Home                    Algemeen overzicht         
 

Expansievaatje en reinigen van de motor

Dat je met een expansievaatje je motor compleet kunt reinigen is natuurlijk niet waar maar het helpt wel goed om van al je zweefvuil af te komen dat in het koelsysteem zit.


Toepassing expansievaatje
Het expansievaatje wordt meestal toegepast in combinatie met een thermostaat. Dit om te voorkomen dat de bovenste slang bij de Traction "droog" komt te staan na het afkoelen van de motor als er geen expansievaatje wordt gebruikt. Het teveel aan koelvloeistof bij warme motor komt nu dus in het expansievaatje terecht en zal na afkoeling van de motor weer teruggezogen worden. Eigenlijk hebben we geen druksysteem zoals sommige denken maar een overloopsysteem bij onze Traction Avant gekregen.

Foto1
Citroën DS. Het afvoerslangetje van de radiator, wat normaal onder de auto uitkomt, gaat nu naar een opvangfles. 


Overloopsysteemvoordelen
Eigenlijk kunnen we dit overloopsysteem ook gebruiken zonder thermostaat en gebruik maken van de voordelen die dit overloopsysteem ons biedt.
Het eerste voordeel is dat we niet meer in de radiator hoeven te kijken of er nog genoeg koelvloeistof aanwezig is. Het expansievaatje is meestal doorzichtig zodat aan de buitenzijde meteen het koelvloeistofniveau kan worden gezien. Ook een voordeel is dat we praktisch geen koelvloeistof meer bij hoeven te vullen. Er verdwijnt namelijk nooit iets tenzij het expansievaatje te klein is gekozen zodat bij hoge motortemperaturen het vaatje alsnog overloopt. Het laatste, en zeker niet onbelangrijk, is de reinigende werking die van dit overloopsysteem uitgaat. Bij het warm worden van de motor zal koelvloeistof weglopen naar het expansievaatje. Zweefvuil in de koelvloeistof zal in dit vaatje tot rust komen en bezinken op de bodem. Bij het afkoelen van de motor wordt de uitgeworpen koelvloeistof weer teruggezogen zonder het zweefvuil want dat ligt immers op de bodem. Door regelmatig gebruik van de Traction zal een laag zweefvuil (slib) zich verzamelen onderin dit vaatje. Afhankelijk van de mate van vervuiling zal het expansievaatje af en toe schoongemaakt moeten worden. Dat de hoeveelheid achtergebleven slib behoorlijk kan zijn is in de praktijk bewezen. Dit slib zou anders onderin de radiator zijn achtergebleven en hier de koelpijpjes kunnen verstoppen wat onder normale omstandigheden, dus zonder expansievaatje, ook gebeurt.
Opmerking: Zelfs bij een gereviseerde motor sta je versteld wat er nog aan zweefvuil uit kan komen. 

Foto 2
1) Merkteken voor het vloeistofniveau bij koude motor. Het is ook een merkteken die je kan laten zien of er geen lekkage in het systeem voorkomt. Het geeft dus houvast op de goede werking van het koelsysteem.
2) Maximaal vloeistofniveau bij warme motor.
Een 1 literfles is in de meeste gevallen toereikend zonder dat hij overloopt.


Koelvloeistof in plaats van water
Doordat nu iedereen koelvloeistof gebruikt in plaats van water worden veel roestdeeltje en kalkaanslag in de koelingsruimte van de motor losgeweekt. Het is een slibsubstantie die bezinkt op plaatsen waar weinig stroming is en als de motor wordt afgezet na een rit. Het zakt naar de bodem van het inwendige van de motor en van de radiator. Na verloop van tijd vormt het een vaste substantie die niet meer te verwijderen is.

Zie ook het verhaal "Koeling cilinderbus"

Foto 3
Ook hier een fles als overloopfunctie bij een Citroën HY.
Ook hier wordt zweefvuil in de koelvloeistof opgevangen in een fles waar het kan bezinken. Zorg dat de aansluiting van het slangetje op de radiator geen valse lucht aan kan zuigen en dat geldt ook voor het slangetje bij een Traction op het metalen pijpje.

Foto 4
Ook voor de Traction is er een mogelijkheid waarbij een expansievaatje kan worden toegepast die als overloopsysteem dienst kan doen. Op de foto is een bestaand expansievaatje gebruikt uit een sloopauto. Vorm en afmetingen zijn wel belangrijk gezien de ruimte die we hebben.

Zie ook het verhaal "
Waarom een thermostaat gebruiken" Uit de reeks koelingsproblemen oplossen 
  


Foto 1

Foto2

Foto3

Foto 4

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-05-2015