Praktische
informatie voor oldtimer liefhebbers.
|

Al
het onderhoud voor je Traction Avant vind je op deze onderhoud website. |
Enkele tips
hieronder.
Capaciteitverlies
Een accu die langdurig geladen is met een druppellader verliest op den
duur zijn capaciteit. Door deze accu verschillende keren sterk te
ontladen (met grote stromen zoals van een startmotor) en weer te laden,
kan soms wat capaciteit teruggewonnen worden. Het terugwinnen van de
capaciteit is afhankelijk van de duur van het te lange druppelladen en
de leeftijd van de accu.
|
Accu opslagtijd
Let bij aankoop van een accu op hoelang deze bij een leverancier heeft
gestaan. Deze opslagtijd mag voor een normale accu niet langer zijn dan
een half jaar. Voor de onderhoudsvrije mag dat het dubbele zijn, dus een
jaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
Standaard
Acculaders
Automatische
Acculaders
Accu Aktivator en Refresher
Accuconditie
Meten dmv Spanningsmeting
Controleer
Regelmatig Het Vloeistofniveau In De Accu
Belangrijke
Punten Van Onderhoud
Accu
verwisselen of vervoeren met wat aandachtpunten |
Winterse Omstandigheden:
Juist
in deze omstandigheden vraagt de accu extra aandacht. Wie denkt dat
de accu onder winterse omstandigheden het wel overleeft, heeft het
mis. Lees hier verder... |
Standaard Acculaders:
Een
normale standaard-lader is bijna niet meer verkrijgbaar voor de 6
Volt liefhebbers.
Bij dit soort laders moeten wij er bij wijze van spreken naast
gaan zitten met de zuurweger in de hand om de stekker uit het
stopcontact te trekken, zodat bij het juiste
zuurgehalte de accu nog net niet aan het gassen is.
Het laden bij deze acculader duurt meestal 14 uur afhankelijk van
de ladingstoestand. Naar mate de spanning stijgt, daalt de
laadstroom.
Dit type laders dus nooit gebruiken zonder toezicht. Zorg ook voor
voldoende ventilatie tijdens het laden. Dat laatste geldt in
principe voor alle acculaders maar vooral de standaard acculader.
Bij het bereiken van de eindspanning komen er gassen vrij die vrij
explosief zijn (knalgas).
Automatische Acculaders:
Bij
moderne acculaders slaat de automatisering toe en men zegt dan,
dat wanneer je na aansluiting van zo'n apparaat, je er niet meer
naar hoeft om te kijken en de lader pas hoeft te verwijderen wanneer
je van
plan bent de auto weer te gaan gebruiken.
Dit is ten dele waar, wanneer je zo'n accu laat werken door de
lader alsof je de auto normaal gebruikt, zal hij ook verouderen
als bij normaal gebruik en dat willen we dus niet.
Voor een korte periode kan het geen kwaad om zo'n acculader te
gebruiken, beter is het een type te kiezen die wat spaarzamer met
stroom omgaat zoals de Accu-Refresher.
Die
zorgt voor een laad-ontlaad cyclus waarbij de stromen niet te
groot zijn.
Met zo'n lader kan de accu rustig overwinteren.
Druppelladers hebben weer andere eigenschappen en laden met een
constante stroom.
Alleen hebben druppelladers de onhebbelijkheid bij langdurig
gebruik de loodplaten te verharden en dus capaciteitsverlies te
bewerkstelligen.
Dit capaciteitsverlies is later maar ten dele op te heffen.
|
 |
 |
Automatische Acculader Microprocessor
gestuurd:
Tegenwoordig
zijn er acculaders die een volledige test uitvoeren over de conditie
van de accu waarbij je de gegevens kunt uitlezen op een display.
De foto rechts is zo'n lader. Dit is dan eigenlijk een 3-in-1 multifunctionele oplader - de innovatie voor het laden,
onderhouden en testen van loodaccu's. Geschikt voor alle 12 V loodaccu's tot
een capaciteit van 100 Ah. Een microprocessor en
strategiegestuurde laadtechniek en de meest moderne software sturen
en bewaken volledig automatisch het laadproces. De accu kan
maandenlang aangesloten blijven zodat je er geen omkijken naar hebt.
|
|
|

|
Accu-Aktivator
en Refresher:
|
|

|

|
 |
De
"Batterie-Aktivator" (Foto rechts.) bootst het
starten van de auto na, niet zo lang als wij gewend zijn maar in
milliseconden. De stroom die er dan loopt is ongeveer 80 Ampère.
Dit is een zinvol apparaat die het sulfateren, dus het verouderen
van de accu, tegengaat.
Verder nog zo'n handig apparaat die ook automatisch de
accuspanning op peil houdt en in te stellen is op verschillende
spanningswaarden. (zie foto's hierboven de Accu-Refresher.)
Ook hierin vinden we verschillende varianten, de zelf instellende
waarbij het niet uitmaakt of je een 6 Volt of een 12 Volt accu
aansluit, en een die je handmatig op de juiste spanningswaarde moet instellen.
Voor beiden geldt de grafiek waarbij de spanning en de stroom een
bepaald patroon volgen. Dit moet voor een betere conditie van de
accu zorgen.
|
 
