Home                   Algemeen overzicht
 

Accu laad Accu
Laadhulp voor 6- en 12 Volt installaties

Laadhulp laadt accu. Een broertje van onze welbekende starthulp. Deze handige laadhulp kan accu's laden als er b.v. geen lichtnetvoorziening aanwezig is.


Laadhulp
We zien het wel vaker dat een externe accu als laadhulp wordt gebruikt. Voor ipad, tablet en telefoons kan je zogenaamde powerboosters aanschaffen. Het zijn energiebronnen, accu's dus, die bij een energietekort van b.v. de telefoon deze weer van nieuwe energie (stroom) kan voorzien zonder gebruik te hoeven maken van het lichtnet.

Accu laden
Ook voor de Traction accu kunnen we hetzelfde principe hanteren vooral als de Traction aan het einde van het seizoen de stalling in gaat. Vaak is er geen stroomaansluiting voorhanden om de accu te laden. Het is daarom belangrijk om de zelfontlading van de accu, tijdens de winterperiode of langdurige stalling, ongedaan te kunnen maken. De accu moet in ieder geval in topconditie zijn als we deze in het voorjaar weer willen gebruiken.

Mogelijkheden van acculaden
Niet iedereen is in staat om op een eenvoudige manier de accu geladen te houden. Op regelmatige tijden de accu laden met behulp van de dynamo van de motor is een mogelijkheid. Zie "
Accu bepaalt onderhoud tijdens winterstalling".
Misschien een ritje bij mooi weer zou ook kunnen maar dat moet dan wel het moment zijn dat lading vereist is. De accu verwijderen en mee naar huis nemen is ook een mogelijkheid maar dat is als je alleen bent bijna niet te doen gezien het gegeven dat beide motorkaphelften verwijderd moeten worden. Zie ook "Accuproblemen". Dan blijft er nog een mogelijkheid over en dat is het laden van de accu door middel van een andere accu. Je kan dan bijvoorbeeld gebruik maken van een oude accu die te slecht is voor in de auto maar nog goed genoeg is voor een andere toepassing. Een kleine motoraccu is nog beter, die is namelijk lichter en dus handzamer. Het type acculader die we nodig hebben is afhankelijk van de gebruikte boordspanning van de Traction Avant.

Wat hebben we nodig
Wat we nodig hebben is dus een kleine motoraccu of een autoaccu die niet meer gebruikt wordt en een eenvoudige inverter (omvormer). Dat is een apparaat die van 12 Volt gelijkspanning 220 Volt wisselspanning maakt. Veel mensen bezitten al zo'n apparaat voor het opladen van de telefoon in de vakantie. Meestal kan er ook nog een TV of andere apparatuur op aangesloten worden. Het vermogen die deze omvormers kunnen leveren is dan meestal voldoende voor ons doel en ligt zo rond de 100 Watt. Ruimschoots voldoende dus voor ons acculaad project. Als laatste hebben we een 6- of 12 Volt acculader nodig en geen druppellader want die levert meestal te weinig stroom.

De voorbereiding en laden
Zorg voor een opgeladen auto- of motoraccu en neem deze mee naar de stalling waar de Traction staat. Sluit de inverter (omvormer) aan en daarna de acculader op de gebruikelijke manier. De laadhulp zal een stroom  van ongeveer 2 Ampére leveren en dat is een beetje afhankelijk van de gebruikte inverter, acculader en de conditie van de te laden accu. Bij het laden van een 12 Volt calcium-accu blijkt deze na een paar uur al vol geladen te zijn. In de praktijk zal een 6 Volt accu wat meer tijd nodig hebben voordat hij volgeladen is. De zelfontlading is bij deze accu wat groter. Wacht daarom niet te lang met laden en gebruik de laadhulp desnoods wat vaker. 


Accubewaker voor laadhulp
Wordt er zonder toezicht geladen en willen we diepontladen van onze laadhulp voorkomen dan is een accubewaker aan te raden. Deze accubewaker koppelt dus onze laadhulp los van de inverter en acculader. 
Een goed te gebruiken beveiliging hiervoor is b.v. de Auto-accubewaker MW 728 van Conrad die 10 Amp kan schakelen. Sommige acculaders kunnen op de accu aangesloten blijven ook als de spanning wegvalt. Bij de CTEC-laders is de ontlaadstroom bij aangesloten accuklemmen te verwaarlozen! Kijk daarom in de gebruiksaanwijzing van je acculader of dat ook mogelijk is.

Linken
"
Zelfontlading accu
"
Winterse omstandigheden"
Conrad Electronic Benelux BV 


Zo kan bijvoorbeeld een oude gebruikte accu vervoerd worden, voor autogebruik afgekeurd maar nog goed genoeg om als laadhulp dienst te doen. Ook kan een motoraccu toegepast worden, die is wat kleiner en lichter dus wat handzamer.

Op de foto zien we rechts van de accu de blauwe inverter (omvormer) liggen die van 12 Volt gelijkspanning  220 Volt wisselspanning maakt. Het vermogen van 100 Watt is groot genoeg voor gebruik voor de meeste 6- of 12 Volt acculaders.

Van de inverter naar de 12 Volt CTEC acculader die de Traction accu in een paar uur tijd weer tot vol kan bijladen. Je kan ook een 6 Volt acculader toepassen voor Tractions die een 6 Volt installatie hebben.

Deze accubewaker wordt tussen de hulpaccu en de inverter geschakeld. Bij een te lage hulpaccuspanning wordt deze dus uitgeschakeld om diepontlading te voorkomen.
Accubewaker MW 728 van Conrad
.
Bestelnr. 851744-89
  (kosten 17.99 Euro dec.2015).
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 11-01-2016