Voorwaarden
voor een goede werking van het koelsysteem:
Een heel
belangrijke voorwaarde voor een goede koeling is dat de
binnenzijde van de motor als ook van de radiator schoon zijn. In
het verleden werd als koelmiddel water gebruikt en in de
wintermaanden een antivries die onvoldoende beschermende middelen
bevatte tegen kalkaanslag en roest. Het ging er in die tijd alleen
maar om dat het water niet kon bevriezen. De manier van koelen
heeft dan ook bij de meeste motoren sporen achtergelaten wat
koelproblemen tot gevolg heeft. De motor is dan aan de binnenzijde
zwaar verkalkt en de nodige roestdeeltjes hebben zich aan de
binnenzijde vastgezet terwijl de radiator voor een gedeelte is
dichtgeslibd. Onder deze omstandigheden is het niet zinvol een
thermostaat te plaatsen, die kan namelijk niet zorgen voor een
betere koeling, maar alleen de temperatuur regelen.
|
 |
 |
 |
Cilinderkop:
Ook de
cilinderkop van de motor kan koelproblemen geven. Hierin zit een
pijp die ervoor moet zorgen dat het koelwater netjes verdeeld
wordt over de vier cilinderbussen. De mogelijkheid bij een oude
motor is dan ook aanwezig dat deze pijp voor een gedeelte is
weggeroest. Het koelwater neemt dan de kortste route in het
motorblok en bereikt dan niet meer de achterste cilinderbussen wat
oververhitting tot gevolg heeft.
|
|
|
|
Reparatie
van
de radiator:
Bij reparatie
wordt eerst gekeken of het water snel genoeg uit kan stromen aan
de onderzijde nadat hij gevuld is. Men kan dan meteen zien of er
verstoppingen aanwezig zijn. Hierna wordt gekeken of er ook lekken
aanwezig zijn. Bij verstoppingen wordt het middelste gedeelte van
de radiator vervangen door een nieuw koelblok. Het boven en
ondergedeelte wordt dus hergebruikt ook bij lichte beschadiging.
Schoonmaken
van het motorblok:
Bij een totale
motorrevisie heeft men de mogelijkheid de binnenzijde te reinigen
en de aanwezige aanslag te verwijderen. Wanneer de motor nog goed
presteert en alleen de koeling een probleem is, kan men proberen
het inwendige van de motor te reinigen door caustic-soda toe te
passen. Caustic-soda is een vrij agressief middel waar men toch
voorzichtig mee om moet gaan. Er wordt voorzichtig een kleine
hoeveelheid in de radiator gegoten waarna de motor op temperatuur
wordt gebracht. De werking is dat alle ketelsteen en roestdeeltjes
oplossen en door schoonspoelen verwijderd worden. Dit proces moet
men enige malen herhalen totdat er geen vuil meer uit het
koelsysteem komt. Plaats tijdelijk een grote colafles naast de
radiator voor de opvang van de vloeistof, dit om te voorkomen dat
de hele onderzijde van de auto onder de caustic-soda komt te
zitten.
|
|
|
Caustic-soda:
Caustic-soda
NaOH (Natriumhydroxide). De stof lost onder grote
warmteontwikkeling in water op tot Natronloog. Natriumhydroxide
reageert met kooldioxide uit de lucht tot natriumcarbonaat en moet
daarom in een afgesloten verpakking worden bewaard.
|
Enkele
toepassingen:
Bestanddeel
van gootsteenontstoppers maar ook als ontharingsmiddel. Verder
heeft het toepassingen voor de fabricage van zeep, kleurstoffen
enz. Natriumhydroxide wordt in de voedingsmiddelenindustrie
toegepast als zuurteregelaar onder E-nummer E524.
Veiligheid:
Natriumhydroxide
is een bijtende stof die huid en ogen kan aantasten. Gebruik daarom
een veiligheidsbril en veiligheidshandschoenen tijdens gebruik.
|
Eigen ervaring
met Caustic-soda:
Zelf heb ik het middel toegepast op een Volvo-Penta
scheepsdieselmotor met koelproblemen. Ook deze motor was in de
loop der jaren sterk vervuilt en verkalkt geraakt. Na veelvuldig
toepassen van caustic-soda kwamen na verloop van tijd zelfs
gietijzeren deeltjes met roest mee naar buiten. Het eindresultaat
is een goed werkende motor die niet meer te heet wordt!
Caustic-soda is niet schadelijk voor pakkingen en dergelijke in de
motor, maar spoel na afloop alles wel goed schoon! Het gebruik van
caustic-soda is natuurlijk wel voor eigen risico maar wanneer je de veiligheid in acht neemt kan er weinig fout gaan. |
|
Slotopmerking:
Na reiniging kan je overwegen een thermostaat te
plaatsen wat sowieso veel beter voor de motor is zodat die sneller
op bedrijfstemperatuur komt en ook blijft. Verder voordeel, minder
slijtage en langere levensduur van de motor.
|
|
Naar boven
|