Toepassing
expansievaatje
Het expansievaatje wordt meestal toegepast in combinatie met een
thermostaat. Dit om te voorkomen dat de bovenste slang bij de
Traction "droog" komt te staan na het afkoelen van de
motor als er geen expansievaatje wordt gebruikt. Het teveel aan
koelvloeistof bij warme motor komt nu dus in het expansievaatje
terecht en zal na afkoeling van de motor weer teruggezogen worden.
Eigenlijk hebben we geen druksysteem zoals sommige denken maar een
overloopsysteem bij onze Traction Avant gekregen.
Foto1
Citroën DS. Het afvoerslangetje van de radiator, wat normaal onder
de auto uitkomt, gaat nu naar een opvangfles.
Overloopsysteemvoordelen
Eigenlijk kunnen we dit overloopsysteem ook gebruiken zonder
thermostaat en gebruik maken van de voordelen die dit
overloopsysteem ons biedt.
Het eerste voordeel is dat we niet meer in de radiator hoeven te
kijken of er nog genoeg koelvloeistof aanwezig is. Het
expansievaatje is meestal doorzichtig zodat aan de buitenzijde
meteen het koelvloeistofniveau kan worden gezien. Ook een voordeel
is dat we praktisch geen koelvloeistof meer bij hoeven te vullen. Er
verdwijnt namelijk nooit iets tenzij het expansievaatje te klein is
gekozen zodat bij hoge motortemperaturen het vaatje alsnog
overloopt. Het laatste, en zeker niet onbelangrijk, is de reinigende
werking die van dit overloopsysteem uitgaat. Bij het warm worden van
de motor zal koelvloeistof weglopen naar het expansievaatje.
Zweefvuil in de koelvloeistof zal in dit vaatje tot rust komen en
bezinken op de bodem. Bij het afkoelen van de motor wordt de
uitgeworpen koelvloeistof weer teruggezogen zonder het zweefvuil
want dat ligt immers op de bodem. Door regelmatig gebruik van de
Traction zal een laag zweefvuil (slib) zich verzamelen onderin dit
vaatje. Afhankelijk van de mate van vervuiling zal het
expansievaatje af en toe schoongemaakt moeten worden. Dat de
hoeveelheid achtergebleven slib behoorlijk kan zijn is in de
praktijk bewezen. Dit slib zou anders onderin de radiator zijn
achtergebleven en hier de koelpijpjes kunnen verstoppen wat
onder normale omstandigheden, dus zonder expansievaatje, ook
gebeurt.
Opmerking: Zelfs bij een gereviseerde motor sta je versteld wat er
nog aan zweefvuil uit kan komen.
Foto 2
1) Merkteken voor het vloeistofniveau bij koude motor. Het is ook
een merkteken die je kan laten zien of er geen lekkage in het
systeem voorkomt. Het geeft dus houvast op de goede werking van het
koelsysteem.
2) Maximaal vloeistofniveau bij warme motor.
Een 1 literfles is in de meeste gevallen toereikend zonder dat hij
overloopt.
Koelvloeistof
in plaats van water
Doordat nu
iedereen koelvloeistof gebruikt in plaats van water worden veel
roestdeeltje en kalkaanslag in de koelingsruimte van de motor
losgeweekt. Het is een slibsubstantie die bezinkt op plaatsen waar
weinig stroming is en als de motor wordt afgezet na een rit. Het
zakt naar de bodem van het inwendige van de motor en van de
radiator. Na verloop van tijd vormt het een vaste substantie die niet
meer te verwijderen is.
Zie ook het
verhaal "Koeling
cilinderbus"
Foto 3
Ook hier een fles als overloopfunctie bij een Citroën HY.
Ook hier wordt zweefvuil in de koelvloeistof opgevangen in een fles
waar het kan bezinken. Zorg dat de aansluiting van het slangetje op
de radiator geen valse lucht aan kan zuigen en dat geldt ook voor het
slangetje bij een Traction op het metalen pijpje.
Foto
4
Ook voor de Traction is er een mogelijkheid waarbij een
expansievaatje kan worden toegepast die als overloopsysteem dienst
kan doen. Op de foto is een bestaand expansievaatje gebruikt uit een
sloopauto. Vorm en afmetingen zijn wel belangrijk gezien de ruimte
die we hebben.
Zie ook het verhaal "Waarom
een thermostaat gebruiken"
Uit de reeks koelingsproblemen
oplossen
|

Foto 1

Foto2

Foto3

Foto 4

|