Laadhulp
We zien
het wel vaker dat een externe accu als laadhulp wordt gebruikt.
Voor ipad, tablet en telefoons kan je zogenaamde powerboosters
aanschaffen. Het zijn energiebronnen, accu's dus, die bij een
energietekort van b.v. de telefoon deze weer van nieuwe energie
(stroom) kan voorzien zonder gebruik te hoeven maken van het
lichtnet.
Accu
laden
Ook voor de Traction accu kunnen we hetzelfde principe hanteren vooral
als de Traction aan het einde van het seizoen de stalling in
gaat. Vaak is er geen stroomaansluiting voorhanden om de accu te
laden. Het is daarom belangrijk om de zelfontlading van de accu,
tijdens de winterperiode of langdurige stalling, ongedaan te
kunnen maken. De accu moet in ieder geval in topconditie zijn
als we deze in het voorjaar weer willen gebruiken.
Mogelijkheden
van acculaden
Niet iedereen is in staat om op een eenvoudige manier de accu
geladen te houden. Op regelmatige tijden de accu laden met
behulp van de dynamo van de motor is een mogelijkheid. Zie
"Accu
bepaalt onderhoud tijdens winterstalling".
Misschien
een ritje bij mooi weer zou ook kunnen maar dat moet dan wel het
moment zijn dat lading vereist is. De accu verwijderen en mee
naar huis nemen is ook een mogelijkheid maar dat is als je
alleen bent bijna niet te doen gezien het gegeven dat beide
motorkaphelften verwijderd moeten worden. Zie ook "Accuproblemen".
Dan blijft er nog een mogelijkheid over en dat is het laden van
de accu door middel van een andere accu. Je kan dan bijvoorbeeld
gebruik maken van een oude accu die te slecht is voor in de auto
maar nog goed genoeg is voor een andere toepassing. Een kleine
motoraccu is nog beter, die is namelijk lichter en dus
handzamer. Het type acculader die we nodig hebben is afhankelijk
van de gebruikte boordspanning van de Traction Avant.
Wat hebben we nodig
Wat we nodig hebben is dus een kleine motoraccu of een autoaccu
die niet meer gebruikt wordt en een eenvoudige inverter (omvormer). Dat is
een apparaat die van 12 Volt gelijkspanning 220 Volt
wisselspanning maakt. Veel mensen bezitten al zo'n apparaat voor
het opladen van de telefoon in de vakantie. Meestal kan er ook
nog een TV of andere apparatuur op aangesloten worden. Het
vermogen die deze omvormers kunnen leveren is dan meestal
voldoende voor ons doel en ligt zo rond de 100 Watt. Ruimschoots
voldoende dus voor ons acculaad project. Als laatste hebben we
een 6- of 12 Volt acculader nodig en geen druppellader want die
levert meestal te weinig stroom.
De
voorbereiding en laden
Zorg voor een opgeladen auto- of motoraccu en neem deze mee naar
de stalling waar de Traction staat. Sluit de inverter (omvormer)
aan en
daarna de acculader op de gebruikelijke manier. De laadhulp zal
een stroom van ongeveer 2 Ampére leveren en dat is een
beetje afhankelijk van de gebruikte inverter, acculader en de
conditie van de te laden accu. Bij het laden van een 12 Volt calcium-accu
blijkt deze na een paar uur al vol geladen te zijn. In de
praktijk zal een 6 Volt accu wat meer tijd nodig hebben voordat
hij volgeladen is. De zelfontlading is bij deze accu wat groter.
Wacht daarom niet te lang met laden en gebruik de laadhulp desnoods wat
vaker.
Accubewaker voor laadhulp
Wordt er zonder toezicht geladen en willen we diepontladen van
onze laadhulp voorkomen dan is een accubewaker aan te raden.
Deze accubewaker koppelt dus onze laadhulp los van de inverter
en acculader.
Een goed te gebruiken beveiliging hiervoor is b.v. de
Auto-accubewaker MW 728 van Conrad die 10 Amp kan schakelen. Sommige acculaders kunnen op de accu aangesloten blijven ook als
de spanning wegvalt. Bij de CTEC-laders is de ontlaadstroom bij
aangesloten accuklemmen te verwaarlozen! Kijk daarom in de
gebruiksaanwijzing van je acculader of dat ook mogelijk is.
Linken
"Zelfontlading
accu"
"Winterse
omstandigheden"
Conrad Electronic Benelux BV
|
Zo kan
bijvoorbeeld een oude gebruikte accu vervoerd worden, voor
autogebruik afgekeurd maar nog goed genoeg om als laadhulp
dienst te doen. Ook kan een motoraccu toegepast worden, die is
wat kleiner en lichter dus wat handzamer.
Op de foto zien we
rechts van de accu de blauwe inverter (omvormer) liggen die van 12
Volt gelijkspanning
220 Volt wisselspanning maakt. Het vermogen van 100 Watt is
groot genoeg voor gebruik voor de meeste 6- of 12 Volt
acculaders.
Van de inverter naar de 12 Volt
CTEC acculader die de Traction accu in een paar uur tijd weer tot vol
kan bijladen. Je kan ook een 6 Volt acculader toepassen voor
Tractions die een 6 Volt installatie hebben.
Deze accubewaker wordt tussen de hulpaccu en de inverter
geschakeld. Bij een te lage hulpaccuspanning wordt deze dus
uitgeschakeld om diepontlading te voorkomen.
Accubewaker MW 728 van Conrad.
Bestelnr. 851744-89 (kosten 17.99
Euro dec.2015).
|