Home               Remsysteem overzicht
 

Remschoenen vernieuwen zonder een rempasser te gebruiken.

Versleten remvoeringen kunnen bij iedere auto voorkomen en in dit verhaal is dat van een CitroŽn Break. Het principe van vervangen is hetzelfde en dus ook het afstellen, zij het met kleine niet noemenswaardige verschillen. 


Wanneer de remschoenen versleten zijn en dus vervangen moeten worden dan kan dat zonder gebruikmaking van een rempasser. Je boft wanneer je zelf de eerste keer dit ook hebt gedaan bij dezelfde remtrommel. Wanneer je dat toen nauwkeurig hebt uitgevoerd is het niet noodzakelijk de onderste instelling van de exentrieken te veranderen of bij te stellen. Is dit niet het geval dan moeten we alsnog de klassieke afstelmethode toepassen. Moeilijk is het niet, alleen meer werk. 

Foto rechts:
Verlijmde remvoeringen kunnen verder afslijten dan diegene die geklonken zijn. Dat is misschien wel een voordeel omdat we er dan langer mee kunnen doen. 
Van deze remvoering is wel erg weinig over zoals we kunnen zien en dat is minder dan de minimale 1,5mm. wat al niet veel is.


Allereerst wordt het geheel gereinigd zodat zodat de nieuwe remvoering en zeker het raakvlak van de remvoering schoon blijft bij de montage. De scharnierende delen spaarzaam met wat kopervet invetten. Daarna kunnen we de nieuwe remvoering aanbrengen. Het laatste is de veer, die we met een truck op kunnen leggen. De bovenste exentrieken worden teruggedraaid. Eventueel met wat kruipolie inspuiten zodat het verstellen straks wat beter gaat. Nu kan de trommel geplaatst worden door eerst wat krijt op binnenzijde aan te brengen. Nu kunnen we de trommel verdraaien en de bovenste exentrieken iets aandraaien totdat de trommel net niet blokkeert. Hierna de trommel verwijderen en de remschoenen controleren op krijtsporen. Wanneer de afstelling goed is zien we overal op de voering krijt zitten.                  

Foto rechts:
Met een schoolbordkrijtje wordt de trommel ingekrijt om later, wanneer de trommel geplaatst is, de krijtsporen terug te vinden op de remvoering. Het is het mooiste als we dit op een groot deel van de remvoering terug zien.


Wanneer dit niet het geval is zullen we net zo lang aan de bovenste- en onderste instellingen moeten draaien totdat dit wel zo is. Meestal is dit een combinatie van beiden. Dus bovenste en onderste voor de linkse exentrieken en de bovenste en onderste voor de exentrieken rechts. Wanneer alles naar tevredenheid is uitgevoerd kunnen we de onderste exentrieken borgen en de remtrommel definitief terugplaatsen. Nu komt de laatste afstelling en dat zijn de bovenste exentrieken. Deze worden dusdanig verdraaid totdat de remtrommel net iets aanloopt.

Foto rechts:
De rand aangegeven door de pijl moet niet te veel uitsteken. Is dat wel het geval dan moet de remtrommel worden uitgedraaid. Afhankelijk van de diepte van de groeven in de remtrommel mag deze bij een Traction Avant maximaal en dan ook eenmalig 2mm. uitgedraaid worden. Is het meer dan moeten de remtrommels vervangen worden.

Foto rechts:
Ook hier zien we verschillen in lengte van de remvoering net als bij een Traction Avant. De korte wordt voor en de langere achter gemonteerd. Wanneer we nieuwe remvoeringen aanschaffen zijn deze 5mm. dik. De mogelijkheid is om voor gelijmde remvoeringen te kiezen die zeker zo sterk zijn als de geklonken typen.
Opmerking:
Bij de Traction zit de lange remvoering voor en de korte achter! Zie ook "werking remschoenen".
Testrit:
Nu zijn we klaar en kunnen een testrit houden. Na de testrit mogen de remtrommels iets warm worden. Dat iets warm worden verdwijnt na verloop van tijd vanzelf.
 

Nastellen en inlopen:
Na een jaar of 5000 kilometers gereden te hebben de bovenste exentrieken iets bijstellen totdat de remtrommel weer iets aanloopt. Daarna kunnen we het schema aanhouden voor het onderhoud van de remmen. Rem voorzichtig en op tijd zodat de remvoering de kans krijgt zich aan te passen aan de trommel wat zeker een langere levensduur geeft.

Foto rechts:
Met een stukje elektriciteitsdraad is het mogelijk de veer voor de remschoenen aan te spannen. Voor deze handeling is speciaal gereedschap verkrijgbaar maar op deze manier kan het ook.
Zie ook remschoenen afstellen website onderhoud.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015