt wordt, wordt het nadeel alleen nog maar versterkt.
De 12 Volt accu zal beter in staat zijn, door zijn mindere zelfontlading, bij een wat langere stilstand van de Traction nog voldoende energie te behouden zonder hiervan direct schade te ondervinden. Ook hier zijn er grenzen te stellen. Zie "
onderhoud accu in de wintermaanden".
Zou eigenlijk een keuze naar een 12 Volt installatie niet het overwegen waard zijn? Dat een keuze maken niet eenvoudig is zal duidelijk zijn en menige Tractionist denkt meteen aan originaliteit wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen.

Eenvoudiger onderhoud
Omdat bij een keuze voor een 12 Volt installatie de aandacht voor de accu niet meer de hoogste prioriteit hoeft te hebben komt ook de noodzaak voor het verwijderen van de motorkap te vervallen. Door het gebruik van een moderne acculader wordt nog meer werk uit handen genomen en wordt het onderhoud van de accu wel heel erg eenvoudig. Deze accu's zijn ook nog onderhoudsvrij (geen vuldoppen) en er hoeft dus ook geen "water" bijgevuld te worden. Voor de meeste mensen een uitkomst en zeker als je er praktisch gezien, wat het onderhoud betreft, niet veel aandacht aan kan geven.

Levensduur van de accu
Bij voldoende onderhoud hoeft een 6 Volt accu niet veel onder te doen in vergelijk met een 12 Volt accu. De leeftijd schommelt zo'n beetje tussen de 4 en 6 jaar voor beide types en is grotendeels afhankelijk van het gebruik. Opmerkelijk is dat bij dagelijks gebruik, ofwel regelmatig gebruik van de auto, de accu langer meegaat. Zo is er ook een bekende uitdrukking die mensen wel eens hanteren "rust roest" en dat betekent dat wanneer je niets doet je vermogen achteruit gaat. Deze uitdrukking is ook min of meer voor accu's van toepassing. Als hij dus weinig gebruikt wordt gaat zijn capaciteit achteruit en gaat de accu dus ook minder lang mee.



Accu's van deze constructies hebben enkele onhebbelijkheden en dat is dat ze onder andere meer aandacht nodig hebben dan de tegenwoordige moderne 12 Volt accu's. Zelfontlading is een van de grote boosdoeners ervan en dat geeft blijvende schade als deze te lang aanhoudt!



Door deze motorkapconstructie wordt het verwijderen van de accu een handicap. Door een krappe garageruimte wordt dit nog versterkt daarbij heb je ook nog een helper nodig die je niet altijd bij de hand heb.



Deze motorkapuithouder vereist wat handigheid bij het loskoppelen. Alles bij elkaar genomen toch wel lastig vandaar dat de meeste mensen de accu gewoon laten zitten.

Accu verschillen
Accu's kunnen niet alleen in spanning verschillen maar ook in capaciteit. 6Volt accu's hebben bijna altijd een dikwandige behuizing waardoor er, in vergelijk met een 12 Volt accu met dezelfde afmetingen, op minder capaciteit gerekend moet worden. Een 12 Volt is door zijn dunnere accubak dus in het voordeel omdat er grotere accuplaten in passen en daardoor de capaciteit toeneemt. Zeker een voordeel in de wintermaanden waarbij meer capaciteit beter starten betekent. Ook in verkrijgbaarheid en prijzen zijn er verschillen en dat is dan ook niet zo verwonderlijk. 12 Volt accu's koop je bij wijze van spreken op de hoek van de straat terwijl voor een 6 Volt accu toch wel wat meer moeite moet worden gedaan. 

De keuze 12 Volt accu of toch maar bij een van 6 Volt blijven? 
Als dit verhaal je moet overtuigen om toch maar over te stappen naar een 12 Volt installatie dan is dat niet de bedoeling. De keuze is een persoonlijke en dat betekent dat wanneer de voorkeur uitgaat naar de 6 Volt installatie er ook het extra werk bij hoort zodat accuproblemen niet vaker hoeven voor te komen als bij een 12 Volt systeem.

Opmerking
Dit verhaal is ontstaan door de grote belangstelling over de accu en de problemen die hiermee samenhangen. Niet iedereen heeft de mogelijkheden de accu de juiste aandacht te geven vandaar de geopperde mogelijkheden die er zijn om van het probleem af te komen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 24-06-2015