Temperatuurmeter
De temperatuurmeter is een belangrijk instrument om de
koelwatertemperatuur van de Tractionmotor te bewaken. Dit is
nodig omdat door de jaren heen een behoorlijke inwendige
vervuiling is ontstaan die het koelend vermogen vermindert. De temperatuur loopt dan door deze inwendige
vervuiling hoger op dan normaal. Bij een rustige rijstijl is dit
nog enigszins in de hand te houden maar bij een extra belasting
zoals bijvoorbeeld in heuvelachtig gebied rijden kan de
temperatuur al snel oplopen tot waarden die schadelijk kunnen
zijn voor de motor. Denk hierbij aan een verbrande of lekkende
koppakking waarbij een motorrevisie niet uitgesloten is. Om dit
laatste te voorkomen is een temperatuurmeter onontbeerlijk en
kunnen we zien wanneer we gas terug moeten nemen of wanneer we een
rustpauze moeten inlassen.
Oliedrukmeter
Wanneer de koelwatertemperatuur een te hoge waarde bereikt is
dit gegeven ook terug te vinden in de oliedruk. De olie zal in eerste instantie de temperatuur van het koelwater aannemen
maar daarna bij extra belasting van de motor verder gaan
stijgen. Dit uit zich in verlaging van de oliedruk die onder
normale rijomstandigheden toch ongeveer 2 atm. moet bedragen.
Bij een te sterke terugval van de oliedruk komt het smeren van
de inwendige delen van de motor in gevaar. Ook bij stationair
draaien van de motor moet er nog voldoende oliedruk overblijven
en zeker niet lager worden dan ongeveer 0,5 atm. Belangrijk is dan
ook om geen moderne oliesoort toe te passen zoals een 15W40 die
alleen maar het probleem van smeren verergert bij hoge
motortemperaturen.
Lees
ook het verhaal over "Olietemperatuur".
Temperatuur- en oliedrukmeter
uitvoeringen
Er zijn twee uitvoeringen voor de keuze van een temperatuur- of
oliedrukmeter. Meestal heeft een mechanisch type de voorkeur
omdat er geen elektrische bedrading voor nodig is alleen voor de
verlichting van de meters zelf. Bij de elektrische meters wordt
meestal gebruik gemaakt van losse sensoren waarbij meestal gelet
moet worden op aarding wat vooral bij de temperatuurmeter van
belang is. Meestal wordt er los aansluitmateriaal bij de meters geleverd. Let
er bij de montage van de meters op dat deze zonder
zichtbelemmering gelezen kunnen worden.
Keuze van
de oliedrukmeterleiding
Voor de oliedrukmeter van het mechanische type wordt meestal een
kunststof leiding geleverd die vanaf de motor met ruime bochten
naar de meter wordt toe geleid. Deze leiding mag ook van koper
zijn maar leg dan wel een krul in de leiding bij de motor om
deze mechanisch te ontlasten.
|

Temperatuurmeteraansluiting (mechanisch type) zo dicht mogelijk bij de
waterpomp plaatsen.

Oliedrukmeter (mechanisch type) aansluiting op het
oliedrukhoofdkanaal van de Tractionmotor.
Op dit punt kan ook een elektrische sensor of een schakelcontact
geplaatst worden.
|