Home               Algemeen Overzicht
 

Accu bepaalt onderhoud
tijdens winterstalling
Zie ook "Zelfontlading accu"

De Traction Avant in de winterstalling? Laat dan je accu het moment van het onderhoud bepalen. Op deze manier komen we zorgeloos de winter door zonder startproblemen in het voorjaar..


Zelfontlading
De accu zal tijdens de winterstalling langzaam ontladen worden door zelfontlading. Een verschijnsel wat normaal is en de hoeveelheid is meer of minder afhankelijk van de kwaliteit en leeftijd van de accu en temperatuur. Om te voorkomen dat er niet meer gestart kan worden zal je moeten weten hoever je in spanning kan zakken zonder dat er schade ontstaat. Voor een 6 Volt accu is dat 6,2 Volt en voor een 12 Volt accu mogen we niet verder zakken dan 12,4 Volt. Wanneer deze waarden bereikt worden zal de accu moeten worden geladen. Dit moment grijpen we aan om meteen ook andere onderdelen te controleren.

Motor warm draaien
Allereerst starten we de Tractionmotor en laten deze versneld stationair warm draaien in de garage. Dus iets meer toeren dan stationair zodat de dynamo stroom kan leveren. We kunnen dit zien op de Ampèremeter. Schuif hiervoor een wigje onder het gasbedieningshendeltje van de carburateur voor het versneld stationair draaien van de motor.
Zorg wel dat de uitlaat naar de deuropening gericht staat. Scherm de radiator voor een gedeelte af zodat de bedrijfstemperatuur eerder wordt bereikt. Laat de ventilatiekleppen in de motorkap dicht en scherm gleuven af met een deken. Bij lage temperaturen zal de accu door deze afdekking sneller op temperatuur komen en makkelijker lading tot zich nemen.


Met een eenvoudige digitale multimeter wordt de spanning gemeten die bepalend is voor het winteronderhoud. Het gaat hier om tienden van een spanning vandaar deze keuze. Deze spanningswaarde werd gemeten veertien dagen na stalling en geeft aan dat de accu nog vol is.

Accu laden
Wanneer de motor zijn best doet om op temperatuur te komen en de accu in deze tussentijd geladen wordt kunnen we even een paar keer het rempedaal bedienen zodat de remcilinders geactiveerd worden en er nieuwe olie rondom de de zuiger en cilinderwand komt. Het voorkomt vastzitten en  lekkage hiervan.

Koppeling
Nu we toch bezig zijn kunnen we het koppelingspedaal ook maar meteen meenemen met deze onderhoudsprocedure. Ook deze kunnen we een paar keer indrukken om vastzitten van de koppelingsplaat, door roestvorming op de price-as,  te voorkomen.

Soepel blijvend rubber
Houd het rubber zo veel mogelijk soepel en sluit deuren niet helemaal maar laat ze in het eerste slot-vergrendeling komen. Op deze manier behoudt het rubber zijn veerkracht en dicht tijdens een regenbui goed af. Een gootverlenging bij de achterdeur is daardoor niet nodig! 
Dat open houden geldt natuurlijk ook voor de voorruit en kofferklep. Smeer alle rubberdelen in met wat talkpoeder.

Bovensmering vooral in de winterperiode
Dit behoeft eigenlijk geen betoog maar wil je toch meer weten over dit onderwerp klik dan hier voor het hele verhaal.


Deze twee pedalen enkele malen indrukken is voldoende.


Deur in de eerste slotvergrendeling. 
Wat hebben we bereikt met al deze handelingen tot nu toe?
  • Motor blijft operationeel, waardoor de kans op storingen aanzienlijk verminderen.
  • Accu wordt geladen en voorkomt daardoor sulfateren (verouderen).
  • Remsysteem weer actief waardoor remcupjes niet vast gaan zitten.
  • Koppelingsplaat blijft niet vastzitten of plakken.
  • Deurrubber blijft zijn veerkracht behouden.
  • Brandstofsysteem geeft minder storingen door het voorkomen van gomvorming in de carburateur en brandstofpomp.

Accuspanning bepalende factor
De conditie van de accu is dus bepalend hoe vaak we deze procedure moeten toepassen tijdens de stallingsperiode. Bij een goede accu zal dat niet eens zo vaak zijn maar we moeten dit wel eerst even uitproberen. In het begin wat vaker de spanning van de accu meten om te weten te komen hoe de zelfontlading verloopt. Bij een oude accu moeten we ook rekening houden met wat capaciteitsverlies. In dit laatste geval kunnen we de accu enigszins ontzien door eerst de motor even te tornen met de slinger. Zo wordt er benzine opgepompt en het smeersysteem op druk gebracht. Deze laatste handelingen kunnen we beter altijd uitvoeren wanneer de temperatuur is gedaald tot aan het vriespunt of nog lager.

Zorgeloos de winter door
Het is eigenlijk een kleine moeite om dit onderhoud uit te voeren en het is zelfs mogelijk om bij een mooie zonnige winterse dag een ritje te gaan maken met de Traction. Een ritje van 10 kilometers zal ongeveer 20 minuten duren en deze tijd zal voldoende zijn om de accu weer vol te krijgen Deze tijd zal iets korter zijn als we de onderhoudscontrole  in de garage uitvoeren, omdat we hier geen rijwind hebben bij het op temperatuur brengen van de Traction. 
Het op temperatuur komen van de accu zal bij lage buitentemperaturen wat meer tijd vergen maar komt deze eenmaal boven de 10 graden Celcius dan gaat het laden vrij snel vooral bij een wisselstroomdynamo. 


Wanneer deze spanning bereikt is zal geladen moeten worden en kunnen we meteen ons onderhoud uitvoeren. Bij deze spanning treedt nog geen sulfateren op!

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015