Test
mogelijkheden
Er zijn verschillende mogelijkheden om een accu te testen. Een
accu met vuldoppen zoals de 6 Volt accu van de Traction kan
worden getest met een voltmeter waarbij aan bepaalde
voorwaarden moet worden voldaan. Zie ook het verhaal over
"Accu onderhoud". Daar wordt onder andere door
middel van een spanningstest en door het meten van het
soortelijk gewicht van de vloeistof gekeken hoe de
accuconditie er voor staat.
Conditie
test
In principe is er met de bovengenoemde meetmethode niets mis
mee, alleen als de accu wat ouder wordt kan zo'n test
misleidend zijn. Het zegt namelijk niets of de accu nog
voldoende capaciteit bezit. Als we dat willen weten dan moeten
we de accu gaan belasten. Het starten van de motor is voor een accu
al een
vorm van belasten alleen geeft dat geen indicatie over de
capaciteit. Een test met een accutester lost dit probleem op.
Belangrijke
informatie voor de accutester (12 Volt accu)
Om een goede indicatie te verkrijgen over de capaciteit van
een accu zal er eerst gekeken moeten worden over hoeveel
startstroom de accu kan leveren b.v. 350Ah. Dit
gegeven staat op de accu vermeld en is belangrijk voor welke
schaalverdeling we moet kiezen en alleen belangrijk voor een
12 Volt accu. In de praktijk gebruiken we meestal het middengedeelte van de schaal omdat deze waarde gebruikelijk is voor
de meeste personenauto's. Dit gegeven en de tijd waarmee
we de accu moeten gaan belasten geeft een indicatie hoe de
accu ervoor staat.
Testen van een 6 Volt accu
Voor een 6 Volt accu is alleen de belastingstijd belangrijk en
na 10 seconden de Load On schakelaar ingedrukt te hebben zien
we meteen het resultaat.
De accutester geeft na de testperiode een indicatie of de accu
nog voldoet. OK is dus goed terwijl WEAK aangeeft dat de accu
zich in een niet al te beste staat bevindt of niet geheel
geladen is. Zorg er in ieder geval voor dat de test wordt
uitgevoerd wanneer de accu geladen is. De aanduiding Bad behoeft
eigenlijk geen uitleg want dat is gewoon slecht. Vermoedelijk
defect maar kan ook diepontladen betekenen.
Capaciteit en leeftijd accu
Een accu gaat gemiddeld 4 tot 6 jaar mee en is afhankelijk van
het gebruik. Elk jaar wordt de capaciteit ietsje minder totdat
het starten wel heel erg moeizaam gaat. Meestal
begint het moment van falen van de accu zo tegen de
winterperiode. De capaciteit is dan zodanig verminderd en de
koude motor een dusdanige belasting, denk aan bijvoorbeeld de
dikkere carterolie enz., dat starten niet meer mogelijk is.
Door dit capaciteitverlies van de accu blijft er door de
startbelasting ook weinig van de spanning over die nodig is
voor de ontsteking.
Toch starten met slechte accu!
Wanneer er een situatie komt dat starten onder normale
omstandigheden niet meer mogelijk is dan kan alleen nog
geprobeerd worden de motor te starten door deze aan te
slingeren. Verspil dan geen energie door eerst gewoon te
starten maar begin meteen met het aanslingeren. Zo heb je een
kans dat het starten alsnog lukt.
Keuze en mogelijkheden
accutester
De accutester is van het analoge type (meter met aanwijzer)
maar is ook verkrijgbaar in digitale uitvoering (meter met
cijfers). De uitlezing van een analoge is wat rustiger en meer
voorspelbaar zodat het wat makkelijker is om tot een bepaalde
conclusie te komen. Er kunnen niet alleen 6 Volt accu's getest
worden maar ook de 12 Volt uitvoering. Je ziet dan ook dat de
schaalverdeling in tweeën gedeeld is. De accutester heeft nog
meer functies in zich zodat ook een spanningsregelaar
gecontroleerd kan worden of deze nog goed werkt. |
Analoge
meter met een schaalverdeling die aangeeft of de accu nog
voldoet aan de gestelde normen. De maximale startstroom die op
de accu vermeld staat zien we ook in grote lijnen terug op de
schaalverdeling waarvan we bijna altijd het middengedeelte
gebruiken.
Met een wipschakelaar wordt de
belastingsweerstand ingeschakeld die 10 seconden moet worden
aangehouden. Exact bij de laatste seconde lezen we de
aanwijzer op de schaalverdeling af. De belasting van de
accutester is ongeveer te vergelijken met de startstroom van
een startmotor.
|