Home                Elektrisch overzicht
 
Werking knipperlicht-automaat
of clignoteur
Mechanische knipperlicht-automaten waren een gangbaar onderdeel van onze auto. Nu ledverlichting voor de knipperlichten zijn intrede heeft gedaan kunnen we niet meer gebruik maken van ons bekend mechanisch type.  Electronische automaten kunnen zonder lampbelasting werken en zijn dus niet afhankelijk van welke lamp of belasting dan ook.

Soorten automaten:
knipperlichtautomaten zijn er in verschillende vormen en uitvoeringen in 6- 12- en 24 Volt. Er zijn mechanische en elektronische knipperlichtautomaten en de laatste vinden we tegenwoordig in moderne autos terug waarvan de knipperlichten in leds zijn uitgevoerd. Mechanische automaten zijn ongeschikt voor led knipperinstallaties omdat deze een bepaalde stroombelasting eisen waaraan leds in principe niet kunnen voldoen. Beide vormen, dus de mechanische als ook de elektronische automaten, hebben het doel de richtingaanwijzerlampen in een bepaalde frequentie te laten knipperen. Als we bij het mechanische type blijven, want deze zijn voor ons het meest interessant,  zien we dat de werking berust op een paar eenvoudige onderdelen.De tijdinterval wordt bepaald door een draad gemaakt van bimetaal. Dit materiaal heeft de eigenschap langer te worden bij verwarming. Om technische redenen wordt deze draad met een voorschakelweerstand gekoppeld om de stromen binnen aanvaardbare grenzen te houden terwijl een spoel in de vorm van een relais het geheel compleet maakt.

De werking van al deze mechanische clignoteurs is praktisch gelijk, alleen de constructie  en uiterlijk kan afwijken
Werking:
Op het moment dat de richtingaanwijzer wordt bediend loopt er een stroom door het bimetaal die door opwarming langer wordt. hierna wordt een contact gesloten die er voor zorgt dat het stroomrelais inkomt en op zijn beurt de knipperlichtlampen bediend. Op het moment dat de lampen branden wordt ook het circuit van het bimetaal verbroken zodat het schakelproces opnieuw kan plaatsvinden. De schakelmomenten of knipperfrequenties moeten 90 per minuut zijn met een tolerantie van plus minus 30. In de richtingaanwijzerschakelaar op het dashboard van de Traction knippert een verklikkerlampje (led) synchroon met de richtingaanwijzers buiten.

De bovenste draad op de foto is het bimetaal die langer wordt bij verwarming.
Opmerking: 
Een akoestische terugkoppeling in de vorm van een zoemer is mogelijk. Wanneer de knipperlichten of het controlelampje opeens veel langzamer (sneller) knipperen dan ze normaal gesproken doen, kan dat een indicatie zijn dat een of meer lampen defect zijn of dat de fietsdragerverlichting o.i.d. is aangesloten.

 

Clignoteurs 
Richtingaanwijzer

Verbastering van clignotant (blinkend) - clignoteur is wat Vlaanderen ervan gemaakt heeft. Tot de jaren '60 zag men de uitklapbare pinkers aan de wagens, later de knipperlichten aan de voor- en achterkant.
Het woord clignoteur wordt volgens Wikipedia enkel in BelgiŽ gebruikt.


Clignoteur met twee aansluitingen. De plus aansluiting spreekt voor zich. De COM aansluiting gaat naar de centrale aansluiting bedieningsschakelaar knipperlichten.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015