|
|

|
Accuconditie
meten d.m.v. spanningsmeting
Met
een goede digitale Voltmeter kun je met redelijke nauwkeurigheid
de conditie van de loodaccu vaststellen. Voorwaarde is dat de accu
geladen en in rust is.
Hiermee wordt bedoeld dat de accu gedurende lange tijd niet is
bijgeladen en er geen verbruikers zijn aangesloten.
Spanningen gemeten, die bij een bepaalde conditie horen, kun je vinden in
onderstaande tabel.
Opmerking
accuconditiemeting:
Ondanks het feit dat bij een spanningsmeting een goede meetwaarde
wordt aangegeven, is het toch mogelijk dat de accu niet
meer goed is. Een tweede test met een stroommeting moet dan
uitsluitsel geven. Deze meting bepaalt dan of de accu nog voldoende
capaciteit bezit.
Zie het verhaal over "Accu
capaciteit testen".
|
Accuspanning
(Volt) Ladingstoestand in procenten:
12,7
(6,35)
100
12,6 (6,30)
87
12,5 (6,25)
75
12,4 (6,20)
63
12,3 (6,15)
50
12,2 (6,10)
25
12,0 (6,00)
19
11,9 (5,95)
6
10,7 (5,35) Bij deze spanning is de accu leeg!!
De tussen haakjes vermelde spanningswaarden gelden voor een 6 Volt
accu.
|

|
|

|
Controleer regelmatig het vloeistofniveau
in de accu
|
|

Een slecht werkende
spanningsregelaar, vooral het mechanische type zoals in onze
Traction, kan voor veel verdamping van het elektrolyt zorgen. Als
het peil van het elektrolyt (zwavelzuur en gedistilleerd water) lang te laag is
geweest waardoor de platen gedeeltelijk droog zijn komen te staan,
zal dit de chemische werking van het elektrolyt belemmeren en
daardoor de accu kunnen verwoesten.
|

Een accu die niet van tijd tot tijd
wordt bijgevuld kan inwendig gaan sulfateren waardoor restanten lood
onderin komen te liggen. Dit kan na verloop van tijd kortsluiting
veroorzaken tussen de platen. Om het niveau van het elektrolyt te
controleren en op peil te houden is een handige kan verkrijgbaar die
automatisch het te weinig aan vloeistof aanvult. |

De kan wordt met de
tuit in de opening van de vuldop geplaatst en licht aangedrukt. Het
tekort aan vloeistof loopt dan vanzelf in de accu tot het merkteken
indien dit aanwezig is.
Maak ook de accupolen schoon en vet deze in met
zuurvrije vaseline. Zorg er tevens voor dat de accuklemmen goed vast
zitten. Dit voorkomt spanningsverlies en slecht starten van de motor.
|
|
|
|
|
Accu
verwisselen of vervoeren met
wat aandachtpunten
|
Veiligheid
moet altijd hoog in het vaandel staan en dat geldt zeker ook
voor een accu met zijn enorme hoeveelheid energie. |
Kortsluitingsgevaar
Het kan gebeuren dat je de accu uit de Traction Avant wilt
bouwen. Of het nu om een vervanging gaat of onderhoud maakt
niet zo veel uit. De twee motorkaphelften zullen eerst
verwijderd moeten worden en dat vergt wat handigheid. Eerst de
twee bevestigingsschroeven losdraaien waarmee de
motorkaphelften op hun plaats worden gehouden en dan de twee
vergrendel-uithouders ontkoppelen. Daarna voorzichtig
manipulerent de motorkaphelften wegnemen. Al deze tijd zitten
we wel boven een paar accupolen te werken die explosief kunnen
reageren als er per ongeluk contact wordt gemaakt tussen beide
accupolen. Ook als de accuklemmen zijn losgemaakt blijft dit
gevaar bestaan. Een handige tip is om op de accupolen twee
dopjes te plaatsen die meestal bij nieuwe accu's worden
bijgeleverd als bescherming tegen kortsluiting. Gebruik deze
beschermdopjes dan ook altijd ook bij vervoer of opslag van de
accu. Hiermee wordt ongewild kortsluiting voorkomen.
Geen
onschuldige energiebron
Een accu ziet er aan de buitenkant heel onschuldig uit. Zo
wordt hij ook vaak behandeld. Zelfs als we weten dat het een
krachtige energiebron is waarmee niet valt te spotten. De
accupolen vormen een potentieel gevaar wanneer die per ongeluk
verbonden worden met metalen voorwerpen. Bij de open type
accu's, waarbij vuldoppen aanwezig zijn, schuilt ook nog het
gevaar van accuzuur die je behoorlijke brandwonden kan
bezorgen. Wees ook voorzichtig met gemorst accuzuur. Houd dan
ook de accu, wanneer hij gedragen wordt, van je af. Accuzuur
op kleding veroorzaakt gaten die je vaak pas later opmerkt. |

Accubeschermdopjes
die de accupolen beschermen tegen ongewilde kortsluitingen.
Stromen die er bij kortsluiting kunnen lopen bedragen vaak
meer dan 500 Ampère en dat is heel wat meer dan wat menige
grote lastrafo kan leveren! Mogelijke ernstige gevolgen bij
kortsluiting kunnen zijn explosiegevaar, brandwonden door
accuzuur en brandgevaar. |
Neutraliseren
van accuzuur
Wanneer er toch per ongeluk accuzuur is gemorst bij het
bijvullen of controleren van het niveau, dan kan dat met soda
geneutraliseerd worden. Wat soda oplossen in water en dan dit
mengsel gebruiken voor het neutraliseren. |
|
|
|
|
|